گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۱۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۷۴: خط ۷۴:
<span id='link93'><span>
<span id='link93'><span>


==و بيان اينكه انگيزه هاى نفاق قبل از هجرت نيز وجود داشته است ==
==وجود انگيزه هاى نفاق قبل از هجرت==
بعضى از مفسرين كه پذيرفته اند سوره مورد بحث در مكه نازل شده ، و منافقين و بيماردلان در مدينه پيدا شدند، در باره آيه «'''و ليقول الذين فى قلوبهم مرض '''»، گفته اند كه : يك پيشگويى غيبى است از اينكه بعد از هجرت جمعى منافق پيدا خواهند شد.
بعضى از مفسرين كه پذيرفته اند سوره مورد بحث در مكه نازل شده ، و منافقين و بيماردلان در مدينه پيدا شدند، در باره آيه «'''و ليقول الذين فى قلوبهم مرض '''»، گفته اند كه : يك پيشگويى غيبى است از اينكه بعد از هجرت جمعى منافق پيدا خواهند شد.


خط ۹۵: خط ۹۵:
«'''كذلك يضل اللّه من يشاء و يهدى من يشاء'''» - كلمه «'''كذلك '''» اشاره است به مضمون آيه «'''و ما جعل نا عدتهم الا فتنه ...'''» و در جمله «'''و ما يعلم جنود ربك الا هو'''» بى اطلاعى غير خداى تعالى را مقيد كرده به قيد «'''جنود'''» - كه به معناى گروههاى فشرده و متراكمى است كه خداى تعالى براى اجراى اوامر خود خلقشان كرده - نه خصوص عده خازنان دوزخ ، در نتيجه به اطلاقش مى فهماند كه علم به حقيقت آن جنود، و خصوصيات خلقتشان ، و عده نفراتشان ، و اعمالى كه انجام مى دهند، و دقائق حكمتى كه در همه اين امور نهفته است ، مخصوص به خداى تعالى است ، و احدى با خدا در آن شريك نيست ، پس هيچ احدى نمى تواند عده آنان را اندك و يا زياد بشمارد، و يا در باره خصوصيات آنان با اينكه جاهل است طعنه اى بزند و اظهار نظرى كند.
«'''كذلك يضل اللّه من يشاء و يهدى من يشاء'''» - كلمه «'''كذلك '''» اشاره است به مضمون آيه «'''و ما جعل نا عدتهم الا فتنه ...'''» و در جمله «'''و ما يعلم جنود ربك الا هو'''» بى اطلاعى غير خداى تعالى را مقيد كرده به قيد «'''جنود'''» - كه به معناى گروههاى فشرده و متراكمى است كه خداى تعالى براى اجراى اوامر خود خلقشان كرده - نه خصوص عده خازنان دوزخ ، در نتيجه به اطلاقش مى فهماند كه علم به حقيقت آن جنود، و خصوصيات خلقتشان ، و عده نفراتشان ، و اعمالى كه انجام مى دهند، و دقائق حكمتى كه در همه اين امور نهفته است ، مخصوص به خداى تعالى است ، و احدى با خدا در آن شريك نيست ، پس هيچ احدى نمى تواند عده آنان را اندك و يا زياد بشمارد، و يا در باره خصوصيات آنان با اينكه جاهل است طعنه اى بزند و اظهار نظرى كند.


«'''و ما هى الا ذكرى للبشر'''» - ضمير «'''هى '''» به جمله «'''عليها تسعه عشر'''» بر مى گردد، و اگر آن را مونث آورد و نفرمود «'''هو'''» براى اين بود كه خبر مونث است . و معناى جمله : اين است كه بشر هيچ راهى به علم و آگهى از جنود پروردگار تو ندارد، و اگر ما خود خبر داديم كه خازنان دوزخ نوزده نفرند، براى اين بود كه مايه تذكر آنان شود، و از آن انذار گيرند.
«'''و ما هى الا ذكرى للبشر'''» - ضمير «'''هى '''» به جمله «'''عليها تسعه عشر'''» بر مى گردد، و اگر آن را مونث آورد و نفرمود «'''هو'''» براى اين بود كه خبر مونث است . و معناى جمله: اين است كه بشر هيچ راهى به علم و آگهى از جنود پروردگار تو ندارد، و اگر ما خود خبر داديم كه خازنان دوزخ نوزده نفرند، براى اين بود كه مايه تذكر آنان شود، و از آن انذار گيرند.


بعضى گفته اند: ضمير «'''هى '''» به كلمه «'''جنود'''» و بعضى ديگر گفته اند: به كلمه «'''سقر'''» و بعضى گفته اند: به سوره ، و بعضى گفته اند: به «'''آتش دنيا'''»، بر مى گردد، كه وجه آخرى از همه بى پايه تر است . ناگفته نماند كه آيه مورد بحث دلالت دارد بر اينكه خطابهاى قرآنى متوجه به عموم بشر است .
بعضى گفته اند: ضمير «'''هى '''» به كلمه «'''جنود'''» و بعضى ديگر گفته اند: به كلمه «'''سقر'''» و بعضى گفته اند: به سوره ، و بعضى گفته اند: به «'''آتش دنيا'''»، بر مى گردد، كه وجه آخرى از همه بى پايه تر است . ناگفته نماند كه آيه مورد بحث دلالت دارد بر اينكه خطابهاى قرآنى متوجه به عموم بشر است .
۱۶٬۳۳۸

ویرایش