۱۶٬۳۴۰
ویرایش
خط ۱۳۲: | خط ۱۳۲: | ||
<span id='link6'><span> | <span id='link6'><span> | ||
==(رواياتى درباره مراد از طور، بيت معمور و... | ==(رواياتى درباره مراد از طور، بيت معمور و...) == | ||
در تفسير قمى در ذيل آيه «'''و الطور و كتاب مسطور'''» مى گويد: طور كوهى است در طور سيناء. (و به گفته وى معلوم مى شود در سيناء سر زمينى است به نام طور كه كوه طور در آن واقع شده ). | در تفسير قمى در ذيل آيه «'''و الطور و كتاب مسطور'''» مى گويد: طور كوهى است در طور سيناء. (و به گفته وى معلوم مى شود در سيناء سر زمينى است به نام طور كه كوه طور در آن واقع شده). | ||
و در مجمع البيان در ذيل آيه «'''و البيت المعمور'''» به نقل از ابن عباس و مجاهد مى گويد: بيت معمور خانه اى است در آسمان چهارم ، و درست مقابل كعبه ، و از بس ملائكه براى عبادت در آن آمد و شد دارند هميشه معمور و آباد است . و از اميرالمؤ منين (عليه السلام ) هم روايت شده فرموده : در هر روز هفتاد هزار فرشته داخل آن مى شوند، و چون بر مى گردند ديگر تا ابد آنجا را زيارت نمى كنند. | و در مجمع البيان در ذيل آيه «'''و البيت المعمور'''» به نقل از ابن عباس و مجاهد مى گويد: بيت معمور خانه اى است در آسمان چهارم ، و درست مقابل كعبه ، و از بس ملائكه براى عبادت در آن آمد و شد دارند هميشه معمور و آباد است . و از اميرالمؤ منين (عليه السلام ) هم روايت شده فرموده : در هر روز هفتاد هزار فرشته داخل آن مى شوند، و چون بر مى گردند ديگر تا ابد آنجا را زيارت نمى كنند. | ||
و بعضى ديگر محل آن را آسمان هفتم دانسته . | مؤلف : اين مطلب را كه بيت معمور خانه اى است در آسمان كه ملائكه پيرامون آن طواف مى كنند، در روايات شيعه و سنى هر دو آمده ، اماروايات در تعيين محل خانه مذكور اختلاف دارند، در بيشتر آنها آمده كه در آسمان چهارم واقع است . و در بعضى آمده كه در آسمان اول است. | ||
و نيز صاحب مجمع البيان از على (عليه السلام ) نقل كرده كه در تفسير آيه «'''والسقف المرفوع '''» فرموده : سقف مرفوع ، همان آسمان است . | |||
و بعضى ديگر محل آن را آسمان هفتم دانسته. | |||
و نيز صاحب مجمع البيان از على (عليه السلام) نقل كرده كه در تفسير آيه «'''والسقف المرفوع '''» فرموده : سقف مرفوع ، همان آسمان است. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۹ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۹ </center> | ||
و در تفسير قمى از امام (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: سقف مرفوع ، آسمان ، و بحر مسجور، درياها است ، كه در روز قيامت افروخته مى شود. | و در تفسير قمى از امام (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: سقف مرفوع ، آسمان ، و بحر مسجور، درياها است ، كه در روز قيامت افروخته مى شود. | ||
و در مجمع البيان در معناى بحر مسجور گفته : يعنى دريايى مملو - نقل از قتاده . و بعضى گفته اند: يعنى افروخته و سرخ شده مانند تنور - نقل از مجاهد و ضحاك واخفش و ابن زيد. بعضى هم گفته اند: درياها در روز قيامت آتش مى شود و چون آهن سرخ مى گردد، آنگاه همه را به هم راه داده و به آتش دوزخ راه مى دهند. | و در مجمع البيان در معناى بحر مسجور گفته : يعنى دريايى مملو - نقل از قتاده . و بعضى گفته اند: يعنى افروخته و سرخ شده مانند تنور - نقل از مجاهد و ضحاك واخفش و ابن زيد. بعضى هم گفته اند: درياها در روز قيامت آتش مى شود و چون آهن سرخ مى گردد، آنگاه همه را به هم راه داده و به آتش دوزخ راه مى دهند. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۱۰ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۱۰ </center> | ||
<span id='link7'><span> | <span id='link7'><span> | ||
==آيات ۱۱ - ۲۸، سوره طور == | ==آيات ۱۱ - ۲۸، سوره طور == | ||
فَوَيْلٌ يَوْمَئذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ(۱۱) | فَوَيْلٌ يَوْمَئذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ(۱۱) |
ویرایش