نتایج جستجو
از الکتاب
- ويل حصن ملک قوم عند التى نزل انتم قدح جدر قلب موت غلظ سوف ردد سقى يعقوب الى جبر سود ثقل خول هون رجع ولى لمس مع کثر بشر نبذ ندى وذر۵ کیلوبایت (۱۹۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- الأنعام ١٤٩ (رده بیخمنطقى جبر گرایى)اختیار انسان ۴، ۵، ۶، ۹ تربیت: روش تربیت ۷ جبر: بیخمنطقى جبر گرایى ۲ ; جبر و اختیار ۶، ۹ ; دلایل بطلان جبر ۳ خدا: اتمام حجت خدا ۱۱ ; احتجاج خدا ۳ ; اختصاصات۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- الأنعام ١٤٨ (رده آثار جبر گرایى)تکلیف: بهانه جویى در تکلیف ۸ جبر: آثار جبر گرایى ۸ ; بطلان جبر ۱۱ ; بیخمنطقى جبر ۱۳، ۱۵ ; جبر و اختیار ۱۱، ۱۸ ; زمینه جبر گرایى ۵ خدا: عذابهاى خدا ۱۰ ;۴۸ کیلوبایت (۳٬۵۴۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- بود مطلب دوم در دلالت اينکه آيه بر بطلان جبر و تفويض: اينکه آيه مباركه جبر و تفويض را صريحا رد نموده و اختيار (امر بين الامرين)۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
- و در شعر عجّاج كه گويد: «قَدْ جَبَرَ الدّينَ الْاِلهُ فَجَبَر وَ عَوَّرَ الرَّحْمنُ مَنْ وَلىُّ الْعِوَرْ» گفتهاند «جبر» در اول متعدى و بعد لازم آمده۷ کیلوبایت (۶۵۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۹
- آل عمران ١٦٦ (رده رد جبر)تاریخ: فلسفه تاریخ ۳ تفویض: رد تفویض ۵ جامعه: تحولات در جامعه ۳ جبر و اختیار:۴ رد جبر ۵ جهاد: فلسفه جهاد ۶ خدا: اذن خدا ۱، ۳، ۴ ; امهال خدا ۶ سختى:۷ مصلحت۲۷ کیلوبایت (۲٬۰۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- بدست و اختيار خودشان بوده منافى با حكمت و عدالت نيست و جبر نميشود نهايت آنكه تفويض هم كه بدتر از جبر است نيست و امرى بين اين دو امر است مانند آب ملايم كه۱۲۸ کیلوبایت (۱۱٬۳۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
- الأحقاف ٣٢ (رده نفى جبر)۱; عجز معرضان از انبیا ۱; وضوح دعوت انبیا ۷ ایمان: اختیار در ایمان ۲ جبر: نفى جبر ۲ جن: اختیار جن ۲; جن در زمین ۳; محل سکونت جن۳ خدا: اختصاصات خدا ۵; حاکمیت۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۱۰ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۱
- النحل ٣٩ (رده دلایل بطلان جبر)اهمیت حلّ اختلاف ۷ انبیا: آثار بعثت انبیا ۱۱; فلسفه بعثت انبیا ۷ جبر واختیار: دلایل بطلان جبر ۱۱ حقایق: اهمیت تبیین حقایق ۵; اهمیت ظهور حقایق ۷ دنیا: ظهور۳۱ کیلوبایت (۲٬۳۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- النبإ ٣٩ (رده رد جبر)انسان: اختیار انسان ۵ تقرب: دعوت به تقرب ۳; زمینه تقرب به خدا ۴، ۶، ۷ جبر: رد جبر ۵ خدا: حرکت به سوى خدا ۶; دعوتهاى خدا ۳ ذکر: آثار ذکر حاکمیت خدا ۷; آثار۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۶۷ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۶
- و گنهکار) از جنّ و انس همگی پر کنم! |و اگر مىخواستيم، به هر كسى [از روى جبر] هدايتش را مىداديم، ليكن اين سخن از جانب من حتمى شده است كه به يقين جهنم۳۹ کیلوبایت (۳٬۲۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۹
- مجمع فرموده: جبرئيل و ميكائيل هر دو لفظ عجمى اند كه معرب شدهاند به قولى «جبر» در لغت سريانى به معنى عبد و «ايل» به معنى خداست و ميك به معنى بنده كوچك است۵ کیلوبایت (۴۱۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- طه ١١٦ (رده جبر و اختیار)استعدادهاى انسان ۶; برترى انسان بر ملائکه ۶; تاریخ خلقت انسان ۱۰; فضایل انسان ۶ جبر: جبر و اختیار ۹ خدا: اوامر خدا ۲، ۷ ذکر: ذکر قصه آدم(ع) ۱ سجده: احکام سجده ۷;۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- الكهف ٧ (رده بطلان جبر)كه كدام، بهترند از حيث عمل تا ثواب و عقاب مكافى و مساوى با كردار باشد بدون جبر و اجبار .. «1». تبصره: خاتمه آيه دليل است بر بطلان قول مجبره، زيرا منطوق آيه۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- النحل ٩ (رده جبر و اختیار)راستی، و بعضی راهها جور و ناراستی است. و اگر خدا میخواست (بدون آزمایش بلکه به جبر) شما را همگی به راه هدایت (و جنّت) میکشید (لیکن این خلاف مصلحت و نظام الهی۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- آیات شامل این کلمه جبر (۱۰ بار) وَ بَطَشْتُم فَاتّقُوا قَوْما اللّه إِنّا فِيهَا لَن إِذَا أَطِيعُون إِن مُوسَى نَدْخُلَهَا اتّقُوا تَخْلُدُون الّذِي لَعَلّکُم۱ کیلوبایت (۳۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۹
