گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۳۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۰۷: خط ۲۰۷:
<span id='link261'><span>
<span id='link261'><span>


==موارد مخالفت و تفاوت داستان نوح «ع» در تورات با آنچه در قرآن آمده است ==
==تفاوت های داستان نوح «ع»، در تورات و قرآن کریم ==
و اين بيان - بطورى كه ملاحظه مى كنيد - از چند جهت مخالف با بيان قرآن است :
و اين بيان - به طورى كه ملاحظه مى كنيد - از چند جهت، مخالف با بيان قرآن است:


۱ - در تورات هيچ نامى از غرق شدن همسر نوح نيامده بلكه تصريح كرده به اينكه او با شوهرش داخل كشتى شد، و بعضى اينطور توجيه كرده اند كه شايد نوح دو همسر داشته ، يكى غرق شده و ديگرى نجات يافته.
۱ - در تورات، هيچ نامى از غرق شدن همسر نوح نيامده، بلكه تصريح كرده به اين كه او، با شوهرش داخل كشتى شد، و بعضى اين طور توجيه كرده اند كه شايد نوح دو همسر داشته. يكى غرق شده و ديگرى نجات يافته.


۲ - در تورات نامى از پسر نوح كه غرق شد نيامده در حالى كه قرآن كريم سرگذشت او را آورده است.
۲ - در تورات، نامى از پسر نوح كه غرق شد، نيامده، در حالى كه قرآن كريم، سرگذشت او را آورده است.
   
   
۳ - در تورات سخنى از مؤمنين به نوح در ميان نيامده و تنها نام نوح و خانواده اش ، و فرزندان و همسر فرزندانش آمده است.
۳ - در تورات، سخنى از مؤمنان به نوح در ميان نيامده و تنها نام نوح و خانواده اش، و فرزندان و همسر فرزندانش آمده است.


۴ - در تورات ، مجموعا عمر نوح را نهصد و پنجاه سال ذكر كرده ، در حالى كه از ظاهر قرآن عزيز بر مى آيد كه نهصد و پنجاه سال آن مدتى است كه نوح قبل از حادثه طوفان در بين مردمش به كار دعوت پرداخته ، و در اين زمينه فرموده: «و لقد ارسلنا نوحا الى قومه فلبث فيهم الف سنة الا خمسين عاما فاخذهم الطوفان و هم ظالمون».
۴ - در تورات، مجموعا عمر نوح را نهصد و پنجاه سال ذكر كرده، در حالى كه از ظاهر قرآن عزيز، بر مى آيد كه نهصد و پنجاه سال، آن مدتى است كه نوح قبل از حادثه طوفان در بين مردمش به كار دعوت پرداخته، و در اين زمينه فرموده: «وَ لَقَد أرسَلنَا نُوحاً إلَى قَومِهِ فَلَبِثَ فِيهِم ألفَ سَنَةٍ إلّا خَمسِينَ عَاماً فَأخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَ هُم ظَالِمُونَ».


۵ - مساءله قوس قزحى كه تورات آن را وسيله ياد آورى خدا ذكر كرده ، و مساءله فرستادن كلاغ و كبوتر كه به عنوان خبرگيرى از فروكش شدن آب آورده ، و نيز خصوصياتى كه براى كشتى ذكر كرده ،
۵ - مسأله «قوس قزحى» كه تورات، آن را وسيله يادآورى خدا ذكر كرده، و مسأله فرستادن كلاغ و كبوتر، كه به عنوان خبرگيرى از فروكش شدن آب آورده، و نيز خصوصياتى كه براى كشتى ذكر كرده، از عرض و طول و ارتفاع و سه طبقه بودن آن، و مدت طوفان و بلندى آب طوفان و غيره، قرآن كريم، از ذكر آن ها ساكت است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۸۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۸۳ </center>
از عرض و طول و ارتفاع و سه طبقه بودن آن ، و مدت طوفان و بلندى آب طوفان و غيره ، قرآن كريم از ذكر آنها ساكت است ، و بعضى از آنها مطالبى است كه بعيد به نظر مى رسد، نظير مساءله قوس قزح، كه خداى تعالى با آن ميثاق ببندد، و امثال اين معانى در قصه سرائيهاى صحابه و تابعين در داستان نوح (عليه السلام ) زياد است كه بيشتر آن سخنان به جعليات اسرائيلى شبيه تر است.
 
و بعضى از آن ها، مطالبى است كه بعيد به نظر مى رسد. نظير مسأله «قوس قزح»، كه خداى تعالى، با آن ميثاق ببندد، و امثال اين معانى در قصه سرایی هاى صحابه و تابعين در داستان نوح «عليه السلام» زياد است، كه بيشتر آن سخنان، به جعليات اسرائيلى شبيه تر است.
<span id='link262'><span>
<span id='link262'><span>


۱۶٬۲۸۸

ویرایش