روایت:الکافی جلد ۱ ش ۳۱۲

از الکتاب


آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ التَّوْحِيدِ

علي بن ابراهيم عن ابيه عن ابن ابي عمير عن ابن اذينه عن محمد بن حكيم عن ميمون البان قال :


الکافی جلد ۱ ش ۳۱۱ حدیث الکافی جلد ۱ ش ۳۱۳
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۱
بخش : كتاب التوحيد
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب الكافي جلد ۱ كِتَابُ التَّوْحِيدِ‏ بَابُ مَعَانِي الْأَسْمَاءِ وَ اشْتِقَاقِهَا
موضوعات :

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۱, ۳۳۵

ميمون البان گويد: من از امام صادق (ع) در جواب سؤال از معنى اول و آخر شنيدم كه فرمود: اول يعنى آغازى كه پيش از او آغازى نبوده و نخستى بر او پيشى نجسته و آخرى است كه نهايت ندارد چنانچه از اين كلمه در وصف مخلوق فهم شود ولى قديم است و اول است و آخر، هميشه بوده و هميشه خواهد بود، او را نه آغازى است و نه انجامى، پديدش بر او واقع نشود و از حالى به حالى نگردد، آفريننده هر چيزى است‏

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۱۵۷

چون از امام صادق (ع) راجع باول و آخر سؤال شد، فرمود: اولى است كه پيش از او اولى نبوده و آغازى او را سبقت نگرفته [از چيزى پيش از خود پديد نيامده‏] و آخريست كه آخريتش از ناحيه پايان نيست چنان كه از صفت مخلوقين فهميده مى‏شود (چنان كه گوئيم جمعه آخر هفته است كه آخر بودن جمعه از ناحيه پايان هفته بودنش ميباشد) ولى خدا قديمست، اولست، آخر است، هميشه بوده و هميشه ميباشد بدون آغاز و بدون پايان پديد آمدن بر او وارد نشود و از حالى بحالى نگردد، خالق همه چيز است.

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۳۷۱

على بن ابراهيم، از پدرش، از ابن ابى عُمير، از ابن اذينه، از محمد بن حكيم، از ميمون البان روايت كرده است كه گفت: از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام شنيدم در حالى كه از او سؤال شد از معنى اول و آخر كه حضرت فرمود: «اول است بى‏آن‏كه اولى پيش از او باشد، يا پديدآورنده‏اى كه بر او پيشى گرفته باشد. و آخر است بى آن‏كه انتهايى داشته باشد؛ چنانچه از صفت آفريدگان تعقل مى‏شود، وليكن قديم است و اول و آخر كه هميشه بوده و هميشه‏ خواهد بود، بى‏ابتدا و نهايت و حدوث بر او واقع نمى‏شود، و از حالى به حالى نمى‏گردد و آفريننده هر چيزى است».


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)