- مىكنند. تنبيه: اگر گويند: آيه شريفه دليل است بر آنكه اهل شرك جبرى هستند و جبر و كفر بمثابه توامانند، و اين عقيده باطل است به دلايلى: 1- اگر چنانچه خدا اراده۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۲۲ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۷
- النبإ ٣٨ (رده جبر در قیامت)روح(اسم خاص) ۴; منشأ سخن روح(اسم خاص) ۴; نقش اخروى روح(اسم خاص) ۳ قیامت: جبر در قیامت ۱۱; حق گویى در قیامت ۱۲; روح(اسم) در قیامت ۱، ۴; سخن در قیامت ۵،۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۵۲ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۶
- رئى جعل الى کفر سمو اله ربب عن کشف سوق حسب طين قوم لجج فرعون موسى على کون جبر ظلم نفس ظنن۲ کیلوبایت (۱۲۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۲
- عذب هن حبل صدق ا حجر قبل اثم امن عن اخذ عزز نزع ثم ايى حقق اول وحى لما سوى جبر انا قد لم ائى ولد رحم نا وقى شطن لو جىء کذب اوى شدد علم مؤتفکة آدم اين صبر۴ کیلوبایت (۱۱۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹
- سلم غير رئى کفر حجر هن اخذ عن ثم نزع حبل صدق لما سوى قبل نا ا امن عزز لو جبر اول اثم لم بين قد ولد رحم ايى ثعب لقف حقق زيد دبر قلب وحى ائى بنو وقى سعى۴ کیلوبایت (۱۱۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۲
- قارون هما على بين جىء صرح قد ب بنو رئى الى طين بصر من انن لعل کبر حزن سلط جعل جبر ارض وقد عدو سبل خطء فى نا سحر قلب کذب موسى ما مرء عن لما کلل ايى غير مکن بلغ۳ کیلوبایت (۲۱۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۲
- بود مطلب دوم در دلالت اينکه آيه بر بطلان جبر و تفويض: اينکه آيه مباركه جبر و تفويض را صريحا رد نموده و اختيار (امر بين الامرين)۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- الأنعام ١٢٥ (رده جبر و اختیار)ميشود از خداوند در مقابل ايمان و كفر اختيارى آنها و بنابر اين اشكال لزوم جبر بر آيه شريفه وارد نيست و از روايت رضوى استفاده ميشود كه صعود فى السما صفت۵۷ کیلوبایت (۴٬۹۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- بدان تمسك مىجويند؟ یا مگر بر آنها از این پیش کتابی فرستادیم که (در این سخن جبر و عقیده باطل) به آن کتاب استدلال میکنند؟ یا مگر ما پیش از قرآن کتابی به آنان۲۱ کیلوبایت (۱٬۵۸۸ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۷
- طه ١٢٣ (رده جبر و اختیار)انسان ۱۴; نیازهاى معنوى انسان ۱۸; هدایت انسان ها۱۰ بشارت: بشارت هدایت ۱۱ جبر: جبر و اختیار ۱۵ حوا: آثار اغواپذیرى حوا ۳; حوا و درخت ممنوعه ۱، ۳، ۱۲; زمینه۵۱ کیلوبایت (۴٬۱۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- میگویند: (این آیات قرآنی را خدا به محمّد نمیآموزد و بلکه) آن را انسانی (به نام جبر رومی) بدو میآموزد. زبان کسی که (آموزش قرآن را) به او نسبت میدهند، گنگ و۴۱ کیلوبایت (۳٬۴۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- صوب ه علم فقه ذا بعد انن شىء قعد کبر تبع عمل وجد تلک لکن حقق لو غنى غير اتى جبر بصر هوى ل۴ کیلوبایت (۳۴۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۲
- مراد است، اگر راجع به احكام دين معتقد به اراده تكوينى باشيم آن عبارت اخراى جبر است و موجب بطلان عقاب و ثواب و سقوط امر و نهى خواهد بود. اهل ايمان به كفّار۲۶ کیلوبایت (۴۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
