روایت:الکافی جلد ۱ ش ۱۰۴۸
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
محمد بن يحيي و غيره عن محمد بن احمد عن بعض اصحابنا قال :
الکافی جلد ۱ ش ۱۰۴۷ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۱۰۴۹ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۳, ۱۲۹
يكى از اصحاب ما گويد: به صاحب عسكر (ع) نوشتم:قربانت، چيست معنى قول امام صادق (ع) كه فرموده: «حديث ما دشوار است و متحمل آن نشود فرشته مقرب و نه پيغمبر مرسل و نه مؤمنى كه خدا دلش را به ايمان آزموده است». جواب آمد كه همانا معنى قول صادق (ع) اين كه «فرشته و پيغمبر و مؤمن حديث ما را تحمل نمىكنند» اينست كه فرشته آن را تحمل نمىكند تا اين كه آن را به فرشته ديگر (ما فوق خود) عرض كند و پيغمبر آن را تحمل نمىكند تا آن را به پيغمبر ديگر (ما فوق خود) بنمايد و مؤمن آن را تحمل نمىكند تا آن را به مؤمن ديگرى (ما فوق خود) بنمايد، اين است معنى قول جدّ من.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۲, ۲۵۵
يكى از اصحاب گويد: بحضرت ابو الحسن العسكرى عليه السلام نوشتم: قربانت، معنى قول امام صادق عليه السلام چيست كه فرمايد: «حديث ما را هيچ فرشته مقرب و پيغمبر مرسل و مؤمنى كه خدا قلبش را بايمان آزموده تحمل نكند؟» پاسخ آمد كه همانا معنى قول امام صادق عليه السلام كه فرمايد هيچ فرشته و پيغمبر و مؤمنى آن را تحمل نكند، اينست كه فرشته آن را تحمل نكند تا آن را بفرشته ديگر برساند و پيغمبر آن را تحمل نكند تا بپيغمبرى ديگر برساند و مؤمن تحمل نكند تا آن را بمؤمن ديگر برساند، اينست معنى قول جدم عليه السلام.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۲, ۳۷۷
محمد بن يحيى و غير او، از محمد بن احمد، از بعضى از اصحاب ما روايت كردهاند كه گفت: عريضهاى به خدمت امام على نقى عليه السلام صاحب شهر عسكر (يعنى: سرّ من رأى) نوشتم به اين مضمون كه فداى تو گردم، چيست معنى قول امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود: «حديث شما را بر نمىدارد هيچ فرشته مقرّب، و نه پيغمبر مرسل، و نه مؤمنى كه خدا دل او را از براى ايمان آزموده باشد»؟ جواب آن حضرت آمد كه: «جز اين نيست كه معنى قول حضرت صادق عليه السلام (يعنى: آنچه فرموده كه هيچ فرشته و پيغمبر و مؤمنى آن را برنمىدارد) آن است كه فرشته، آن را بر نمىدارد تا بيرون آورد آن را به سوى فرشتهاى غير از خود، و پيغمبر آن را بر نمىدارد، تا بيرون آورد آن را به سوى پيغمبرى غير از خود، و مؤمن آن را بر نمىدارد، تا بيرون آورد به سوى مؤمنى غير از خود. و اينك معنى قول جدّ من است» (و حاصل سؤال و جواب اين است كه سائل سؤال نمود كه: اين حديث، با احاديث پيش نمىسازد، و حضرت جواب فرمود كه: برداشتن در اين حديث، به معنى تصديق و فهميدن آن نيست؛ چنانچه در احاديث پيش چنين است، بلكه به معنى نگاه داشتن و ظاهر نكردن است).