۱۶٬۸۸۰
ویرایش
خط ۱۵۰: | خط ۱۵۰: | ||
<span id='link7'><span> | <span id='link7'><span> | ||
به همين جهت، خدا مؤمنان را به اين صفت ستوده كه از لغو اعراض مى كنند، و اعراض، غير از ترك به تمام معنا است. «ترك»، امرى است عدمى و «اعراض»، امرى وجودى. «اعراض»، وقتى است كه محرك و انگيزه اى، آدمى را به سوى اشتغال به فعلى بخواند و آدمى از آن اعراض نموده، به كارى ديگر بپردازد، و اعتنايى به آن كار نكند. | |||
به همين | |||
ايمان واقعى هم همين اقتضاء را | و لازمه اش، آن است كه نفس آدمى، خود را بزرگتر از آن بداند كه به كارهاى پست اشتغال ورزد، و بخواهد كه همواره از كارهاى منافى با شرف و آبرو چشم پوشيده، به كارهاى بزرگ و مقاصد جليل بپردازد. | ||
ايمان واقعى هم همين اقتضاء را دارد. چون سر و كار ايمان هم، با ساحت عظمت و كبريايى و منبع عزت و مجد و بهاء است و كسى كه متصف به ايمان است، جز به زندگى سعادتمند ابدى و جاودانه اهتمام نمى نمايد، و اشتغال نمى ورزد، مگر به كارهايى كه حق آن را عظيم بداند، و آنچه را كه فرومايگان و جاهلان بدان تعلق و اهتمام دارند، عظيم نمى شمارد، و در نظر او، خوار و بى ارزش است و اگر جاهلان او را زخم زبان بزنند و مسخره كنند، به ايشان سلام می کند، و چون به لغوی برخورد کند، آبرومندانه می گذرد. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه :۱۰ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه :۱۰ </center> | ||
و از همين | و از همين جا، روشن مى شود كه وصف مؤمنان به اعراض از لغو، كنايه است از علو همت ايشان، و كرامت نفوسشان. | ||
==معنا و وجه «والذين هم للزكوة فاعلون»== | |||
«'''وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوةِ فَاعِلُونَ'''»: | «'''وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوةِ فَاعِلُونَ'''»: | ||
نام بردن زكات با نماز، قرينه است بر اين كه مقصود از زكات، همان معناى معروف (انفاق مالى) است، نه معناى لغوى آن، كه تطهير نفس از رذائل اخلاقى مى باشد. | نام بردن زكات با نماز، قرينه است بر اين كه مقصود از زكات، همان معناى معروف (انفاق مالى) است، نه معناى لغوى آن، كه تطهير نفس از رذائل اخلاقى مى باشد. |
ویرایش