- أَشْرَكُوا: و اگر بخواهد خداى تعالى توحيد و مشرك نشدن آنان را بر وجه قهر و جبر، هرگز شرك نياورند، لكن اين منافى تكليف است، چه تكليف مستلزم اختيار باشد نه۲۷ کیلوبایت (۱٬۹۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- است» مى باشد، جالب این که «جبّار» اشاره به صفت نفسانى یعنى روح سرکشى است. جبر (۱۰ بار) وَ کُل عَنِيد مِن مُتَکَبّر قَال وَرَائِه أَمْر أُتْبِعُوا قَلْب۳ کیلوبایت (۱۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۸
- را انجام ده ولی آنها ایمان نمی آورند]؛ و اگر خدا می خواست همه آنان را [به جبر و زور] به راه هدایت گرد می آورد؛ [ولی هدایت اجباری فاقد ارزش است] پس هرگز۴۵ کیلوبایت (۳٬۲۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- الرعد ١١ (رده جبر و اختیار)آسیب شناسى جامعه ۹; عوامل تحولات اجتماعى ۶، ۸، ۱۰; منشأ تحولات اجتماعى ۷ جبر و اختیار: ۱۰ حوادث: منشأ حوادث ۴ خدا: اختصاصات خدا ۱۶، ۱۷; اوامر خدا ۴، ۵;۷۸ کیلوبایت (۷٬۰۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- آسمان و زمین فرمود که همه (به سوی خدا و اطاعت فرمان حق) به شوق و رغبت یا به جبر و کراهت بشتابید. آنها عرضه داشتند: ما با کمال شوق و میل میشتابیم. آن گاه۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۲۷ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۴
- خواستى پروردگار تو. لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً: هرآينه قراردادى به جبر و قهر و الجاء تمام مردمان را يك گروه، يعنى بر يك دين و آئين مسلمين صالحين۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- و امر بين الامرين) توضيح و تحقيق در زمينه قضا و قدر و جبر و تفويض اشكالاتى كه از قائل شدن به جبر و عدم اختيار لازم مى آيد توهّم ملازمه بين اعتقاد به قضا۸۲ کیلوبایت (۶٬۸۷۰ واژه) - ۳ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۲۱
- نموده به اين اعتبار باشد، نه آنكه العياذ باللّه فاعل شر و كفر و معصيت باشد تا جبر لازم آيد؛ بنابراين از حيث آنكه قوه و قدرت و تمكين افعال از جانب خدا باشد،۱۸ کیلوبایت (۱٬۴۴۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۹
- مشقت] جرعه جرعه می نوشد، [و به خواست خود حاضر به نوشیدن نیست، بلکه به زور و جبر در گلویش می ریزند،] و [او] نمی تواند آن را به [آسانی] فرو برد، و مرگ از هر۴۱ کیلوبایت (۳٬۴۶۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- استعباد شود آيه و ترجمه تفسير : نكته ها ۱ - عوامل حيات و مرگ ملت ها ۲ - جبر سرنوشت و جبر تاريخ و ساير جبرها ممنوع ! ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً۴۳ کیلوبایت (۳٬۲۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- از ترس نابودیِ آنی، اختیار که رمز تکامل و پیشرفت است از میان برمیخاست و جبر مطلق بر جامعه حاکم میشد. امّا چون مجازات آنی مخالف سرشت انسانی است، خدا چنین۳۹ کیلوبایت (۳٬۱۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- که از ترس نابودی آنی، اختیار که رمز تکامل و پیشرفت است از میان برمیخاست و جبر مطلق بر جامعه حاکم میشد. امّا چون مجازات آنی مخالف سرشت انسانی است، خدا چنین۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- لَم يَجعَلنِي جَبّاراً شَقِيًّا جبر بمعني تسلط بر غير است و از براي او اطلاقاتيست و معاني. يكي جبر مقابل اختيار مثل افعال عباد يك۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- رسالت، وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ: و نيستى تو بر ايشان تسلطى كه به جبر و قهر ايشان را به ايمان وادار كنى، بلكه بر تو همين تبليغ است و ترغيب و ترهيب۴۲ کیلوبایت (۳٬۶۱۱ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۶
- اختيار و علم الهي باعث جبر نميشود. وَ اللّهُ بِما تَعمَلُونَ بَصِيرٌ چنانچه علم الهي بجميع اعمال بندگان منشأ جبر نميشود که خيام توهم كرده۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۳۲ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۴
