روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۹

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام-بَابُ مَنْ يَجِبُ رَدُّ شَهَادَتِهِ وَ مَنْ يَجِبُ قَبُولُ شَهَادَتِه

روي عن داود بن الحصين قال سمعت ابا عبد الله ع يقول :


من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۸ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۹۰
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۳
بخش : أبواب القضايا و الأحكام-باب من يجب رد شهادته و من يجب قبول شهادته
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۳ أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام‏-بَابُ مَنْ يَجِبُ رَدُّ شَهَادَتِهِ وَ مَنْ يَجِبُ قَبُولُ شَهَادَتِه‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۶۳

داود بن حصين گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه فرمود: شهادت دهيد در مورد پدر و مادر و فرزند، ولى در باره برادر عليله برادر هنگامى كه يكى از آن دو در بدهى ضيّر است، شهادت ندهيد. پرسيدم: «ضيّر» چيست؟ فرمود: هر گاه شخصى از ديگرى طلبكار باشد امّا بدهكار، معسر (ندار) باشد، در اين صورت خداوند فرموده بايد طلبكار صبر كند تا بدهكار توانائى پرداخت مال را پيدا كند و فرمود: وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ (بقره- آيه ۲۸۰) و طلبكار از تو مى‏خواهد كه براى شهادت طلبش نزد قاضى روى و تو مى‏دانى كه مرد بدهكار بينوا و دست خالى است، پس بر تو جايز نيست كه در چنين حالى عليه بدهكار بشهادت‏ حاضر شوى.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)