۱۷٬۰۰۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱۳۴: | خط ۱۳۴: | ||
إِنَّا كاشِفُوا الْعَذَابِ قَلِيلاً إِنَّكمْ عَائدُونَ(۱۵) | إِنَّا كاشِفُوا الْعَذَابِ قَلِيلاً إِنَّكمْ عَائدُونَ(۱۵) | ||
يَوْمَ نَبْطِش الْبَطشةَ الْكُبرَى إِنَّا مُنتَقِمُونَ(۱۶) | يَوْمَ نَبْطِش الْبَطشةَ الْكُبرَى إِنَّا مُنتَقِمُونَ(۱۶) | ||
وَ لَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَ جَاءَهُمْ رَسولٌ كرِيمٌ(۱۷) | |||
أَنْ أَدُّوا إِلىَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنى لَكمْ رَسولٌ أَمِينٌ(۱۸) | أَنْ أَدُّوا إِلىَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنى لَكمْ رَسولٌ أَمِينٌ(۱۸) | ||
وَ أَن لا تَعْلُوا عَلى اللَّهِ إِنى ءَاتِيكم بِسلْطنٍ مُّبِينٍ(۱۹) | وَ أَن لا تَعْلُوا عَلى اللَّهِ إِنى ءَاتِيكم بِسلْطنٍ مُّبِينٍ(۱۹) | ||
خط ۲۱۲: | خط ۲۱۲: | ||
بَلْ هُمْ فى شكٍ يَلْعَبُونَ | بَلْ هُمْ فى شكٍ يَلْعَبُونَ | ||
ضمير جمع ((هم (( به قوم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) برمى گردد، يعنى مردمى كه معاصر آن جناب بودند. و كلمه ((بل (( اعراض از مطلبى است كه حذف شده ، مطلبى كه سياق قبلى مى فهماند چيست ، و تقديرش اين است كه ((ايشان با اين حرفها، يعنى رسالت رسول و اوصاف كتابى كه بر او نازل شده صاحب يقين و داراى ايمان نمى شوند، بلكه همچنان در شك و ريب مى مانند، و سرگرم بازى با اشتغالات دنيوى خود هستند((. اين نظريه ما بود در معناى ((بل ((، ولى زمخشرى گفته : اين كلمه اعراض از جمله ((ان كنتم موقنين (( است. | ضمير جمع ((هم (( به قوم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم) برمى گردد، يعنى مردمى كه معاصر آن جناب بودند. و كلمه ((بل (( اعراض از مطلبى است كه حذف شده ، مطلبى كه سياق قبلى مى فهماند چيست ، و تقديرش اين است كه ((ايشان با اين حرفها، يعنى رسالت رسول و اوصاف كتابى كه بر او نازل شده صاحب يقين و داراى ايمان نمى شوند، بلكه همچنان در شك و ريب مى مانند، و سرگرم بازى با اشتغالات دنيوى خود هستند((. اين نظريه ما بود در معناى ((بل ((، ولى زمخشرى گفته : اين كلمه اعراض از جمله ((ان كنتم موقنين (( است. | ||
فَارْتَقِب يَوْمَ تَأْتى السمَاءُ بِدُخَانٍ مُّبِينٍ يَغْشى النَّاس | فَارْتَقِب يَوْمَ تَأْتى السمَاءُ بِدُخَانٍ مُّبِينٍ يَغْشى النَّاس | ||
خط ۲۱۸: | خط ۲۱۸: | ||
كلمه ((فارتقب (( امر از باب ((ارتقاب (( است ، و ارتقاب به معناى انتظار است. مى فرمايد: منتظر روزى باش كه آسمان دودى آشكار بياورد. و اين تهديدى است به عذابى كه از هر سو مردم را فرا مى گيرد. | كلمه ((فارتقب (( امر از باب ((ارتقاب (( است ، و ارتقاب به معناى انتظار است. مى فرمايد: منتظر روزى باش كه آسمان دودى آشكار بياورد. و اين تهديدى است به عذابى كه از هر سو مردم را فرا مى گيرد. | ||
<span id='link146'><span> | <span id='link146'><span> | ||
==اقوال مختلف مفسرين درباره عذاب دخان (فارتقب يوم تاءتى السماء بدخان مبين ...((== | ==اقوال مختلف مفسرين درباره عذاب دخان (فارتقب يوم تاءتى السماء بدخان مبين ...((== | ||
مفسرين در اينكه منظور از اين عذاب چيست اختلاف كرده اند: | مفسرين در اينكه منظور از اين عذاب چيست اختلاف كرده اند: |
ویرایش