۱۷٬۰۰۸
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
(←«) برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۷۲: | خط ۷۲: | ||
<span id='link126'><span> | <span id='link126'><span> | ||
== | == «مالك الملك» و «مليك الملوك» بودن خداى عزوجل== | ||
و خداى سبحان هم «'''مليك '''» تمام عالم است ، و هم «'''مالك '''» آن آنهم على الاطلاق ، اما اينكه مالك همه عالم است دليلش اين است كه ربوبيت و قيمومت مطلقه دارد، هيچ موجودى خارج از ربوبيت او نيست ، براى اينكه آنچه تصور شود، خالقش خدا است ، و نيز تمام عا لم از او است . | و خداى سبحان هم «'''مليك '''» تمام عالم است ، و هم «'''مالك '''» آن آنهم على الاطلاق ، اما اينكه مالك همه عالم است دليلش اين است كه ربوبيت و قيمومت مطلقه دارد، هيچ موجودى خارج از ربوبيت او نيست ، براى اينكه آنچه تصور شود، خالقش خدا است ، و نيز تمام عا لم از او است . | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۳ صفحه : ۲۰۳ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۳ صفحه : ۲۰۳ </center> | ||
خط ۸۱: | خط ۸۰: | ||
پس همو مالك همه مالك ها و مملوكها نيز هست ، و اين همان معناى مليك است ، پس او مليك على الاطلاق است ، همچنان كه خودش فرمود: «'''له الملك و له الحمد'''» و نيز فرموده : «'''عند مليك مقتدر'''» و آياتى ديگر كه همه خدا را مليك على الاطلاق معرفى مى كند. | پس همو مالك همه مالك ها و مملوكها نيز هست ، و اين همان معناى مليك است ، پس او مليك على الاطلاق است ، همچنان كه خودش فرمود: «'''له الملك و له الحمد'''» و نيز فرموده : «'''عند مليك مقتدر'''» و آياتى ديگر كه همه خدا را مليك على الاطلاق معرفى مى كند. | ||
<span id='link127'><span> | <span id='link127'><span> | ||
==ملك و مُلك اعتبارى نيز درباره خدا صادق است == | ==ملك و مُلك اعتبارى نيز درباره خدا صادق است == | ||
تا اينجا آنچه گفتيم درباره ملك و ملك حقيقى بود، و اما ملك و ملك اعتبارى نيز در مورد خداى تعالى صادق است ، بر اى اينكه هر چيزى مالك هر چه هست خداى تعالى به او داده ، و اگر خودش مالك آن ها نبود نمى توانست تمليك كند، چون در اين فرض ، دهنده چيزى بوده كه مالك آن نبوده و نيز به كسى عطا كرده بوده كه او هم مالك نبود، همچنان كه خودش فرمود: «'''و آتوهم من مال اللّه الذى آتيكم '''». | تا اينجا آنچه گفتيم درباره ملك و ملك حقيقى بود، و اما ملك و ملك اعتبارى نيز در مورد خداى تعالى صادق است ، بر اى اينكه هر چيزى مالك هر چه هست خداى تعالى به او داده ، و اگر خودش مالك آن ها نبود نمى توانست تمليك كند، چون در اين فرض ، دهنده چيزى بوده كه مالك آن نبوده و نيز به كسى عطا كرده بوده كه او هم مالك نبود، همچنان كه خودش فرمود: «'''و آتوهم من مال اللّه الذى آتيكم '''». |
ویرایش