- بحث و توغل مينمايند و عمرى را بلهو و لعب ميگذرانند و آنروزى است كه بعنف و جبر آنها را سرازير در جهنّم نموده برو بر آتش اندازند و براى توبيخ و تعيير و معارضه۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۵۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۰
- استعباد شود آيه و ترجمه تفسير : نكته ها ۱ - عوامل حيات و مرگ ملت ها ۲ - جبر سرنوشت و جبر تاريخ و ساير جبرها ممنوع ! كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ۳۵ کیلوبایت (۲٬۵۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- بحث و توغل مينمايند و عمرى را بلهو و لعب ميگذرانند و آنروزى است كه بعنف و جبر آنها را سرازير در جهنّم نموده برو بر آتش اندازند و براى توبيخ و تعيير و معارضه۲۳ کیلوبایت (۱٬۸۹۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۰
- استعباد شود آيه و ترجمه تفسير : نكته ها ۱ - عوامل حيات و مرگ ملت ها ۲ - جبر سرنوشت و جبر تاريخ و ساير جبرها ممنوع ! كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ۳۶ کیلوبایت (۲٬۶۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- بحث و توغل مينمايند و عمرى را بلهو و لعب ميگذرانند و آنروزى است كه بعنف و جبر آنها را سرازير در جهنّم نموده برو بر آتش اندازند و براى توبيخ و تعيير و معارضه۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۲۳ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۹
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۲۶ کیلوبایت (۲٬۴۴۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۲
- ((ما كان )) بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند) (روايتى در ذيل آيه : ((ان۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- روز قیامت که روز کشف حقایق است، قبول عمل به عنوان کرده خویش، دلیل بر عدم جبر است. ۱۱ - قیامت، روز اندوه و افسوس بدکاران (تودّ لو انّ بینها و بینه امداً۴۷ کیلوبایت (۳٬۹۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۷۳ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۱
- عامّه بر هر موجودى چون ملكوت صيغه مبالغه در ملك است مانند جبروت كه مبالغه در جبر است و او است كه دادرسى ميكند و پناه ميدهد هر مظلوم بىپناهى را و كسى نميتواند۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- ((ما كان )) بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند) (روايتى در ذيل آيه : ((ان۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- اين دعوا تابع پدران خود هستيم. آيه دال است كه «بنو مليح» جامع صفات شرك و جبر و تقليد بودند. أَمْ آتَيْناهُمْ كِتاباً مِنْ قَبْلِهِ فَهُمْ بِهِ مُسْتَمْسِكُونَ۲۵ کیلوبایت (۱٬۸۷۵ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۸
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۹۳ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۰
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۰۰ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۱
- تمرّد از حكم الهى و تعدّى بنوع خود كردند و استدلال نمودهاند باين آيه بر نفى جبر و نبودن كار خلق كار خدا چون خداوند ظلم را از خود نفى و براى آنها اثبات فرموده۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۶۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۲۵ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۱
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۷۸۲ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۲
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۲ کیلوبایت (۳٬۰۰۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۳
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۴۰ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۳
