گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۹ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۳۱: خط ۱۳۱:
<span id='link6'><span>
<span id='link6'><span>


==(رواياتى درباره مراد از طور، بيت معمور و...) ==
== بحث روايتى ==
در تفسير قمى در ذيل آيه «'''و الطور و كتاب مسطور'''» مى گويد: طور كوهى است در طور سيناء. (و به گفته وى معلوم مى شود در سيناء سر زمينى است به نام طور كه كوه طور در آن واقع شده).
در تفسير قمى، در ذيل آيه «وَ الطّورِ وَ كِتَابٍ مَسطُور» مى گويد: «طور»، كوهى است در طور سيناء. (و به گفته وى، معلوم مى شود در سينا، سرزمينى است به نام «طور»، كه كوه طور در آن واقع شده).


و در مجمع البيان در ذيل آيه «'''و البيت المعمور'''» به نقل از ابن عباس و مجاهد مى گويد: بيت معمور خانه اى است در آسمان چهارم ، و درست مقابل كعبه ، و از بس ملائكه براى عبادت در آن آمد و شد دارند هميشه معمور و آباد است . و از اميرالمؤ منين (عليه السلام ) هم روايت شده فرموده : در هر روز هفتاد هزار فرشته داخل آن مى شوند، و چون بر مى گردند ديگر تا ابد آنجا را زيارت نمى كنند.
و در مجمع البيان، در ذيل آيه «وَ البَيتِ المَعمُور»، به نقل از ابن عباس و مجاهد مى گويد: «بيت معمور»، خانه اى است در آسمان چهارم، و درست مقابل كعبه، و از بس ملائكه براى عبادت، در آن آمد و شد دارند، هميشه معمور و آباد است.  


مؤلف : اين مطلب را كه بيت معمور خانه اى است در آسمان كه ملائكه پيرامون آن طواف مى كنند، در روايات شيعه و سنى هر دو آمده ، اماروايات در تعيين محل خانه مذكور اختلاف دارند، در بيشتر آنها آمده كه در آسمان چهارم واقع است . و در بعضى آمده كه در آسمان اول است.
و از اميرالمؤمنين «عليه السلام» هم روايت شده که فرموده: در هر روز، هفتاد هزار فرشته داخل آن مى شوند، و چون بر مى گردند، ديگر تا ابد آن جا را زيارت نمى كنند.


و بعضى ديگر محل آن را آسمان هفتم دانسته.
مؤلف: اين مطلب را كه «بيت معمور»، خانه اى است در آسمان كه ملائكه پيرامون آن طواف مى كنند، در روايات شيعه و سنّى هر دو آمده، اما این روايات، در تعيين محل خانه مذكور اختلاف دارند، در بيشتر آن ها آمده كه در آسمان چهارم واقع است؛ و در بعضى آمده كه در آسمان اول است. و بعضى ديگر، محل آن را آسمان هفتم دانسته.


و نيز صاحب مجمع البيان از على (عليه السلام) نقل كرده كه در تفسير آيه «'''والسقف المرفوع '''» فرموده : سقف مرفوع ، همان آسمان است.
و نيز صاحب مجمع البيان، از على «عليه السلام» نقل كرده كه در تفسير آيه «وَ السّقفِ المَرفُوع» فرموده: سقف مرفوع، همان آسمان است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۹ </center>
و در تفسير قمى از امام (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: سقف مرفوع ، آسمان ، و بحر مسجور، درياها است ، كه در روز قيامت افروخته مى شود.
و در تفسير قمى، از امام «عليه السلام» نقل كرده كه فرمود: «سقف مرفوع»، آسمان و «بحر مسجور»، درياها است، كه در روز قيامت افروخته مى شود.


و در مجمع البيان در معناى بحر مسجور گفته : يعنى دريايى مملو - نقل از قتاده . و بعضى گفته اند: يعنى افروخته و سرخ شده مانند تنور - نقل از مجاهد و ضحاك واخفش و ابن زيد. بعضى هم گفته اند: درياها در روز قيامت آتش مى شود و چون آهن سرخ مى گردد، آنگاه همه را به هم راه داده و به آتش دوزخ راه مى دهند.
و در مجمع البيان، در معناى «بحر مسجور» گفته: يعنى دريايى مملو - نقل از قتاده. و بعضى گفته اند: يعنى افروخته و سرخ شده مانند تنور - نقل از مجاهد و ضحاك و اخفش و ابن زيد. بعضى هم گفته اند: درياها در روز قيامت آتش مى شود و چون آهن سرخ مى گردد، آنگاه همه را به هم راه داده و به آتش دوزخ راه مى دهند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۱۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۱۰ </center>
<span id='link7'><span>
<span id='link7'><span>
۱۶٬۳۳۸

ویرایش