نتایج جستجو
از الکتاب
- جّر است اهل لغت براى آن ده معنى ذكر كردهاند از جمله: 1- ظرفّيت حقيقى مثل [روم:2]. 2- ظرفّيت اعتبارى نحو [نصر:2]. و نيز به معنى تعليل، استعلاء، به معنى باء،۱۰۵ کیلوبایت (۱۵۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- اينکه سبب شد که مسلمين نسبت به روم خوش بين شدند و نسبت بفارس بدبين تا جنگي بين فارس و روم اتفاق افتاد و روميها شكست خوردند و فارس۲۰ کیلوبایت (۱٬۸۴۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- اينکه سبب شد که مسلمين نسبت به روم خوش بين شدند و نسبت بفارس بدبين تا جنگي بين فارس و روم اتفاق افتاد و روميها شكست خوردند و فارس۲۰ کیلوبایت (۱٬۷۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- اينکه سبب شد که مسلمين نسبت به روم خوش بين شدند و نسبت بفارس بدبين تا جنگي بين فارس و روم اتفاق افتاد و روميها شكست خوردند و فارس۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۵۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- آیات شامل این کلمه روم (۱ بار) [روم:2-4]. روم امپراطورى بزرگى بود كه بر متصرفان وسيعى در آسيا و اروپا و آفريقا حكومت داشت و ايتاليا نيز قسمتى از آن محسوب۵ کیلوبایت (۵۳۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۵
- الْمُحْسِنِينَ «الحمدللّه ربّ العالمين» «1». محمّد، 7. جلد 7 - صفحه 177 سورهى روم اين سوره شصت آيه دارد و در مكّه نازل شده است. همانند بسيارى از سورههاى مكى،۴۲ کیلوبایت (۳٬۹۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ «7» ترجمه مغلوب شد روم در نزديكترين زمين و آنان بعد از مغلوب شد نشان غالب خواهند شد در بعد از چند۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- است چنانچه ميفرمايد وَ يَومَ تَقُومُ السّاعَةُ يُبلِسُ المُجرِمُونَ- روم آيه 11- يعني مأيوس ميشوند و ميفرمايد أَخَذناهُم بَغتَةً فَإِذا هُم۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۶۹ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۴
- لذا به باغ هاى خرم و سرسبز «روضة» اطلاق مى شود، و اگر مى بینیم در سوره، «روم» این کلمه به صورت نکره آمده است، براى تعظیم و بزرگداشت آن است، یعنى در بهترین۲ کیلوبایت (۱۳۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۵
- رودخانه ارس فعلى است كه در شمال آذربايجان بطول 800 كيلو متر از كوههاى ارض روم در تركيه سرچشمه گرفته پس از عبور از دشت مغان به رود كورا متصل مىگردد و به۷ کیلوبایت (۶۶۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۱
- موارد «استرضاء» یعنى رضایت طلبیدن و توبه کردن نیز به کار مى رود، و در سوره «روم» به همین معنا آمده است، یعنى در قیامت، آنها توانایى بر «توبه و جلب رضایت»۴ کیلوبایت (۳۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۶
- آن قرار دارد، گاهى به معناى روح، یا به معناى ذات نیز آمده است. و در سوره «روم» منظور صورت باطنى و روى دل مى باشد، بنابراین، منظور تنها توجّه با صورت نیست،۵ کیلوبایت (۳۵۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۲
- ناگهان گرفتيم پس آنگاه مأيوس و متحيّر بودند. در سوره روم پس از ذكر آمدن باران و شادى مردم، آمده [روم:49] و حقّا كه آنها پيش از نزول باران مأيوس بودند. نظير۳ کیلوبایت (۲۸۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۵
- است چنانچه ميفرمايد وَ يَومَ تَقُومُ السّاعَةُ يُبلِسُ المُجرِمُونَ- روم آيه 11- يعني مأيوس ميشوند و ميفرمايد أَخَذناهُم بَغتَةً فَإِذا هُم۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۳۰ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۵
- مرده فَإِنَّكَ لا تُسمِعُ- المَوتي وَ لا تُسمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ (روم آيه 51). إِنَّ اللّهَ يُسمِعُ مَن يَشاءُ قدرت دارد هر که را بخواهد۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۲۷ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۳۹
- فَانظُر إِلي آثارِ رَحمَتِ اللّهِ كَيفَ يُحيِ الأَرضَ بَعدَ مَوتِها روم آيه 49، و اگر مدّت داشته باشد تعبير بانتظار ميكنند مثل مقام که۲۳ کیلوبایت (۲٬۱۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- صدع (۵ بار) شكافتن. «صَدَعَهُ صَدْعاً:شَقَّهُ» چنانكه در مجمع ذيل آيه 43 روم و در مفردات و صحاح گفته است. صديع به معنى صبح است به اعتبار شكافته شدن. [حجر:94]۲ کیلوبایت (۱۶۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۶