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۱ کیلوبایت (۲٬۹۰۷ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۴
- عامّه بر هر موجودى چون ملكوت صيغه مبالغه در ملك است مانند جبروت كه مبالغه در جبر است و او است كه دادرسى ميكند و پناه ميدهد هر مظلوم بىپناهى را و كسى نميتواند۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- عامّه بر هر موجودى چون ملكوت صيغه مبالغه در ملك است مانند جبروت كه مبالغه در جبر است و او است كه دادرسى ميكند و پناه ميدهد هر مظلوم بىپناهى را و كسى نميتواند۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۷۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))۲۸ کیلوبایت (۲٬۰۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- آله: من حكم فى درهمين بحكم جور ثمّ جبر عليه كان من اهل هذه الاية. «1» يعنى هر كه حكم نمايد به دو درهم به حكم جور، پس جبر نمايد بر او، از اهل اين آيه باشد۸۵ کیلوبایت (۶٬۷۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۰۴ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۳
- ((ما كان )) بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند) (روايتى در ذيل آيه : ((ان۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- ((ما كان )) بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند) (روايتى در ذيل آيه : ((ان۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- تا مشيت حق موافقت نكند بنده قدرت بر فعل ندارد که گفتند: (لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين) و هو الاختيار. قُل إِنِّي لا أَملِكُ۳۳ کیلوبایت (۳٬۰۰۵ واژه) - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۲:۰۴
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۴ کیلوبایت (۳٬۰۶۷ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۲
- رَبِّکَ مَکْرُوهاً). از این تعبیر روشن میشود که بر خلاف گفته پیروان مکتب جبر، خدا هرگز اراده نکرده است گناهی از کسی سر بزند، چرا که اگر چنین چیزی را اراده۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- سبحانى و تمسك جويند به ذكر الهى نجات يابند. و دسته ديگر به سوء اختيار، بدون جبر و اضطرار، اطاعت كنند وسوسه شيطانى را، و پيروى نمايند قواى شهوانى را، لا جرم۳۴ کیلوبایت (۲٬۹۳۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- از عبادت بر وجه تمكين و اختيار است نه از روى اضطرار و اجبار كه اگر بر وجه جبر بودى همه كس متعبد بودى و هيچكس تارك عبادت نبودى. تتمه: در علل الشرايع ابن۳۴ کیلوبایت (۳٬۱۹۱ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۴۹
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- استدلال اشاعره به آيه : (( قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم ... )) براى اثبات جبر و اينكهافعال انسان و آثار آن فقط مستند به خدا است جواب به اشاعره و بيان اشكال۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- طغيان و عصيان را اختيار كرد مستحق عذاب و عقاب و بليّات ميشود و مسئله جبر و تفويض و اختيار را ما در مجلد اول كلم الطيّب در بحث عدل مفصلا۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۹۱ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۳
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۸ کیلوبایت (۳٬۴۱۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۲
- تمرّد از حكم الهى و تعدّى بنوع خود كردند و استدلال نمودهاند باين آيه بر نفى جبر و نبودن كار خلق كار خدا چون خداوند ظلم را از خود نفى و براى آنها اثبات فرموده۳۶ کیلوبایت (۲٬۸۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- انبياء اينکه نيست که دست او را بگيرند و براه ببرند چون عنوان جبر و سلب اختيار ميشود فقط وظيفه آنها راهنماييست ولي اينکه راه نمايي۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))۴۳ کیلوبایت (۳٬۴۵۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۳۸ کیلوبایت (۳٬۳۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- بود مطلب دوم در دلالت اينکه آيه بر بطلان جبر و تفويض: اينکه آيه مباركه جبر و تفويض را صريحا رد نموده و اختيار (امر بين الامرين)۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰
