سبإ ٣٧

از الکتاب
کپی متن آیه
وَ مَا أَمْوَالُکُمْ‌ وَ لاَ أَوْلاَدُکُمْ‌ بِالَّتِي‌ تُقَرِّبُکُمْ‌ عِنْدَنَا زُلْفَى‌ إِلاَّ مَنْ‌ آمَنَ‌ وَ عَمِلَ‌ صَالِحاً فَأُولٰئِکَ‌ لَهُمْ‌ جَزَاءُ الضِّعْفِ‌ بِمَا عَمِلُوا وَ هُمْ‌ فِي‌ الْغُرُفَاتِ‌ آمِنُونَ‌

ترجمه

اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرّب نمی‌سازد، جز کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالحی انجام دهند که برای آنان پاداش مضاعف در برابر کارهایی است که انجام داده‌اند؛ و آنها در غرفه‌های (بهشتی) در (نهایت) امنیّت خواهند بود!

ترتیل:
ترجمه:
سبإ ٣٦ آیه ٣٧ سبإ ٣٨
سوره : سوره سبإ
نزول : ١١ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«زُلْفی»: قرب و منزلت. پایه و مقام. مفعول مطلق است و هم معنی با مصدر فعل. «الضِّعْفِ»: مضاعف. چندین برابر. مراد دست کم یک به ده است (نگا: انعام / . «إِلاّ»: لیکن. امّا. «مَنْ»: مستثنی از ضمیر (کُمْ) در فعل (تُقَرِّبُکُمْ) است و یا مبتدا و مابعد آن خبر است. «الْغُرُفَاتِ»: (نگا: زمر / ، عنکبوت / ). «جَزَآءُ الضِّعْفِ»: اضافه موصوف به صفت، و یا اضافه مصدر به مفعول خود است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱ - مال و فرزند - به خودى خود - موجب هیچ قرب و منزلتى در پیشگاه خداوند نمى شود. (و ما أمولکم و لا أولدکم بالّتى تقرّبکم عندنا زلفى) «زلفى» مفعول مطلق «تقرّب» است و چون در سیاق نفى آمده، دلالت بر عموم مى کند. گفتنى است که «زلفى» نیز به معناى منزلت است (مفردات راغب).

۲ - مال و اولاد، هیچ گاه باعث در امان ماندن از عذاب الهى نمى شود. (نحن أکثر أمولاً و أولدًا و ما نحن بمعذّبین ... و ما أمولکم و لا أولدکم بالّتى تقرّبکم عندنا زلفى)

۳ - انسان ها، حتى مترفان، داشتن قرب و منزلت در پیشگاه خدا را شایق و دوستداراند. (نحن أکثر أمولاً و أولدًا ... و ما أمولکم و لا أولدکم بالّتى تقرّبکم عندنا زلفى)

۴ - آنچه موجب قرب و منزلت در پیشگاه خداوند است، ایمان و عمل صالح مى باشد. (و ما أمولکم و لا أولدکم بالّتى تقرّبکم عندنا زلفى إلاّ من ءامن و عمل صلحًا)

۵ - پاداش مؤمنان داراى عمل صالح، دوچندان است. (إلاّ من ءامن و عمل صلحًا فأُولئک لهم جزاء الضعف)

۶ - مؤمنان داراى عمل صالح، همواره در غرفه هاى بهشت، در امنیت خواهند بود. (إلاّ من ءامن و عمل صلحًا ... و هم فى الغرفت ءامنون)

۷ - در بهشت، غرفه هاى گوناگون و متعددى براى یک مؤمن داراى عمل صالح هست. (و هم فى الغرفت ءامنون)

۸ - ایمن بودن از هر گزند و خطرى، مطلوب و پسندیده است. (و هم فى الغرفت ءامنون)

۹ - مؤمنان داراى عمل صالح، از عذاب الهى درامان اند. (و ما نحن بمعذّبین ... و ما أمولکم ... تقرّبکم عندنا... إلا من ءامن ... و هم ... ءامنون) برداشت یاد شده بدان احتمال است که «آمنون» در این آیه، تعریض به «ما نحن بمعذّبین» در آیه ۳۵ باشد.

