روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۵۹۵

از الکتاب


آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر

عنه عن يونس عن ابن بكير عن ابي اميه يوسف بن ثابت قال سمعت ابا عبد الله ع يقول :


الکافی جلد ۲ ش ۱۵۹۴ حدیث الکافی جلد ۲ ش ۱۵۹۶
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۲
بخش : كتاب الإيمان و الكفر
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب الكافي جلد ۲ كتاب الإيمان و الكفر‏‏ بَابُ أَنَّ الْإِيمَانَ لَا يَضُرُّ مَعَهُ سَيِّئَةٌ وَ الْكُفْرَ لَا يَنْفَعُ مَعَهُ حَسَنَة
موضوعات :

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۵۸۵

از ابى اميّه يوسف بن ثابت، گويد: من از امام صادق (ع) شنيدم مى‏فرمود: با وجود ايمان، هيچ عملى زيان نرساند و با وجود كفر، هيچ عملى سود ندهد، آيا نبينى كه خدا فرمايد (۵۴ سوره توبه): «و باز ندارد آنها را از اينكه خرجهاى آنها (در راه خدا) پذيرفته شود جز اينكه به‏ خدا و رسولش كفر ورزيدند [و نماز نخوانند جز با كسالت و انفاق نكنند جز با كراهت (۵۵) در شگفت مباش از اموال و اولادشان همانا خدا مى‏خواهد به وسيله آنها در دنيا عذابشان كند] و جان آنها را بگيرد در حالى كه كافرند».

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۴, ۲۰۶

يوسف بن ثابت گويد: شنيدم از حضرت صادق عليه السلام كه ميفرمود: با وجود ايمان هيچ عملى زيان ندارد، و با كفر (نيز) هيچ عملى سود ندهد، آيا نبينى كه خدا فرمود: «و باز نداشت آنها را اينكه بخششهاشان پذيرفته شود جز اينكه ايشان بخدا و به پيغمبرش كافر شدند (تا آنكه فرمايد:) و مردمند در حالى كه كافر بودند».

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۴, ۲۸۹

از او، از يونس، از ابن بكير، از ابو اميّه- يعنى يوسف بن ثابت- روايت است كه گفت: شنيدم از امام جعفر صادق عليه السلام كه مى‏فرمود: «هيچ كارى با ايمان ضرر نمى‏رساند، و هيچ عملى با كفر نفع نمى‏بخشد. آيا نمى‏بينى كه خداى- تعالى- فرموده است كه: «وَ ما مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ» «۱» وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ «۲»؛ يعنى: «و باز نداشت ايشان را از آنكه پذيرفته شود نفقه‏هاى ايشان، مگر آنكه ايشان كافر شدند به خدا» و فرستاده او، و مردند، در حالتى كه ايشان كافر بودند». ( ۱). توبه، ۵۴. ( ۲). و در قرآن، در[ آيه ۵۴] سوره توبه،« وَبِرَسُولِهِ»، با زيادتى باء است، و« وَماتُوا ...»، تا آخر، در اين آيه نيست‏[ بلكه در آيات ديگر است‏]. وظاهر اين است كه اين اشتباهى باشد از راوى، و كاتب چنين اشتباهى نمى‏كند، و اقتباس در اينجا ممكن نيست.( مترجم)


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)