الشعراء ٢٠٦

از الکتاب
کپی متن آیه
ثُمَ‌ جَاءَهُمْ‌ مَا کَانُوا يُوعَدُونَ‌

ترجمه

سپس عذابی که به آنها وعده داده شده به سراغشان بیاید...

ترتیل:
ترجمه:
الشعراء ٢٠٥ آیه ٢٠٦ الشعراء ٢٠٧
سوره : سوره الشعراء
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَا»: فاعل فعل (جَآءَ) است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

نزول

شأن نزول آیات ۲.۵ تا ۲.۷:

محمد بن یعقوب کلینى بعد از پنج واسطه از على بن عیسى القماط او از عم خویش و او از امام صادق علیه‌السلام نقل نماید که فرمود: پیامبر در خواب دید که بنى‌امیه بعد از خودش بر منبر او بالا می‌روند و مردم را به قهقرى و گمراهى سوق می‌دهند، از خواب بیدار شد در حالتى که محزون و غمگین بود.

جبرئیل نزد وى آمد و گفت: یا رسول‌ الله چرا غمگین و محزونى؟ پیامبر موضوع خواب خود را براى جبرئیل بیان فرمود: جبرئیل به آسمان عروج کرد پس از چند لحظه این آیات را از طرف خداوند نازل نمود که مونس پیامبر و تسکین دهنده آلام اندرونى او باشد و نیز سوره قدر را هم از براى او نازل کرد.[۱]

ابو جهضم گوید: رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در حالت تحیرى قرار گرفت دلیل تحیر را از وى سؤال کردند، فرمود: چرا متحیر نباشم در حالتى که مى بینم عده اى از امت بعد از من دشمن من مى گردند سپس این آیات نازل شد و پیامبر بعد نزول این آیات شاد خاطر گردید و خاطرى آرام یافت.[۲]

تفسیر


نکات آیه

۱ - عذاب و کیفر کافران جرم پیشه، وعده اى حتمى و تخلف ناپذیر است; هر چند پس از تأخیر و مهلتى محدود باشد. (أفرءیت إن متّعنهم سنین . ثمّ جاءهم ما کانوا یوعدون)

۲ - کیفر کافران، به دنبال اتمام حجت هاى مکرر بر آنان (ثمّ جاءهم ما کانوا یوعدون) «کانوا یوعدون» ماضى استمرارى و بیانگر آن است که خداوند، حجت خویش را بر کافران بارها تمام کرده و مرتباً آنان را به فرجام شوم کفرورزى هشدار داده است.

۳ - برخوردارى از امکانات مادى، دلیل محبوبیت انسان در نزد خدا نیست. (أفرءیت إن متّعنهم سنین . ثمّ جاءهم ما کانوا یوعدون)

موضوعات مرتبط

  • اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۲
  • امکانات مادى: آثار برخوردارى از امکانات مادى ۳
  • تقرب: عوامل تقرب ۳
  • کافران: اتمام حجت بر کافران ۲; حتمیت عذاب کافران ۱; قانونمندى کیفر کافران ۲
  • گناهکاران: حتمیت عذاب گناهکاران ۱

منابع

  1. البرهان فی تفسیر القرآن.
  2. تفسیر ابن ابى حاتم.