روایت:الکافی جلد ۱ ش ۱۸۷
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ فَضْلِ الْعِلْم
محمد بن يحيي عن محمد بن عبد الجبار عن ابن فضال عن حماد بن عثمان عن عبد الاعلي بن اعين قال سمعت ابا عبد الله ع يقول :
الکافی جلد ۱ ش ۱۸۶ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۱۸۸ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۱, ۱۸۱
عبد الأعلى بن اعين گويد: شنيدم امام صادق (ع) مى فرمود: من زاده رسول خدايم، من قرآن را مىدانم، در همين قرآن است بيان آغاز آفرينش و هر آنچه تا روز قيامت خواهد بود، در آن است خبر آسمان و خبر زمين و خبر بهشت و خبر دوزخ و خبر آنچه بوده و آنچه خواهد بود، به اينها چنان مىنگرم كه به كف دست خود مىنگرم، براى آنكه خدا مىفرمايد: «در آن است بيان روشن هر چيزى».
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۷۹
عبد الاعلى گويد: شنيدم امام صادق (ع) ميفرمود: من زاده رسول خدايم و بقرآن دانايم، در قرآنست آغاز خلقت و آنچه تا روز قيامت رخ دهد و خبر آسمان و زمين و خبر بهشت و دوزخ و خبر گذشته و خبر آينده تمام اينها را ميدانم چنان كه بكف دست خود مينگرم، همانا خدا ميفرمايد: در قرآنست بيان آشكار هر چيز.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۲۱۹
محمد بن يحيى، از محمد بن عبدالجبّار، از ابن فضّال، از حمّاد بن عثمان، از عبدالأعلى بن اعين روايت كرده است كه گفت: شنيدم از امام جعفر صادق عليه السلام كه مىفرمود:
«من از رسول خدا متولد شدهام. من كتاب خدا را مىدانم. در آن است ابتداى خلق و آفرينش موجودات، و كيفيت آن و آنچه خواهد بود، تا روز قيامت. در آن است خبر آسمان و زمين، و خبر بهشت و دوزخ و خبر آنچه خواهد بود. من همه اين را مىدانم؛ چنانچه به سوى كف دست خود نظر مىكنم. به درستى كه خدا مىفرمايد: وَ فيهِ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ، يعنى: در قرآن، بيان هر چيزى هست» (مخفى نماند كه در قرآن چنين كلامى نيست، ليكن در سوره نحل است كه «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ» «۱». پس مراد، حاصل است. و احتمال دارد كه در قرآنى كه در نزد اهل بيت عليهم السلام است، چنين لفظى بوده باشد). «۲» __________________________________________________ (۱). نحل، ۸۹.
(۲). اين احتمال بعيد و دور از حقيقت و واقعيت است. خداوند متعال دو كتاب نفرستاده، كه يكى در نزد گروهى از مردم، و ديگرى به صورت پنهانى در دست گروهى ديگر باشد. و فرض پنهان ماندن قرآن واقعى، خلاف منظور و هدف ارسال آخرين كتاب آسمانى است و با ختم نبوت سازگار نيست.