- گذاشته است. حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ ... 9- ايمان، امرى قلبى است كه با جبر و تحميل سازگار نيست. «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ» 10- ايمان، زينت دلهاست۴۱ کیلوبایت (۳٬۸۲۵ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۹
- شخص مىباشد. 2- چون قوه فعل و ترك در شخص مساوى است، اختيار ثابت شود. 3- اگر جبر باشد، ثواب و عقاب در اعمال لغو خواهد بود. قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ۳۵ کیلوبایت (۲٬۷۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- جامعه بشرى و تأسف آنان به ضلالت مردم را مطرح ساخته است. ۴- جوّ اجتماعى و جبر محیطى، عذرى پذیرفته شده براى توجیه رنگ پذیرى از جامعه نیست. (هؤلاء قومنا اتخذوا۴۴ کیلوبایت (۳٬۳۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- ایمان گرایش دهد. ۱۳ - دور شدن از رحمت خدا و گرفتار آمدن به لعنت او، مستلزم جبر به عدم ایمان نخواهد شد. (لعنهم اللّه بکفر هم فقلیلا ما یؤمنون) ۱۴ - یهودیان،۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- ظلم كنيد تا به آن انواع عقاب مبتلا نشويد. تنبيه: آيه شريفه دال است بر بطلان جبر، زيرا اين مطلب محقق باشد پس از ارشاد و هدايت بندگان به ارسال رسل و انزال كتب۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۷۰ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۶
- است دردناك كه عذاب جهنم باشد أبد الآباد. تبصره: آيه شريفه دال است بر بطلان جبر، زيرا اگر چنانچه كفر و معصيت نعوذ باللّه به خواست و رضاى الهى بودى، هرآينه۴۲ کیلوبایت (۳٬۱۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- بود. طريقه دوم استدلال بوقوع امورى است در قرآن كريم كه با جبر و تفويض نميسازد، يعنى اگر واقعا جبر و يا تفويض بود، آن امور در قرآن نمى آمد، مانند اين مطلب۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۳۶ واژه) - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۷
- محسوب شود چون کفرورزى آنان عامل چنین وضعیتى براى آنان شده است. ۱۷- یهود، مدعى جبر و قدرت بر ایمان* (و قولهم قلوبنا غلف بل طبع اللّه علیها بکفرهم) بدان احتمال۴۱ کیلوبایت (۲٬۹۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- تمرّد از حكم الهى و تعدّى بنوع خود كردند و استدلال نمودهاند باين آيه بر نفى جبر و نبودن كار خلق كار خدا چون خداوند ظلم را از خود نفى و براى آنها اثبات فرموده۴۱ کیلوبایت (۳٬۲۷۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- عامّه بر هر موجودى چون ملكوت صيغه مبالغه در ملك است مانند جبروت كه مبالغه در جبر است و او است كه دادرسى ميكند و پناه ميدهد هر مظلوم بىپناهى را و كسى نميتواند۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))۵۷ کیلوبایت (۳٬۷۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۴۶ کیلوبایت (۴٬۱۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۴۱ کیلوبایت (۳٬۶۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- بعض اصحابه عن ابي عبد الله ع قال : از امام صادق (ع) راجع به جبر و قدر پرسش شد، فرمود: نه جبر است و نه تفويض ولى مرحلهاى است ميان اين دو، حق در آن است و۴ کیلوبایت (۲۲۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
- ندهند و همچنان زناكارى را ادامه دهند تا آنكه جبرئيل نازل شود و ايشان را به جبر از فاحشه اى كه به حالت طاق و از برهنه افتاده جدا كند. راستى اگر بى شرم ترين۴۳ کیلوبایت (۵٬۲۶۱ واژه) - ۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۰۴