- خود پيروز است و در كار خود عاجز نيست ليكن بيشتر مردم نمىدانند. [روم:2-3]. رجوع شود به «روم». [مجادله:21-22]. ظاهراً اذل بودن براى آن است كه به خدا و رسولش۴ کیلوبایت (۳۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۳
- جزئى منحل نمىشود. و در نتيجه، گناهان عدّهاى باعث ابتلاء عموم مىگردد نظير [روم:41]. و اگر مردم طريق انصاف در پيش گرفته و با عدل و مروّت و دين فطرت زندگى۱۰ کیلوبایت (۷۱۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- از جانب طور آتشی دید! به خانوادهاش گفت: «درنگ کنید که من آتشی دیدم! (میروم) شاید خبری از آن برای شما بیاورم، یا شعلهای از آتش تا با آن گرم شوید!» |و۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان میروم؛ و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت!» آنگاه از پيش روى و پشت سرشان و از۴۵ کیلوبایت (۳٬۷۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- [مائده:108] يعنى اين نزديكتر است به آنكه گواهى را به طور صحيح ادا كنيد. * [روم:3] ما بين روم و ايرانيان در نواحى شام كه نزديك به حجاز بود جنگ در گرفت روميان مغلوب۵ کیلوبایت (۴۰۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
- 4- نبوّت [هود:63]. 5-پيغمبر [مریم:21]، [انبياء:107]. 6- باران [روم:50]. ايضاً 46 روم. خداوند رحمت را بر خود حتمى فرموده و رحمتش به تمام موجودات شامل است۱۶ کیلوبایت (۷۲۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- نسل او است، سبب آرامش جسم و جان او محسوب مى شود. چنان که در آیه 21 سوره «روم» مى خوانیم:وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً۶ کیلوبایت (۵۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
- هم در قضيه هاروت و ماروت گذشت و ايوب إبن موص إبن رازح بن روم بن عيصي إبن اسحق از انبياء بني اسرائيل و شرح حال او در سوره۳۱ کیلوبایت (۲٬۲۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- راغب مثله عقوبتى است كه بر قومى وارد مىشود و بر ديگران مثل مىگردد. 6- [روم:27]. گفتهاند مراد از مثل وصف است يعنى براى اوست صفت عاليتر در آسمانها و زمين۱۵ کیلوبایت (۱٬۰۲۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- معنى لباس و جمع آن ثياب است [انسان:21]. ثور: زير و رو شدن. پراكنده شدن. [روم:9] از آنها قويتر بودند زمين را زير و رو (شخم) و آباد كردند مجمع البيان آن۶ کیلوبایت (۴۲۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- كند آن گاو چه رنگى دارد درآيه [زمر:21]. ظاهرا منظور اصناف باشد ايضا در آيه [روم:22]. وَ مِن جُدَد بِيض حُمْر مُخْتَلِف الْجِبَال مُخْتَلِفا غَرَابِيب ثَمَرَات۲ کیلوبایت (۷۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۵
- مرتفعی بساز، شاید من به وسائلی دست یابم (که با آنها به سوی خدای موسی بالا روم). و فرعون گفت: «ای هامان! برای من آسمانخراشی بلند بساز، شاید من به وسیلهها۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۳۶ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۹
- كَذَّبُوا بِآياتِ اللّهِ«2» 1- صفحه 305- 306 تا 359 [.....] 2- سوره روم آيه 9 جلد 2 - صفحه 122 پس مفاد آيه اينست که بآيات الهي كساني۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- يُخلِفُ المِيعادَ آل عمران آيه 7 رعد آيه 31. لا يُخلِفُ اللّهُ وَعدَهُ روم آيه 5. 115 ] (آیه 31)- این آیه سرای پرهیزکاران را که قبلا بطور سر بسته۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۹۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- است فَإِنَّكَ لا تُسمِعُ المَوتي وَ لا تُسمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ روم آيه 51 إِذا دَعاكُم لِما يُحيِيكُم انفال آيه (النّاس موتي و اهل۳۲ کیلوبایت (۲٬۴۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- براي قبض روح او در آفتاب بود. گفت تأمل كن تا در سايه روم. تأمل كرد آمد در سايه و به ملك الموت گفت اينکه عمري که كردم۳۳ کیلوبایت (۲٬۹۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- بزودى علم شريعت تو در يمن سايه اندازد. به ضرب سوم قصور روم به نظر آمد جبرئيل گفت: آثار صولت اسلام به روم رسد. اصحاب خرسند، شكر الهى نمودند. معاندين بناى استهزاء۷۱ کیلوبایت (۶٬۵۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- *[شعراء:71].يعنى: گفتند بتهائى را ستايش مىكنيم و پيوسته ملازم آنهائيم. *[روم:51]. «ظَلُّوا» بمعنى «صارُوا»است و ضمير «فَرَأوهُ» به زرع راجع است معنى آيه۳ کیلوبایت (۱۹۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۷
