گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۹ بخش۴۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۷۱: خط ۱۷۱:


==مراد از اين كه: ستارگان را رجوم براى شياطين قرار داديم ==
==مراد از اين كه: ستارگان را رجوم براى شياطين قرار داديم ==
«'''و جعلناها رجوما للشياطين '''» - يعنى ما ستارگان را كه آسمان را با آنها زينت داديم رجم هايى - تيرها - قرار داديم ، و با آنها شياطينى را كه به آسمان نزديك مى شوند تا خبرهاى آسمانى را استراق سمع كنند، تيرباران مى كنيم ، همچنان كه در جاى ديگر فرمود: «'''الا من استرق السمع فاتبعه شهاب مبين '''»، و نيز فرموده : «'''الا من خطف الخطفه فاتبعه شهاب ثاقب '''».
«'''وَ جَعَلنَاهَا رُجُوماً لِلشّيَاطِين '''» - يعنى ما ستارگان را كه آسمان را با آن ها زينت داديم، رجم هايى - تيرها - قرار داديم، و با آن ها شياطينى را كه به آسمان نزديك مى شوند تا خبرهاى آسمانى را استراق سمع كنند، تيرباران مى كنيم. همچنان كه در جاى ديگر فرمود: «إلّا مَن استَرَقَ السّمعَ فَأتبَعَهُ شِهَابٌ مُبِين»، و نيز فرموده: «إلّا مَن خَطَفَ الخَطفَةَ فَأتبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ».


بعضى از مفسرين گفته اند جمله مورد بحث دلالت دارد بر اينكه مراد از كواكب كه آسمان را زينت داده تمامى ستارگان آسمان است ، چه ثوابت و سيارات ، و چه شهاب ها، چون ثوابت و سيارات هر يك در جاى خود، و در مدار خود قرار دارد، و نمى تواند منظور از رجوم باشد، و دو كلمه «'''كواكب '''» و «'''نجم '''»، همانطور كه بر ستارگان فعلى اطلاق مى شود، بر شهابها نيز اطلاق مى شود.
بعضى از مفسران گفته اند: جمله مورد بحث دلالت دارد بر اين كه مراد از كواكب كه آسمان را زينت داده، تمامى ستارگان آسمان است. چه ثوابت و سيارات، و چه شهاب ها. چون ثوابت و سيارات، هر يك در جاى خود و در مدار خود قرار دارد، و نمى تواند منظور از رجوم باشد. و دو كلمۀ «كواكب» و «نجم»، همان طور كه بر ستارگان فعلى اطلاق مى شود، بر شهاب ها نيز اطلاق مى شود.


بعضى ديگر گفته اند: شهابها تكه هايى هستند كه از كواكب جدا مى شوند، و به وسيله آنها شيطانها رجم مى شوند، و اما خود كواكب به هيچ وجه فرو نمى ريزند، مگر وقتى كه خدا بخواهد همه را فانى سازد. اين وجه با نظريه هاى علمى امروز موافق تر است ، و اما اينكه رجم شيطانها به وسيله شهابها چه معنا دارد، قبلا مختصرى درباره اش بحث كرده ايم .
بعضى ديگر گفته اند: شهاب ها تكه هايى هستند كه از كواكب جدا مى شوند، و به وسيله آن ها، شيطان ها رجم مى شوند. و اما خود كواكب به هيچ وجه فرو نمى ريزند، مگر وقتى كه خدا بخواهد همه را فانى سازد. اين وجه با نظريه هاى علمى امروز موافق تر است، و اما اين كه رجم شيطان ها، به وسيله شهاب ها چه معنا دارد، قبلا مختصرى درباره اش بحث كرده ايم.


«'''و اعتدنا لهم عذاب السعير'''» - يعنى ما براى شيطانها كه همانا اشرار از جنيان هستند عذاب دوزخ را تهيه كرده ايم كه آتشى است مشتعل .
«'''وَ أعتَدنَا لَهُم عَذَابَ السّعِير'''» - يعنى ما براى شيطان ها كه همانا اشرار از جنيّان هستند، عذاب دوزخ را تهيه كرده ايم كه آتشى است مشتعل.


