گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۴ بخش۲۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۸۵: خط ۸۵:


==ساحران در برابر عظمت آيت الهى به سجده افتادند ==
==ساحران در برابر عظمت آيت الهى به سجده افتادند ==
«'''فَأُلْقِىَ السحَرَةُ سجَّداً قَالُوا ءَامَنَّا بِرَب هَارُونَ وَ مُوسى'''»:
«'''فَأُلْقِىَ السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُوا آمَنَّا بِرَبّ هَارُونَ وَ مُوسى'''»:


در اين كلام حذف و ايجاز (كوتاه گوئى ) به كار رفته و تقدير كلام چنين است : ((فالقى ما فى يمينه فتلقف ما صنعوا فالقى السحره - موسى آنچه در دست داشت انداخت ، پس آنچه ساحران درست كرده بودند بلعيد ناگزير ساحران به سجده انداخته شدند. گفتند...(( و اينكه مى بينيم تعبير به ((سحره به سجده انداخته شدند(( كرد كه به اصطلاح ادبى صيغه مجهول است و به معلوم تعبير نكرد و نفرمود: ((به سجده افتادند((، به منظور اشاره به اين نكته بوده كه : قدرت الهى آنان را ذليل كرد، و خيره كنندگى نور و ظهور حق بى اختيارشان نمود، به طورى كه گويى از خود اراده اى نداشتند، و شخصى ديگر ايشان را به سجده انداخت ، بدون اينكه بشناسند او چه كسى بود.
در اين كلام، حذف و ايجاز (كوتاه گویى) به كار رفته و تقدير كلام چنين است: «فَأُلقِىَ مَا فِى يَمِينِه فَتَلقَفُ مَا صَنَعُوا فَأُلِقَى السَّحَرَة: موسى آنچه در دست داشت، انداخت. پس آنچه ساحران درست كرده بودند، بلعيد. ناگزير ساحران به سجده انداخته شدند. گفتند...».  


و جمله ((آمنا برب هرون و موسى (( شهادتى است از ايشان به ايمان به خدا، و اگر ايمان خود را به پروردگار موسى و هارون نسبت دادند، براى اين بود كه هم به ربوبيت خداى سبحان شهادت داده باشند و هم به رسالت موسى و هارون (عليهما السلام )، و جدا آوردن جمله ((قالوا...(( بدون اينكه با ((واو(( و يا ((فاء((، عطف به ما قبل شود، براى اين است كه جمله جواب از سؤ ال مقدر است ، گويا شخصى پرسيده : چه گفتند؟ در جواب فرموده : ((گفتند...((
و اين كه مى بينيم تعبير به «سحره به سجده انداخته شدند» كرد، كه به اصطلاح ادبى، صيغۀ مجهول است و به معلوم تعبير نكرد و نفرمود: «به سجده افتادند»، به منظور اشاره به اين نكته بوده كه: قدرت الهى، آنان را ذليل كرد، و خيره كنندگى نور و ظهور حق، بى اختيارشان نمود، به طورى كه گويى از خود اراده اى نداشتند، و شخصى ديگر ايشان را به سجده انداخت، بدون اين كه بشناسند او چه كسى بود.
 
و جملۀ «آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَ مُوسَى»، شهادتى است از ايشان به ايمان به خدا. و اگر ايمان خود را به پروردگار موسى و هارون نسبت دادند، براى اين بود كه هم به ربوبيت خداى سبحان شهادت داده باشند و هم به رسالت موسى و هارون «عليهما السلام»، و جدا آوردن جملۀ «قَالُوا...»، بدون اين كه با «واو» و يا «فاء»، عطف به ماقبل شود، براى اين است كه جمله جواب از سؤال مقدر است. گويا شخصى پرسيده: چه گفتند؟ در جواب فرموده: «گفتند...».
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۲۵۱ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۲۵۱ </center>
<span id='link190'><span>
<span id='link190'><span>
==عكس العمل فرعون در برابر ايمان آوردن ساحران به خداى متعال ==
==عكس العمل فرعون در برابر ايمان آوردن ساحران به خداى متعال ==
«'''قَالَ ءَامَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ ءَاذَنَ لَكُمْ...'''»:
«'''قَالَ ءَامَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ ءَاذَنَ لَكُمْ...'''»:
۱۶٬۳۰۱

ویرایش