گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۴۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۱۴ آذر ۱۴۰۱
خط ۱۱۱: خط ۱۱۱:
و در تفسير قمى، در ذيل آيه «أعجَمِىّ وَ عَرَبِىّ» فرموده: اگر اين قرآن اعجمى بود، مى گفتند: چطور ما آن را بياموزيم، در حالى كه زبان ما عربى است، و چرا آن را عربى نياوردى. لذا خداى تعالى خواست آن را به زبان ايشان نازل كند، همچنان كه فرموده: «وَ مَا أرسَلنَا مِن رَسُولٍ إلّا بِلِسَانِ قَومِهِ: هيچ رسولى نفرستاديم، مگر به زبان قوم خودش».
و در تفسير قمى، در ذيل آيه «أعجَمِىّ وَ عَرَبِىّ» فرموده: اگر اين قرآن اعجمى بود، مى گفتند: چطور ما آن را بياموزيم، در حالى كه زبان ما عربى است، و چرا آن را عربى نياوردى. لذا خداى تعالى خواست آن را به زبان ايشان نازل كند، همچنان كه فرموده: «وَ مَا أرسَلنَا مِن رَسُولٍ إلّا بِلِسَانِ قَومِهِ: هيچ رسولى نفرستاديم، مگر به زبان قوم خودش».


و در روضه كافى، به سند خود، از طيار، از امام صادق «عليه السلام» روايت كرده كه در ذيل آيه: «سَنُرِيهِم آياتنَا فِى الآفَاقِ وَ فِى أنفُسِهِم حَتّى يَتَبَيّنَ لَهُم أنّهُ الحَقّ» فرموده: منظور فرو رفتن در زمين، و مسخ شدن، و هدف سن گهاى آسمانى قرار گرفتن است. راوى مى گويد: پرسيدم «حَتّى يَتَبَيّنَ لَهُم» يعنى چه؟ فرمود: اين را فعلا رها كن، اين مربوط به قيام قائم است.
و در روضه كافى، به سند خود، از طيار، از امام صادق «عليه السلام» روايت كرده كه در ذيل آيه: «سَنُرِيهِم آياتنَا فِى الآفَاقِ وَ فِى أنفُسِهِم حَتّى يَتَبَيّنَ لَهُم أنّهُ الحَقّ» فرموده: منظور فرو رفتن در زمين، و مسخ شدن، و هدف سنگ هاى آسمانى قرار گرفتن است. راوى مى گويد: پرسيدم «حَتّى يَتَبَيّنَ لَهُم» يعنى چه؟ فرمود: اين را فعلا رها كن، اين مربوط به قيام قائم است.


و در ارشاد مفيد، از على بن ابى حمزه، از ابى الحسن موسى بن جعفر «عليه السلام» روايت آورده كه در ذيل آيه شريفه بالا فرمود: منظور فتنه هايى است كه در آفاق زمين رُخ مى دهد و مسخى كه دشمنان حق را نابود مى كند.
و در ارشاد مفيد، از على بن ابى حمزه، از ابى الحسن موسى بن جعفر «عليه السلام» روايت آورده كه در ذيل آيه شريفه بالا فرمود: منظور فتنه هايى است كه در آفاق زمين رُخ مى دهد و مسخى كه دشمنان حق را نابود مى كند.
۱۷٬۰۰۸

ویرایش