گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶: خط ۶:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳ </center>
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
سوره فاطر مكى است و چهل و پنج آيه دارد
سوره «فاطر»، مكّى است، و چهل و پنج آيه دارد.
<span id='link1'><span>
<span id='link1'><span>
==آيه ۱ سوره فاطر ==
==آيه ۱ سوره فاطر ==
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ *  
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ *  
الحَْمْدُ للَّهِ فَاطِرِ السمَوَتِ وَ الاَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَئكَةِ رُسلاً أُولى أَجْنِحَةٍ مَّثْنى وَ ثُلَث وَ رُبَعَ يَزِيدُ فى الخَْلْقِ مَا يَشاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلى كلِّ شىْءٍ قَدِيرٌ(۱)
الحَْمْدُ للَّهِ فَاطِرِ السّمَاوَاتِ وَ الاَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائكَةِ رُسُلاً أُولى أَجْنِحَةٍ مَّثْنى وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ يَزِيدُ فى الخَْلْقِ مَا يَشاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَئٍ قَدِيرٌ(۱)


<center> «'''ترجمه آیه'''»  </center>
<center> «'''ترجمه آیه'''»  </center>
خط ۱۶: خط ۱۶:
به نام خداى رحمان و رحيم.
به نام خداى رحمان و رحيم.


همه حمدها مخصوص خدا است كه آسمانها و زمين را ايجاد كرد و فرشتگان را رسولانى بالدار كرد دو باله و سه باله و چهار باله و او هر چه بخواهد در خلقت اضافه مى كند كه او بر هر چيزى تواناست.
همۀ حمدها، مخصوص خدا است، كه آسمان ها و زمين را ايجاد كرد، و فرشتگان را رسولانى بالدار كرد، دو باله و سه باله و چهار باله، و او، هرچه بخواهد، در خلقت اضافه مى كند كه او، بر هر چيزى تواناست.


<center> «'''بیان آیه'''»  </center>
<center> «'''بیان آیه'''»  </center>
خط ۲۲: خط ۲۲:
<span id='link2'><span>
<span id='link2'><span>


==بيان مفاد كلى سوره فاطر ==
==بيان مفاد كلّى سوره فاطر ==
غرض اين سوره بيان اصول سه گانه دين است ، يعنى يگانگى خداى تعالى در ربوبيت ، و رسالت رسول خدا، و معاد و برگشتن به سوى او، كه در اين سوره بر اين سه مساءله استدلال شده ، و خداى تعالى براى اين منظور عده اى از نعمت هاى بزرگ آسمانى و زمينى را مى شمارد، و تدبير متقن امر عالم را به طور عموم ، و امر انسانها را به طور خصوص به رخ مى كشد.
غرض اين سوره، بيان اصول سه گانه دين است. يعنى يگانگى خداى تعالى در ربوبيّت، و رسالت رسول خدا، و معاد و برگشتن به سوى او، كه در اين سوره، بر اين سه مسأله استدلال شده. و خداى تعالى، براى اين منظور، عده اى از نعمت هاى بزرگ آسمانى و زمينى را مى شمارد، و تدبير متقن امر عالَم را به طور عموم، و امر انسان ها را به طور خصوص، به رُخ مى كشد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۴ </center>
و قبل از شمردن اين نعمت ها و شروع به استدلال ، اشاره اى اجمالى به اين معنا مى كند كه : گشودن در رحمت و بستن آن ، و اضافه نعمت و امساك آن منحصرا كار خداى تعالى است ، و مى فرمايد: «ما يفتح اللّه للنّاس من رحمة فلاممسك لها... : خدا در هر رحمتى را كه به سوى مردم باز كند كسى نيست كه آن را ببندد..»
و قبل از شمردن اين نعمت ها و شروع به استدلال، اشاره اى اجمالى به اين معنا مى كند كه: گشودن درِ رحمت و بستن آن، و اضافه نعمت و امساك آن، منحصرا كار خداى تعالى است، و مى فرمايد: «مَا يَفتَحِ اللّهُ لِلنّاسِ مِن رَحمَةٍ فَلَا مُمسِكَ لَهَا...: خدا درِ هر رحمتى را كه به سوى مردم باز كند، كسى نيست كه آن را ببندد...».


و باز قبل از اينكه اين اشاره اجمالى را بكند، به واسطه هايى اشاره مى كند كه رحمت و نعمت را از خداى تعالى گرفته ، به خلق مى رسانند، و آنان ملائكه هستند، كه واسطه هاى بين خدا و خلقند و به همين جهت مى بينيم سوره فاطر با يادآورى اين وسائط شروع مى شود.
و باز قبل از اين كه اين اشاره اجمالى را بكند، به واسطه هايى اشاره مى كند كه رحمت و نعمت را از خداى تعالى گرفته، به خلق مى رسانند و آنان، ملائكه هستند، كه واسطه هاى بين خدا و خلق اند، و به همين جهت مى بينيم سوره «فاطر»، با يادآورى اين وسائط شروع مى شود.


و اين سوره (همان طور كه در آغاز گفته شد) در مكه نازل شده ، و سياق آياتش نيز براين معنا دلالت دارد، الا اينكه بعضى از مفسرين دو آيه از آن را استثناء كرده و گفته اند كه : اين دو در مدينه نازل شده است . و ليكن سياق همان دو آيه نيز ظهورى در گفته آنان ندارد، و آن دو آيه عبارتند از آيه ((ان الّذين يتلون كتاب اللّه ... و آيه ((ثم اورثنا الكتاب الّذين اصطفينا...
و اين سوره (همان طور كه در آغاز گفته شد)، در مكه نازل شده، و سياق آياتش نيز براين معنا دلالت دارد. الا اين كه بعضى از مفسران، دو آيه از آن را استثناء كرده و گفته اند كه: اين دو، در مدينه نازل شده است. و ليكن سياق همان دو آيه نيز، ظهورى در گفته آنان ندارد، و آن دو آيه، عبارتند از آيه: «إنّ الّذِينَ يَتلُونَ كِتَابَ اللّه... و آيه: «ثُمّ أورَثنَا الكِتَابَ الّذِينَ اصطَفَينَا...».
<span id='link3'><span>
<span id='link3'><span>


۱۴٬۴۷۳

ویرایش