۱۶٬۸۸۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۶: | خط ۶: | ||
==چند وجه درباره مقصود از«انّها لا حدى الكبر» و «نذيرا للبشر»== | ==چند وجه درباره مقصود از«انّها لا حدى الكبر» و «نذيرا للبشر»== | ||
«'''إِنّهَا لَإحدَى الْكُبرِ'''»: | |||
مفسران گفته اند: ضمير در اين جمله به كلمه | مفسران گفته اند: ضمير در اين جمله به كلمه «سَقَر» بر مى گردد و كلمه «كُبَر»، جمع «كُبرى» است. | ||
و مراد از | و مراد از اين كه «سَقَر» يكى از بزرگترين است، اين است كه «سَقَر» يكى از بزرگترين دواهى و تحولات است. داهيه اى است كه هيچ داهيه ديگرى به آن پايه از عظمت نمى رسد. همچنان كه خود ما مى گوييم: فلانى يكى از رجال است، يعنى در بين رجال نظيرى ندارد، و جمله مورد بحث جواب سوگند است. | ||
و معناى آيه اين است كه : من به فلان و فلان سوگند مى | و معناى آيه اين است كه: من به فلان و فلان سوگند مى خورم، كه «سَقَر» يكى از بزرگترين تحولات و دواهى عالَم است - بزرگترين آن - از نظر اين كه بشر را تهديد مى كند. | ||
و بعيد نيست وجه سومى در بين | و بعيد نيست وجه سومى در بين باشد و آن، اين است كه: كلمه «كَلّا»، ردّ گفتار وليد در باره قرآن باشد، كه گفت: «إن هذَا إلّا سِحرٌ يُؤثَر إن هذا إلّا قَولُ البَشَر»، و ضمير «إنّها» به قرآن برگردد، بدان جهت كه قرآن آيات است و گرنه مى بايد فرموده باشد: «إنّهُ»، و يا از باب مطابقت اسم «إنّ» با خبر آن باشد. به اين معنا كه چون خبر «إنّ» يعنى كلمه «إحدى»، مؤنث است، ضمير هم كه اسم آن است، مؤنث آورده شده. | ||
و معناى آيه اين است كه : | و معناى آيه اين است كه: نه، آن طور كه وليد گفت نيست، من به قمر و شب و صبح سوگند مى خورم كه قرآن - البته يعنى آياتش - از نظر انذار، يكى از آيات كُبراى الهى است. | ||
بعضى هم گفته اند: جمله | بعضى هم گفته اند: جمله «إنّهَا لَإحدَى الكُبَر»، تعليل است براى «كَلّا»، و سوگندهايى كه بعد از اين كلمه و آن تعليل فاصله شده، براى تأكيد است، نه جواب سوگند، و جواب سوگند در تقدير است، كه خود كلمه «كَلّا» بر آن دلالت مى كند. | ||
نَذِيراً لِّلْبَشرِ | «'''نَذِيراً لِّلْبَشرِ'''»: | ||
كلمه | كلمه «نَذِير»، مصدر و به معناى بيم رساندن است، و اگر منصوب آمده، به خاطر این بوده که به نظر ما | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۱۵۰ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۱۵۰ </center> | ||
تميز، و به نظر بعضى حال از مطلبى است كه از سياق «إنّهَا لَإحدَى الكِبَر» فهميده مى شود، و به قول آن مفسر، معنايش اين است كه قرآن در حالى كه بيمرسان است، از آيات كُبراى الهى است. و به نظر ما معنايش اين مى شود كه: قرآن از حيث انذار و بيم رسانى، از آيات كُبراى حق است. | |||
بعضى وجوه ديگرى ذكر كرده اند كه قابل اعتناء نيست ، مثلا يكى گفته : صفت پيغمبر است ، و آيه متصل به اول سوره و تقدير آن «'''قم نذيرا للبشر فانذر'''» است . و آن ديگرى گفته : صفت خداى تعالى است . | بعضى وجوه ديگرى ذكر كرده اند كه قابل اعتناء نيست ، مثلا يكى گفته : صفت پيغمبر است ، و آيه متصل به اول سوره و تقدير آن «'''قم نذيرا للبشر فانذر'''» است . و آن ديگرى گفته : صفت خداى تعالى است . |
ویرایش