۱۰ - ثمربخشى هر یک از ایمان و عمل صالح، منوط به توأم بودن آن دو است. (إلاّ من ءامن و عمل صلحًا فأُولئک لهم جزاء الضعف)

۱۱ - مال و فرزند در صورتى مى توانند نقش معنوى داشته باشند، که با ایمان و عمل صالح همراه باشند. (و ما أمولکم و لا أولدکم بالّتى تقرّبکم عندنا زلفى إلاّ من ءامن و عمل صلحًا)

روایات و احادیث

۱۲ - «عن أبى بصیر قال: ذکرنا عند أبى جعفر(ع) من الأغنیاء من الشیعة فکأنّه کره ما سمع فیهم قال: یا أبامحمد إذا کان المؤمن غنیًّا و صولاً له معروف إلى أصحابه أعطاه اللّه أجر ما ینفق فى البرّ، أجره مرّتین ضعفین لأنّ اللّه تعالى یقول فى کتابه «و ما أموالکم و لا أولادکم بالّتى تقرّبکم عندنا زلفى إلاّ من آمن و عمل صالحاً فأُولئک لهم جزاء الضعف بما عملوا و هم فى الغرفات آمنون»;[۱] از ابى بصیر روایت شده که نزد امام باقر(ع) صحبت از [بدگویى] اغنیاى شیعه شد و گویا امام(ع) از شنیدن سخنان ما ناخشنود گردید و فرمود: اى ابامحمد! (کنیه ابوبصیر) آن گاه که مؤمن ثروتمند و اهل صله رحم باشد و نیکى به یاران کند، خداوند پاداش آنچه را که در نیکى انفاق نموده است، دو برابر عطا نماید; چون خداوند - تبارک و تعالى - در قرآنش مى فرماید: (و ما أموالکم و لا أولادکم بالتى...)».

۱۳ - «عن أمیرالمؤمنین(ع): إنّ المؤمن یعمل لثلاث من الثواب إمّا لخیر [الدنیا ]...[و إمّا لخیر الآخرة] فإن اللّه عزّوجلّ... إذا کان یوم القیامة حسبت لهم حسناتهم ثمّ أعطاهم بکلّ واحدة عشر أمثالها إلى سبعمأة ضعف قال اللّه عزّوجلّ:... «أُولئک لهم جزاء الضعف بما عملوا...»...;[۲] از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده که مؤمن براى رسیدن به یکى از سه ثواب کار خیر انجام مى دهد: یا براى رسیدن به خیر دنیا... و یا براى رسیدن به خیر آخرت. پس خداى عزّوجلّ... هرگاه قیامت برپا شود، براى مؤمنان حسناتشان را حساب مى کند و براى هر یک حسنه، ده برابر تا هفتصد برابر پاداش مى دهد. خدا مى فرماید: ...(أُولئک لهم جزاء الضعف بما عملوا...)...».

موضوعات مرتبط

  • ارزشها: ملاک ارزشها ۱۱
  • انسان: علایق انسان ۳
  • انفاقگران: پاداش مضاعف انفاقگران ۱۲
  • ایمان: آثار ایمان ۴، ۱۰، ۱۱; ایمان و عمل صالح ۱۰
  • بهشت: کاخهاى بهشت ۶، ۷
  • تقرب: عوامل تقرب ۱، ۴
  • ثروت: نقش ثروت ۱۲
  • خطر: اهمیت مصونیت از خطر ۸
  • صالحان: امنیت اخروى صالحان ۶; پاداش مضاعف صالحان ۵; فضایل صالحان ۶، ۷; مصونیت صالحان ۹; نعمتهاى اخروى صالحان ۷
  • عذاب: عوامل مصونیت از عذاب ۲; مصونیت از عذاب ۹
  • علایق: علاقه به تقرب خدا ۳
  • عمل صالح: آثار عمل صالح ۴، ۱۰، ۱۱
  • فرزند: ارزش فرزند ۱۱; نقش فرزند ۱، ۲
  • مال: ارزش مال ۱۱; نقش مال ۱، ۲
  • مؤمنان: امنیت اخروى مؤمنان ۶; پاداش مضاعف مؤمنان ۵، ۱۳; فضایل مؤمنان ۶، ۷، ۱۲; مصونیت مؤمنان ۹; نعمتهاى اخروى مؤمنان ۷
  • مرفهان: علایق مرفهان ۳

منابع

  1. علل الشرایع، ص ۶۰۴، ب ۳۸۵، ح ۷۳; بحارالأنوار، ج ۶۹، ص ۶۳، ح ۱۰.
  2. مصنفات شیخ مفید، ج ۱۳، (أمالى)، ص ۲۶۲; بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۸۶، ح ۱۱.