گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۲۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۸۵: خط ۱۸۵:
<center> '''* * *''' </center>
<center> '''* * *''' </center>


==آيات ۱۵ - ۲۹، سوره تكوير ==
==آيات ۱۵ - ۲۹  سوره تكوير ==
فَلا أُقْسِمُ بِالخُْنَّسِ(۱۵)
فَلا أُقْسِمُ بِالخُْنَّسِ(۱۵)
الجَْوَارِ الْكُنَّسِ(۱۶)
الجَْوَارِ الْكُنَّسِ(۱۶)
وَ الَّيْلِ إِذَا عَسعَس (۱۷)
وَ اللَّيْلِ إِذَا عَسعَس (۱۷)
وَ الصبْح إِذَا تَنَفَّس (۱۸)
وَ الصبْح إِذَا تَنَفَّس (۱۸)
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسولٍ كَرِيمٍ(۱۹)
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسولٍ كَرِيمٍ(۱۹)
ذِى قُوَّةٍ عِندَ ذِى الْعَرْشِ مَكِينٍ(۲۰)
ذِى قُوَّةٍ عِندَ ذِى الْعَرْشِ مَكِينٍ(۲۰)
مُّطاعٍ ثمَّ أَمِينٍ(۲۱)
مُّطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ(۲۱)
وَ مَا صاحِبُكم بِمَجْنُونٍ(۲۲)
وَ مَا صاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ(۲۲)
وَ لَقَدْ رَءَاهُ بِالاُفُقِ المُْبِينِ(۲۳)
وَ لَقَدْ رَءَاهُ بِالاُفُقِ المُْبِينِ(۲۳)
وَ مَا هُوَ عَلى الْغَيْبِ بِضنِينٍ(۲۴)
وَ مَا هُوَ عَلى الْغَيْبِ بِضنِينٍ(۲۴)
وَ مَا هُوَ بِقَوْلِ شيْطنٍ رَّجِيمٍ(۲۵)
وَ مَا هُوَ بِقَوْلِ شيْطانٍ رَّجِيمٍ(۲۵)
فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ(۲۶)
فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ(۲۶)
إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَلَمِينَ(۲۷)
إِنْ هُوَ إِلّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ(۲۷)
لِمَن شاءَ مِنكُمْ أَن يَستَقِيمَ(۲۸)
لِمَن شاءَ مِنكُمْ أَن يَستَقِيمَ(۲۸)
وَ مَا تَشاءُونَ إِلا أَن يَشاءَ اللَّهُ رَب الْعَلَمِينَ(۲۹)
وَ مَا تَشاءُونَ إِلّا أَن يَشاءَ اللَّهُ رَب الْعَالَمِينَ(۲۹)
ترجمه آيات
 
گر چه سوگند به ستارگان كه در روز پنهان مى شوند (۱۵).
<center> «'''ترجمه آیات'''» </center>
و آنها كه سيارند و در مغرب خود غروب مى كنند (۱۶).
و سوگند مى خورم به شب هنگامى كه تاريك مى شود (۱۷).
گرچه سوگند به ستارگان كه در روز پنهان مى شوند. (۱۵)
و به روز وقتى كه مى دمد (۱۸).
 
كه قرآن گفتار فرستاده بزرگوار خداست (جبرئيل امين ) (۱۹).
و آن ها كه سيارند و در مغرب خود غروب مى كنند. (۱۶)
فرشته اى ارجمند كه نزد صاحب عرش مقامى دارد (۲۰).
 
و فرمانش براى ساير فرشتگان مطاع است (۲۱).
و سوگند مى خورم به شب، هنگامى كه تاريك مى شود. (۱۷)
و اينكه رفيق شما (محمد) ديوانه نيست (۲۲).
 