- كسر اول. در آيه [مزّمل:17]. جمع اشيب به معنى پيران، موو سفيدان است (مجمع) [روم:54]. سپس از بعد ضعف و طفوليت قدرت و نيروى جوانى داد، آنگاه از بعد جوانى ناتوانى۲ کیلوبایت (۱۲۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۱
- *[شعراء:71].يعنى: گفتند بتهائى را ستايش مىكنيم و پيوسته ملازم آنهائيم. *[روم:51]. «ظَلُّوا» بمعنى «صارُوا»است و ضمير «فَرَأوهُ» به زرع راجع است معنى آيه۳ کیلوبایت (۲۰۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۶
- آنن كه مراد از آن در آيه هفت است. قاموس نيز هفت را از معانى آن شمرده است. [روم:4]. سِنِين وَ فِي مِن السّجْن سَيَغْلِبُون بَعْد لِلّه قَال غَلَبِهِم الْأَمْر۲ کیلوبایت (۱۴۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۳
- القصص ٥٧ (رده حمله روم به جزیرة العرب)آثار دنیاطلبى ۷ دین: محدوده دین ۴; هدایتگرى دین ۴ روزى: منشأ روزى ۱۹ روم: حمله روم به جزیرة العرب ۲۲ علایق: آثار علاقه به وطن ۷ قرآن: هدایتگرى قرآن ۶ کعبه:۵۵ کیلوبایت (۴٬۵۷۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
- شادمان شدند [انعام:44]. و در بعضى از آيات در شادى ممدوح به كار رفته مثل [روم:4]. آن روز مؤمنان در اثر يارى خدا مسرور مىشوند. [يونس:58]. فرح: (بر وزن كتف)شادمان۳ کیلوبایت (۲۴۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۵
- است. آيات زير مطلب فوق را روشن مىكنند: [اعراف:101]. [يونس:74]، [غافر:35]. [روم:58-59]. ملاحظه آيات شريفه نشان مىدهد كه مهر زدن از جانب خداست و اوست كه به۴ کیلوبایت (۳۱۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۷
- گفتهاند: لقب پادشاهان يمن است چنان كه فرعون لقب شاهان مصر، قيصر لقب شاهان روم و كسرى لقب پادشاهان ايران بود. راغب گويد: علّت اين تسميه آنست كه شاهان تبّع۳ کیلوبایت (۲۹۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۲
- آورده است. در بعضى از آيات جعل و خلق در جاى يكديگر آمدهاند مثل [نحل:72] [روم:21]. من تصوّر مىكنم كه نظر در آيه اوّل به جعل زوجيّت است كه يك معناى ثانوى۴ کیلوبایت (۳۲۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۰
- [جمعه:10]. پس چون نماز تمام شد در زمين متفرق شده و در طلب روزى و فضل خدا باشيد. [روم:20]. از آيات خداوند آنست كه شما را از خاك آفريد آنگاه شما بشريد كه در زمين۳ کیلوبایت (۲۷۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۷
- [جمعه:10]. پس چون نماز تمام شد در زمين متفرق شده و در طلب روزى و فضل خدا باشيد. [روم:20]. از آيات خداوند آنست كه شما را از خاك آفريد آنگاه شما بشريد كه در زمين۳ کیلوبایت (۲۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۰
- نازل شد. نظير آن را ابوحمزه از جابربن عبدالله انصارى نيز نقل كرده است. * [روم:21]. خدا ميان شما دوستى و مهربانى گذاشت. مُوادَدَة: دوست داشتن يا دوست داشتن۴ کیلوبایت (۳۴۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۲
- هَيِّنْ: آسان. [مريم:9]. خدايت گفت: آن بر من آسان است. اَهْوَن: آسانتر. [روم:27]. اوست كه آفريدن را شروع مىكند و سپس آن را از سر مىگيرد خلقت دوم بر او۴ کیلوبایت (۳۴۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۹
- نازل شد. نظير آن را ابوحمزه از جابربن عبدالله انصارى نيز نقل كرده است. * [روم:21]. خدا ميان شما دوستى و مهربانى گذاشت. مُوادَدَة: دوست داشتن يا دوست داشتن۴ کیلوبایت (۳۳۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۹
- هَيِّنْ: آسان. [مريم:9]. خدايت گفت: آن بر من آسان است. اَهْوَن: آسانتر. [روم:27]. اوست كه آفريدن را شروع مىكند و سپس آن را از سر مىگيرد خلقت دوم بر او۴ کیلوبایت (۳۴۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۶
- ، مؤمنون / ، زخرف / ، روم / ). Tabber requires Javascript to function. آيات ۱ - ۱۹، سوره روم اشاره به مضامين و غرض سوره مباركه روم وجوهى كه در معناى آيه :۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