روایت:الکافی جلد ۱ ش ۱۳۳۳
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
اسحاق عن الاقرع قال :
الکافی جلد ۱ ش ۱۳۳۲ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۱۳۳۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۳, ۵۰۱
از اقرع، گويد: نوشتم به ابى محمد (امام عسكرى ع) و از او پرسيدم امام (ع) محتلم مىشود؟ و چون نامه تمام شد با خود گفتم: احتلام يك كار شيطانى است و محققاً خدا دوستان خود را از آن در پناه گرفته، در پاسخ به من رسيد كه: حال امامان در خواب چون حال آنها است در بيدارى، خواب چيزى از وضع آنها را ديگر گون نكند و محققاً خدا دوستان خود را از دستبُرد شيطان پناه داده چنانچه با خود گفتى.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۲, ۴۴۱
اقرع گويد: بحضرت ابى محمد نوشتم: آيا امام محتلم مىشود؟ و بعد از آنكه نامه از دستم خارج شد، با خود گفتم: احتلام امريست شيطانى و خداى تبارك و تعالى دوستانش را از آن بركنار داشته است، سپس جواب آمد: حال ائمه در خواب مانند بيدارى است، خواب حال آنها را دگرگون نكند، و خدا اولياء خود را از برخورد شيطان محفوظ داشته، چنان كه بخاطرت گذشت.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۲, ۷۳۹
اسحاق از اقرع روايت كرده است كه گفت: به امام حسن عسكرى عليه السلام نوشتم و او را سؤال كردم از امام كه آيا محتلم مىشود؟ و بعد از آنكه نامه از دست من بيرون رفته بود، با خود گفتم كه: احتلام فعل شيطان و خيال شيطانى است و خداى تبارك و تعالى دوستان خود را از اين عيب پناه داده. پس جواب آن حضرت رسيد كه: «حال ائمّه در عالم خواب همان حال ايشان است در عالم بيدارى، و خواب، چيزى را از ايشان تغيير نمىدهد و خدا دوستان خويش را از خطرات شيطان و وسوسه او كه در دل مىافتد، پناه داده؛ چنانچه نفس تو، تو را به آن خبر داد».