النمل ٣٠
گسترشکپی متن آیه |
---|
ترجمه
النمل ٢٩ | آیه ٣٠ | النمل ٣١ | ||||||||||||||
|
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۴۴، سوره نمل
- نبوت و علم انبياء عليه السّلام اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند
- مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...))
- بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن معناى ظاهرى آن نيست
- طوايف مخصوص از جن و انس و طير لشكريان سليمان عليه السّلام بوده اند
- عبور سليمان و لشكر او بر فراز وادى مورچه گان
- عدم منافات علم سليمان عليه السّلام به منطق الطير با فهميدن كلام مورچه
- سليمان عليه السّلام در دعاى خود، الهام شكر نعمت ، انجام عمل صالح و نيز صلاح ذاتى و نفسانى را مى طلبد
- ذكاتى كه در دعاى سليمان عليه السّلام مورد توجه است
- بيان آيات مربوط به داستان سليمان عليه السّلام و هدهد و ملكه سباء و...
- حكايت ملكه سبا و قوم او از زبان هدهد
- معناى ((خب ء)) و مفاد آيه : ((الا يسجدوا لله الذى يخرج الخب ء فى السموات و الارض...))
- و حجتى كه عليه پرستش آفتاب متضمن است
- واكنش سليمان عليه السّلام درباره اخبار هدهد
- توضيح سخن ملكه بعد از ديدن نامه سليمان عليه السّلام : ((قالت يا ايها الملوا انىالقى الى كتاب ...))
- اشكالات توجيه مفسرين كريم بودن نامه سليمان را
- تفسير مضمون نامه سليمان عليه السّلام به ملكه سبا
- مشاوره ملكه با قوم خود درباره جنگ يا تسليم
- راءى ملكه سبا پس از مشورت با قوم خود
- سبائيان براى سليمان هديه مى فرستند و او هديه آنان را رد مى كند
- تهديد سليمان عليه السّلام خطاب به رئيس هيت اعزامى سبا
- درخواست احضار تخت ملكه توسط سليمان عليه السّلام
- آورده شدن تخت بلقيس به وسيله كسى كه ((عنده علم من الكتاب ))
- اختلاف مفسرين در علم الكتاب و اسم اعظم احضار كننده عرش
- معناى ((ارتداد طرف )) و نقل سخن ديگران درباره آن و مخاطب به آن
- احضار تخت بلقيس اظهار معجزه اى با هر از آيات نبوت سليمان عليه السّلام است
- ورود ملكه به دربار سليمان عليه السّلام و ايمان آوردنش به رب العالمين
- گفتارى پيرامون داستان سليمان (عليه السّلام )
- ۲ - آياتى كه آن جناب را مى ستايد
- ۳ - سليمان (عليه السّلام ) در عهد عتيق
- ۴ رواياتى كه در اين داستان وارد شده
- احتجاج حضرت زهرا سلام الله عليها به آيه ((وورث سليمان داود)) عليه ابوبكر درمسئله غصب فدك
- اشاره به وجوهى درباره آوردن تخت بلقيس ((قبل ان يرتد اليك طرفك ))
- آصف بن برخيا وصى سليمان و حجت پس از او بوده است
نکات آیه
۱ - اقدام بلقیس به معرفى نویسنده نامه براى درباریان، پیش از خواندن محتواى آن (إنّه من سلیمن)
۲ - آشنایى بلقیس و درباریان وى با شخصیت و موقعیت ممتاز سلیمان(ع) (إنّى أُلقى إلىّ کتب کریم . إنّه من سلیمن) جمله «إنّه من سلیمان» ظاهراً تعلیل براى «کتاب کریم» است; یعنى، این که مى گویم «مکتوبى گران مایه» این بدان سبب است که آن را شخصیتى چون سلیمان براى ما فرستاده است.
۳ - «بسم اللّه الرحمن الرحیم» سرآغاز نامه سلیمان به ملکه سبا (و إنّه بسم اللّه الرحمن الرحیم)
۴ - آغاز نامه سلیمان با نام و یاد خدا، سبب شکوه و عظمت آن نزد بلقیس (إنّى أُلقى إلىّ کتب کریم ... و إنّه بسم اللّه الرحمن الرحیم) جمله «و إنّه بسم اللّه...» تعلیل دیگرى براى بیان گرانمایه بودن مکتوب سلیمان است; یعنى، نامه اى که براى من آورده شده، از دو جهت کریم و گران سنگ است: یکى این که از شخصیتى مانند سلیمان است و دیگر آن که با نام خداى رحمان و رحیم آغاز شده است.
۵ - نام خداوند، بهترین سرآغاز هر سخن و نامه و هر کار و برنامه (إنّى أُلقى إلىّ کتب کریم... و إنّه بسم اللّه الرحمن الرحیم) با توجه به این که سلیمان(ع) به عنوان پیامبر، نامه اش را با نام خدا آغاز کرده و خداوند آن را به عنوان یک ارزش یاد نموده است، مطلب یاد شده به دست مى آید.
۶ - اعلام موضع توحیدى و هدف الهى سلیمان(ع)، با آغاز نامه خود به نام و یاد خدا (و إنّه بسم اللّه الرحمن الرحیم)
۷ - خداوند، رحمان (گسترده مهر) و رحیم (مهربان) است. (بسم اللّه الرحمن الرحیم)
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: رحمان ۷; رحیم ۷
- بسمله: اهمیت بسمله ۵; نقش بسمله ۴
- سخن: آداب سخن ۵
- سلیمان(ع): بسمله نامه سلیمان(ع) ۳، ۴، ۶; تعالیم نامه سلیمان(ع) ۶; عظمت نامه سلیمان(ع) ۴; عقیده سلیمان(ع) ۶; قصه سلیمان(ع) ۱، ۲، ۴; نامه سلیمان(ع) ۱
- قوم سبأ: اشراف قوم سبأ و سلیمان(ع) ۲
- ملکه سبأ: ملکه سبأ و سلیمان(ع) ۱، ۲
- نامه نگارى: آداب نامه نگارى ۵
منابع