«'''وَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبهِمْ عَذَاب جَهَنَّمَ وَ بِئْس الْمَصِيرُ'''»:
«'''وَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ'''»:


بعد از آنكه پاره اى از نشانيهاى ربوبيت خداى تعالى را ذكر كرد، به دنبالش تهديد كافران و منكران به ربوبيت او را آورد، و قرار اين سوره بر همين منوال است كه حجت ها را آميخته با تهديد و انذار بياورد.
بعد از آن كه پاره اى از نشانی هاى ربوبيت خداى تعالى را ذكر كرد، به دنبالش تهديد كافران و منكران به ربوبيت او را آورد. و قرار اين سوره بر همين منوال است كه حجت ها را آميخته با تهديد و انذار بياورد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۵۹۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۵۹۰ </center>
و مراد از «'''الذين كفروا'''» عموم كسانى هستند كه به ربوبيت خدا كافر باشند، چه وثنى هاى بت پرست ، كه به كلى ربوبيت خدا را براى عالم منكرند، و مى گويند خداى تعالى تنها رب اربابهاى ايشانست ، و چه آنهايى كه اصلا منكر ربوبيت هستند، و چه آنهايى كه مثل يهود و نصارى بين خدا و پيامبرانش جدايى انداخته ، يكى آن خدايى را قبول دارد كه موسى را فرستاده ، و آن ديگرى خدايى را مى پرستد كه عيسى را فرستاده ، و هر يك به خدا و پيغمبر ديگرى كافر شدند.
و مراد از «الّذِينَ كَفَرُوا» عموم كسانى هستند كه به ربوبيت خدا كافر باشند. چه وثنى هاى بت پرست، كه به كلّى ربوبيت خدا را براى عالَم منكرند، و مى گويند خداى تعالى، تنها ربّ ارباب هاى ايشان است. و چه آن هايى كه اصلا منكر ربوبيت هستند، و چه آن هايى كه مثل يهود و نصارا، بين خدا و پيامبرانش جدايى انداخته، يكى آن خدايى را قبول دارد كه موسى را فرستاده، و آن ديگرى خدايى را مى پرستد كه عيسى را فرستاده، و هر يك به خدا و پيغمبر ديگرى كافر شدند.


آيه شريفه در عين اينكه جنبه تداخل را دارد، چنان هم نيست كه نسبت به ما قبل خود مربوط و متصل نباشد بلكه هم به آيه «'''الذى خلق الموت و الحيوه ليبلوكم ايكم احسن عملا و هو العزيز الغفور'''» اتصال دارد (چون در آن سخن از مرگ و مغفرت رفته ، و در اين سخن از عذاب جهنم رفته است ) و هم به آيه قبليش اتصال دارد. چيزى كه هست نسبت به آيه قبليش جنبه تعميم بعد از تخصيص را دارد، در آيه قبلى عذاب سعير را در خصوص شيطانها ذكر مى كرد، و در اين آيه عذاب جهنم را شامل عموم كافران مى داند.
آيه شريفه در عين اين كه جنبه تداخل را دارد، چنان هم نيست كه نسبت به ماقبل خود مربوط و متصل نباشد، بلكه هم به آيه «الّذِى خَلَقَ المَوتَ وَ الحَيوةَ لِيَبلُوَكُم أيّكُم أحسَنُ عَملاً وَ هُوَ العَزِيزُ الغَفُور» اتصال دارد. (چون در آن سخن از مرگ و مغفرت رفته، و در اين سخن از عذاب جهنم رفته است)، و هم به آيه قبليش اتصال دارد. چيزى كه هست، نسبت به آيه قبليش جنبۀ تعميم بعد از تخصيص را دارد. در آيه قبلى، عذاب سعير را در خصوص شيطان ها ذكر مى كرد، و در اين آيه، عذاب جهنم را شامل عموم كافران مى داند.
<span id='link405'><span>
<span id='link405'><span>


۱۶٬۱۹۷

ویرایش