او وى را در افق مبين ديده است (۲۳).
و به روز وقتى كه مى دمد. (۱۸)
 
كه قرآن، گفتار فرستاده بزرگوار خداست (جبرئيل امين). (۱۹)
 
فرشته اى ارجمند، كه نزد صاحب عرش مقامى دارد. (۲۰)
 
و فرمانش براى ساير فرشتگان مطاع است. (۲۱)
 
و اين كه رفيق شما (محمّد)، ديوانه نيست. (۲۲)
 
او، وى را در افق مبين ديده است. (۲۳)
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۵۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۵۵ </center>
و در موارد غيبى كه بدو وحى مى شود بخيل نيست (۲۴).
و در موارد غيبى كه بدو وحى مى شود، بخيل نيست. (۲۴)
و اينكه قرآن كلام شيطان رجيم نمى باشد (۲۵).
 
پس با اين حال به كجا مى رويد (۲۶).
و اين كه قرآن، كلام شيطان رجيم نمى باشد. (۲۵)
كه اين بجز روشنگرى مردم عالم غرضى ندارد (۲۷).
 
تا هر كس مى خواهد مس تقيم شود (۲۸).
پس با اين حال به كجا مى رويد؟ (۲۶)
ولى از شما كسى نمى خواهد مگر وقتى خداى تعالى كه رب عالميان است خواسته باشد (۲۹).
 
بيان آيات
كه اين به جز روشنگرى مردم عالَم غرضى ندارد. (۲۷)
 
تا هر كس مى خواهد، مستقيم شود. (۲۸)
 
ولى از شما كسى نمى خواهد، مگر وقتى خداى تعالى، كه ربّ عالَميان است، خواسته باشد. (۲۹)
 
<center> «'''بیان آیات'''» </center>
اين آيات در مقام منزه داشتن رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) از جنون است ، - كه مشركين آن جناب را بدان متهم كرده بودند -، و نيز منزه داشتن قرآنى كه آورده از مداخله شيطان است ، مى فرمايد: قرآن او كلام خداى تعالى است ، كه ملك وحى آن را به وى القاء مى كند، ملكى كه هرگز در رسالت خود خيانت نمى كند، و نيز قرآن او هشدارى است كه به اذن خدا هر كسى را كه بخواهد راه راست را بيابد هدايت مى كند.
اين آيات در مقام منزه داشتن رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) از جنون است ، - كه مشركين آن جناب را بدان متهم كرده بودند -، و نيز منزه داشتن قرآنى كه آورده از مداخله شيطان است ، مى فرمايد: قرآن او كلام خداى تعالى است ، كه ملك وحى آن را به وى القاء مى كند، ملكى كه هرگز در رسالت خود خيانت نمى كند، و نيز قرآن او هشدارى است كه به اذن خدا هر كسى را كه بخواهد راه راست را بيابد هدايت مى كند.
مراد از «'''الخنس الجوار الكنس '''» كه بدانها قسم ياد فرموده است
مراد از «'''الخنس الجوار الكنس '''» كه بدانها قسم ياد فرموده است
خط ۲۴۱: خط ۲۵۸:
زمخشرى درباره اين استعاره وجهى ديگر ذكر كرده ، مى گويد اگر بپرسى تنفس صبح چه معنا دارد؟ مى گويم : وقتى صبح مى آيد با آمدنش روح و نسيمى مى آورد، و همين نسيم بطور مجاز تنفس صبح خوانده شده . اين بود گفتار زمخشرى ، ليكن وجه قبلى به ذهن نزديك تر است .
زمخشرى درباره اين استعاره وجهى ديگر ذكر كرده ، مى گويد اگر بپرسى تنفس صبح چه معنا دارد؟ مى گويم : وقتى صبح مى آيد با آمدنش روح و نسيمى مى آورد، و همين نسيم بطور مجاز تنفس صبح خوانده شده . اين بود گفتار زمخشرى ، ليكن وجه قبلى به ذهن نزديك تر است .
<span id='link237'><span>
<span id='link237'><span>
==مدح و توصيف جبرئيل به شش صفت ==
==مدح و توصيف جبرئيل به شش صفت ==
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسولٍ كَرِيمٍ ذِى قُوَّةٍ عِندَ ذِى الْعَرْشِ مَكِينٍ مُّطاعٍ ثمَّ أَمِينٍ
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسولٍ كَرِيمٍ ذِى قُوَّةٍ عِندَ ذِى الْعَرْشِ مَكِينٍ مُّطاعٍ ثمَّ أَمِينٍ
۱۷٬۰۸۷

ویرایش