۱۶٬۸۸۹
ویرایش
خط ۱۵۸: | خط ۱۵۸: | ||
<span id='link239'><span> | <span id='link239'><span> | ||
و نيز در مجمع البيان، از ابن عباس نقل شده كه گفت: رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم»، در حادثه بنى النضير به انصار فرمود: اگر ميل داريد آنچه از مال و خانه و زمين داريد، با مهاجران تقسيم كنيد، و در غنائم بنى النضير هم با آنان شريك باشيد، و اگر بخواهيد، مى توانيد مال و خانه و زمين شما مال خودتان باشد، و غنائم بنى النضير تنها در بين مهاجران تقسيم گردد. انصار در پاسخ گفتند: هم اموال و زمين هاى خود را با آنان تقسيم مى كنيم، و هم غنائم بنى النضير را به آنان واگذار مى نماييم، و از آن سهم نمى خواهيم. در اين مورد بود كه آيه شريفه «وَ يُؤثِرُونَ عَلى أنفُسِهِم...» نازل گرديد. | |||
و نيز در مجمع | |||
مؤلف: در ايثار انصار و اين كه آيه شريفه درباره آن نازل شده، داستان هايى ديگر روايت شده. و ظاهرا همه اين روايات از باب تطبيق آيه بر يك واقعه و داستان بوده، نه اين كه آيه تنها درباره فلان قصه نازل شده باشد. معانى سابق در الدر المنثور، به طرق بسيار مختلف نيز نقل شده. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۳۶۲ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۳۶۲ </center> | ||
و در كتاب | و در كتاب توحيد، از على «عليه السلام» روايت شده كه در پاسخ شخصى كه آياتى از قرآن برايش مشتبه شده بود، در مورد آيه «فَآتَاهُمُ اللّهُ مِن حَيثُ لَم يَحتَسِبُوا» كه معناى آمدن خدا چيست؟ فرمود: يعنى عذابى بر آنان فرستاد. | ||
<span id='link240'><span> | <span id='link240'><span> | ||
==چند روايت درباره فيى و موارد مصرف آن == | ==چند روايت درباره فيى و موارد مصرف آن == | ||
و در تهذيب به سند خود از حلبى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: فى ء در آيه شريفه «'''ما افاء اللّه على رسوله منهم فما اوجفتم عليه '''» عبارت است از آن اموالى كه بدون جنگ و خونريزى از دشمن گرفته شده باشد. و كلمه «'''انفال '''» شامل اين قسم غنيمت هم مى شود، و در حقيقت فى ء به منزله انفال است . | و در تهذيب به سند خود از حلبى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: فى ء در آيه شريفه «'''ما افاء اللّه على رسوله منهم فما اوجفتم عليه '''» عبارت است از آن اموالى كه بدون جنگ و خونريزى از دشمن گرفته شده باشد. و كلمه «'''انفال '''» شامل اين قسم غنيمت هم مى شود، و در حقيقت فى ء به منزله انفال است . |
ویرایش