طه ٦
گسترشکپی متن آیه |
---|
ترجمه
طه ٥ | آیه ٦ | طه ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الثَّرَی»: خاک. زمین. «مَا تَحْتَ الثَّرَی»: آنچه در درون خاک و در اعماق زمین است.
تفسیر
- آيات ۱ - ۸ سوره طه
- غرض كلى آيات سوره طه
- توضيحى در مورد تذكره بودن قرآن كريم
- معنای «عرش» و بیان عموميت مُلك و سلطۀ مطلقه خدا، بر همۀ مخلوقات
- توضيح معناى آيه: «وَ إن تَجهَر بِالقَولِ فَإنَّهُ يَعلَمُ السِّرِّ وَ أخفَى»
- بيان وجه علت بودن «لَهُ الأسمَاء الحُسنَى»، براى «لا إله إلّا الله»
- بحث روايتى: (روایاتی در بارۀ شأن نزول سوره «طه»)
- نقد و بررسى روايات فوق و بيان ناسازگارى آن ها با يكديگر
- احاديثى درباره معناى «طه»
- توضيح معناى آيه: «وَ إن تَجهَر بِالقَولِ فَإنَّهُ يَعلَمُ السِّرَّ وَ أخفَى»
- روش ائمه اهل بيت «ع»، در ارجاع متشابهات قرآن به محكمات
- تأمّلى در وجه سكوت صحابه، از اثبات صفات براى خدا
- روش «مفوّضه» و «مؤوّله»، در تفسير آيات متشابه قرآن
- روايات و آيات متشابهات
- بررسى رواياتى كه «عرش» را، موجودى جسمانى گفته اند
نکات آیه
۱ - خداوند یگانه مالک آسمان ها و زمین است. (له ما فى السموت و ما فى الأرض) تقدیم «له» بر حصر دلالت مى کند.
۲ - وجود موجوداتى بین آسمان ها و زمین (و ما بینهما)
۳ - تنها خداوند مالک تمامى موجودات مستقر در فاصله زمین و آسمان ها است. (له ... ما بینهما)
۴ - جهان آفرینش، مشتمل بر آسمان هاى متعدد است. (له ما فى السموت)
۵ - آنچه در زیرخاک هاى نمناک جهان قرار دارد از آن خداوند است. (له ... و ما تحت الثرى) «ثرى» به معناى خاک نمناک است (مصباح). ال در «الثرى» ظاهراً معناى جنس دارد، لذا شامل هر خاک نمناکى مى شود، چه در زمین باشد و چه در کرات دیگر، بلکه چون در آیه «ما فى الأرض» ذکر شده است، احتمال مى رود که «ما تحت الثرى» مربوط به غیر زمین باشد.
۶ - رطوبت خاک، نشانه وجود منابع و چیزهاى ارزشمند در زیر آن است. * (له ... و ما تحت الثرى) وصف نمناکى براى خاک - با آن که آنچه زیر خاک خشک قرار دارد نیز ملک خداوند است - اشاره به مهم تربودن موجودات زیر خاک نمناک در مقایسه با موجودات زیر خاک خشک است.
۷ - سراسر هستى، و تمامى موجودات آشکار و نهان، در مالکیت خداوندیگانه است. (له ما فى السموت و ما فى الأرض ... و ما تحت الثرى ) تعبیر «آسمان ها و زمین و آنچه بین آن دو است» کنایه از تمام جهان است.
۸ - انحصار مالکیت تمام هستى به خداوند، دلیل احاطه تدبیر و مدیریت او بر جهان است. (على العرش استوى . له ما فى السموت ... و ما تحت الثرى ) این آیه به منزله تعلیل براى آیه قبل است و به همین خاطر براى ارتباط آن از حرف عطف استفاده نشده است.
۹ - توجه به نزول قرآن از سوى خالق، مدیر و مالک تمام هستى، مایه تقویت روحیه پندپذیرى انسان از قرآن است. (تذکرة ... ممّن خلق الأرض ... استوى . له ما فى السموت ... و ما تحت الثرى)
موضوعات مرتبط
- آسمان: تعدد آسمان ها ۴; مالک موجودات آسمان ها ۱
- آفرینش: مالک آفرینش ۷
- خاک: آثار رطوبت خاک ۶; خاک هاى مرطوب ۵
- خدا: اختصاصات خدا ۳، ۸; حاکمیت خدا ۵; دلایل احاطه خدا ۸; دلایل تدبیر خدا ۸; مالکیت خدا ۱، ۵، ۷، ۸
- ذکر: آثار ذکر وحیانیت قرآن ۹
- روحیه: عوامل تقویت روحیه ۹
- زمین: مالک موجودات زمین ۱
- عبرت: عوامل عبرت ۹
- فضا : موجودات فضا ۲ ۳
- قرآن: عبرت از قرآن ۹
- موجودات: مالک موجودات ۵، ۷; مالک موجودات فضا ۳; موجودات فضا ۲
منابع