گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۴۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۸۰: خط ۸۰:


==خطبه پيامبر «ص»، بعد از فتح مكّه ==
==خطبه پيامبر «ص»، بعد از فتح مكّه ==
پس از آن كه خود رسول خدا «صلّى الله عليه و آله و سلّم وارد مكه شد، صناديد (بزرگان) قريش، داخل كعبه شدند و - به اصطلاح - بست نشستند. چون گمان نمى كردند - با آن همه جنايات كه كرده بودند - جان سالم به در ببرند. در اين هنگام، رسول خدا «صلّى الله عليه و آله و سلّم»، وارد مسجدالحرام شد و تا جلوی درب كعبه پيش آمد.
پس از آن كه خود رسول خدا «صلّى الله عليه و آله و سلّم» وارد مكه شد، صناديد (بزرگان) قريش، داخل كعبه شدند و - به اصطلاح - بست نشستند. چون گمان نمى كردند - با آن همه جنايات كه كرده بودند - جان سالم به در ببرند. در اين هنگام، رسول خدا «صلّى الله عليه و آله و سلّم»، وارد مسجدالحرام شد و تا جلوی درب كعبه پيش آمد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۶۱ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۶۱ </center>
در آن جا ايستاده، سخن آغاز كرده، فرمود:  
در آن جا ايستاده، سخن آغاز كرده، فرمود:  
خط ۱۱۳: خط ۱۱۳:
و نيز، از ابن عبّاس روايت شده كه گفت: وقتى رسول خدا «صلّى الله عليه و آله و سلّم» وارد مكّه شد، حاضر نشد داخل خانه شود، در حالى كه معبودهاى مشركان در آن جا باشد و دستور داد قبل از ورود آن جناب، بت ها را بيرون ببرند.  
و نيز، از ابن عبّاس روايت شده كه گفت: وقتى رسول خدا «صلّى الله عليه و آله و سلّم» وارد مكّه شد، حاضر نشد داخل خانه شود، در حالى كه معبودهاى مشركان در آن جا باشد و دستور داد قبل از ورود آن جناب، بت ها را بيرون ببرند.  


و نيز، مجسمّه اى از ابراهيم و اسماعيل «عليهماالسلام» بود كه در دستشان چوبۀ «ازلام» - كه وسيله اى براى نوعى قمار بود - وجود داشت. رسول خدا «صلّى الله عليه و آله و سلّم» فرمود: خدا بكشد مشركان را، به خدا سوگند كه خودشان هم مى دانستند كه ابراهيم و اسماعيل «عليهماالسلام»، هرگز مرتكب قمار «ازلام» نشدند.
و نيز، مجسمّه اى از ابراهيم و اسماعيل «عليهماالسلام» بود كه در دستشان چوبۀ «ازلام» - كه وسيله اى براى نوعى قمار بود - وجود داشت. رسول خدا «صلّى الله عليه و آله و سلّم» فرمود: خدا بكشد مشركان را، به خدا سوگند كه خودشان هم مى دانستند كه ابراهيم و اسماعيل «عليهما السلام»، هرگز مرتكب قمار «ازلام» نشدند.
 
مؤلّف: روايات پيرامون داستان فتح مكّه بسيار زياد است. هر كس ‍ بخواهد به همۀ آن ها واقف شود، بايد به كتب تاريخ و جوامع اخبار مراجعه كند. آنچه ما آورديم، به منزله خلاصه اى بود.


* مؤلّف: روايات پيرامون داستان فتح مكّه بسيار زياد است. هر كس ‍ بخواهد به همۀ آن ها واقف شود، بايد به كتب تاريخ و جوامع اخبار مراجعه كند. آنچه ما آورديم، به منزله خلاصه اى بود.
<center>''' * * * ''' </center>
<center>''' * * * ''' </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۶۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۶۳ </center>
۱۶٬۸۸۰

ویرایش