گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۹ بخش۳۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۷۹: خط ۱۷۹:
<span id='link313'><span>
<span id='link313'><span>


==رواياتى درباره شتاب به سوى نماز جمعه و تعطيل كارها و... ==
==بحث روایتی: (رواياتى درباره نماز جمعه)==
<center> «'''بحث روايتى'''» </center>


در كتاب فقيه روايت آمده كه: در مدينه، هر وقت مؤذّن در روز جمعه اذان مى گفت، شخصى ندا مى داد: ديگر خريد و فروش مكنيد، حرام است، براى اينكه حق تعالى فرموده: «يَا أيُّهَا الّذِينَ آمَنُوا إذَا نُودِىَ لِلصَّلوةِ مِن يَوم الجُمُعَة فَاسعَوا إلى ذِكرِ اللّه وَ ذَرُوا البَيعَ».
در كتاب فقيه روايت آمده كه: در مدينه، هر وقت مؤذّن در روز جمعه اذان مى گفت، شخصى ندا مى داد: ديگر خريد و فروش مكنيد، حرام است، براى اين كه حق تعالى فرموده: «يَا أيُّهَا الّذِينَ آمَنُوا إذَا نُودِىَ لِلصَّلوةِ مِن يَوم الجُمُعَة فَاسعَوا إلى ذِكرِ اللّه وَ ذَرُوا البَيعَ».


مؤلّف: اين روايت را، الدرّ المنثور هم از ابن ابى شيبه، عبد بن حميد، و ابن منذر، از ميمون بن مهران نقل كرده، و ترجمه عبارت روايت وى چنين است: در مدينه رسم چنين بود كه هرگاه مؤذّن اذان روز جمعه را مى گفت،
مؤلّف: اين روايت را، الدرّ المنثور هم از ابن ابى شيبه، عبد بن حميد، و ابن منذر، از ميمون بن مهران نقل كرده، و ترجمه عبارت روايت وى چنين است: در مدينه رسم چنين بود كه هرگاه مؤذّن اذان روز جمعه را مى گفت،
خط ۱۸۸: خط ۱۸۷:
در بازارها ندا در مى دادند: «بيع حرام شد، بيع حرام شد».
در بازارها ندا در مى دادند: «بيع حرام شد، بيع حرام شد».


و تفسير قمى، در ذيل جمله «فَاسعَوا إلى ذِكرِ اللّه» گفته: «سعى» به معناى سرعت در راه رفتن است، و در روايت ابى الجارود، از امام باقر «عليه السلام» آمده كه فرمود: وقتى گفته مى شود «فَاسعَوا»، معنايش ‍اين است كه برويد؛ و چون گفته مى شود «إسعَوا»، معنايش است كه براى فلان هدف عمل كنيد. و در آيه سوره جمعه، معنايش اين است كه: براى نماز جمعه، شارب (سبيل) خود را كوتاه كنيد، و موى زير بغل را زائل سازيد، ناخن بگيريد، غسل كنيد، بهترين و نظيف ترين جامه را بپوشيد، و خود را معطر سازيد. اين ها، سعى براى نماز جمعه است.  
و تفسير قمى، در ذيل جمله «فَاسعَوا إلى ذِكرِ اللّه» گفته: «سعى» به معناى سرعت در راه رفتن است، و در روايت ابى الجارود، از امام باقر «عليه السلام» آمده كه فرمود: وقتى گفته مى شود «فَاسعَوا»، معنايش این است كه برويد؛ و چون گفته مى شود «إسعَوا»، معنايش است كه براى فلان هدف عمل كنيد. و در آيه سوره جمعه، معنايش اين است كه: براى نماز جمعه، شارب (سبيل) خود را كوتاه كنيد، و موى زير بغل را زائل سازيد، ناخن بگيريد، غسل كنيد، بهترين و نظيف ترين جامه را بپوشيد، و خود را معطر سازيد. اين ها، سعى براى نماز جمعه است.  


و سعى براى روز قيامت هم اين است كه: آدمى، خود را براى آن روز مهيا كند. همچنان كه فرموده: «وَ مَن أرَادَ الآخِرَةَ وَ سَعى لَهَا سَعيَهَا وَ هُوَ مُؤمِن».
و سعى براى روز قيامت هم اين است كه: آدمى، خود را براى آن روز مهيا كند. همچنان كه فرموده: «وَ مَن أرَادَ الآخِرَةَ وَ سَعى لَهَا سَعيَهَا وَ هُوَ مُؤمِن».
خط ۱۹۴: خط ۱۹۳:
مؤلّف: منظور امام «عليه السلام» اين است كه: كلمه «سعى» در همه جا به معناى دويدن نيست.
مؤلّف: منظور امام «عليه السلام» اين است كه: كلمه «سعى» در همه جا به معناى دويدن نيست.


و در مجمع البيان مى گويد: اَنَس از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» روايت كرده كه در ذيل جمله «فَإذَا قُضِيَتِ الصَّلوةُ فَانتَشِرُوا فِى الأرض ...» فرمود: منظور متفرق شدن براى كسب و كار و طلب دنيا نيست، بلكه منظور عيادت مريض و تشييع جنازه و زيارت برادراست.
و در مجمع البيان مى گويد: اَنَس از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» روايت كرده كه در ذيل جمله «فَإذَا قُضِيَتِ الصَّلوةُ فَانتَشِرُوا فِى الأرض ...» فرمود: منظور متفرق شدن براى كسب و كار و طلب دنيا نيست، بلكه منظور عيادت مريض و تشييع جنازه و زيارت برادر مؤمن است.


مؤلّف: اين روايت را سيوطى هم در الدرّ المنثور از ابن جرير، از انس از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، و از ابن مردويه، از ابن عباس از آن جناب نقل كرده.
مؤلّف: اين روايت را سيوطى هم در الدرّ المنثور از ابن جرير، از اَنَس، از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، و از ابن مردويه، از ابن عباس، از آن جناب نقل كرده.


و در همان كتاب، از امام صادق «عليه السلام» روايت آورده كه فرمود: نماز در روز جمعه، و انتشار در روز شنبه است.
و در همان كتاب، از امام صادق «عليه السلام» روايت آورده كه فرمود: نماز در روز جمعه، و انتشار در روز شنبه است.
۱۶٬۳۵۶

ویرایش