۱۶٬۸۸۰
ویرایش
خط ۱۲۰: | خط ۱۲۰: | ||
«'''أَ لَمْ يَأْتِكمْ نَبَؤُا الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ فَذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَ لهَُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ'''»: | «'''أَ لَمْ يَأْتِكمْ نَبَؤُا الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ فَذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَ لهَُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ'''»: | ||
منظور از | منظور از «وبال امر»، آثار سوء كفر و فسق آنان است، و منظور از «امر»، همان كفر و آثار كفر يعنى فسق است. | ||
از | |||
در آيه مورد | از آن جا كه مقتضاى اسماى حُسنا و صفات عُلياى مذكور در آيات قبلى اين بود كه خداى عزّوجلّ براى مردم معادى برقرار كند، و آنان را دوباره به سوى خود برگرداند، لذا لازم بود اين مقتضا را اعلام نمايد، و نيز آنچه كه بر مردم لازم است انجام دهند، و آنچه را كه واجب است اجتناب كنند، و خلاصه شرع و دينى را كه لازم است براى تأمين سعادت معادشان داشته باشند، اعلام بدارد. و چون طرق اين شرع رسالت است، لذا لازم بود رسولانى بر اساس انذار از عقاب آخرت و تبشير به ثواب آن، و يا بگو بر اساس انذار از خشم خدا و تبشير به رضاى او، گسيل بدارد. | ||
و در آخر نتيجه مى گيرد كه پس بر مردم حاضر واجب است به خدا و رسولش و دينى كه بر آن رسول نازل | |||
پس | در آيه مورد بحث، به منظور اشاره به اين معنا سرگذشت اقوامى را به ياد مى آورد كه در زمان هاى پيش زندگى مى كردند، و نسبت به دين خدا كفر ورزيدند، و به همين جهت وبال امر خود را چشيدند، و در آخرت عذابى دردناك دارند. آنگاه از اين يادآورى، منتقل مى شود به اين كه چرا كفر ورزيدند؟ و مى فرمايد: سبب كفرشان تكذيب رسالت بود، و سبب تكذيبشان هم، انكار بعث و معاد بود. | ||
و در آخر نتيجه مى گيرد كه: پس بر مردم حاضر واجب است به خدا و رسولش و دينى كه بر آن رسول نازل فرموده، ايمان بياورند. و مقدمه چينى هاى مذكور را با تبشير و انذار ختم فرمود. البته به طور اشاره به آنچه براى مؤمنان تهيه ديده كه همان بهشت جاودانه است، و آنچه براى كفار تكذيب گر مهيا نموده كه همان آتش ابدى است. | |||
پس اين كه فرمود: «ألَم يَأتِكُم نَبَأُ الّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبل»، خطابش به مشركان است، و منظورش از خبر آن هايى كه قبلا كافر شدند، داستان هاى اقوام گذشته است. چون قوم نوح و عاد و ثمود و ديگران است كه خدا به كيفر گناهان هلاكشان كرده بود. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۹۹ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۹۹ </center> | ||
و | و جملۀ «فَذَاقُوا وَبَالِ أمرِهِم»، اشاره است به آن عذاب بنيانكن كه خدا بر آنان نازل كرد و منصرفشان فرمود. و جملۀ «وَ لَهُم عَذَابٌ ألِيم»، اشاره است به عذاب اخروى آنان. | ||
ذَلِك بِأَنَّهُ كانَت تَّأْتِيهِمْ | |||
اين | «'''ذَلِك بِأَنَّهُ كانَت تَّأْتِيهِمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالُوا أَ بَشرٌ يَهْدُونَنَا ...'''»: | ||
اين آيه، علت آن عذاب انقراض و عذاب آخرت را بيان مى كند، و به همين جهت آيه را بدون عطف آورد تا به منزله جوابى از سؤالى فرضى باشد. گويا سائلى پرسيده: چرا آن عذاب ها بر سرِ آن اقوام نازل شد؟ در جواب فرموده باشد: «ذَلِكَ»، اين نزول عذاب براى آن بود كه آن ها چنين و چنان كردند. پس كلمۀ «ذَلِكَ» اشاره به عذاب هايى است كه در آيه قبل ذكر شده بود. | |||
<span id='link335'><span> | <span id='link335'><span> | ||
ویرایش