۱۶٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۴۱: | خط ۴۱: | ||
البته اين بحث تتمه اى دارد كه به زودى در بحثى جداگانه خواهد آمد - انشاء الله تعالى . | البته اين بحث تتمه اى دارد كه به زودى در بحثى جداگانه خواهد آمد - انشاء الله تعالى . | ||
<span id='link16'><span> | <span id='link16'><span> | ||
==روايات ديگرى در ذيل آيات ۱ الى | ==روايات ديگرى در ذيل آيات ۱ الى ۱۱ سوره مؤمنون == | ||
و در الدرالمنثور است كه ابن منذر و ابن ابى حاتم و حاكم - وى حديث را صحيح دانسته - از ابن ابى مليكه روايت كرده اند كه گفت : از عايشه پيرامون متعه پرسيدم ، گفت بين من و شما حكم ، كتاب خدا است، آنگاه اين آيه را تلاوت كرد: «'''والّذين هم لفروجهم حافظون | و در الدرالمنثور است كه ابن منذر و ابن ابى حاتم و حاكم - وى حديث را صحيح دانسته - از ابن ابى مليكه روايت كرده اند كه گفت : از عايشه پيرامون متعه پرسيدم ، گفت بين من و شما حكم ، كتاب خدا است، آنگاه اين آيه را تلاوت كرد: «'''والّذين هم لفروجهم حافظون | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۱۹ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۱۹ </center> | ||
الاّ على ازواجهم او ما ملكت ايمانهم '''» سپس گفت: اگر كسى جز آنچه كه خدا به او تزويج كرده و يا ملك او نموده است ، زن ديگرى بخواهد او از تجاوزكاران است. | الاّ على ازواجهم او ما ملكت ايمانهم'''» سپس گفت: اگر كسى جز آنچه كه خدا به او تزويج كرده و يا ملك او نموده است ، زن ديگرى بخواهد او از تجاوزكاران است. | ||
مؤلف: نظير اين روايت از قاسم بن محمد نقل شده . جواب اين دو روايت همانطور كه گفتيم اين است كه زن متعه شده زوجه است ، و آيه شريفه على رغم اين روايت آن را تجويز كرده. و در تفسير قمى در ذيل آيه «'''فمن ابتغى وراء ذلك فاولئك هم العادون'''» گفته: يعنى ، كسى كه از اين حد و مرز تجاوز كند. | مؤلف: نظير اين روايت از قاسم بن محمد نقل شده . جواب اين دو روايت همانطور كه گفتيم اين است كه زن متعه شده زوجه است ، و آيه شريفه على رغم اين روايت آن را تجويز كرده. و در تفسير قمى در ذيل آيه «'''فمن ابتغى وراء ذلك فاولئك هم العادون'''» گفته: يعنى ، كسى كه از اين حد و مرز تجاوز كند. | ||
خط ۵۶: | خط ۵۶: | ||
مؤلف: نظير اين روايت را قمى در تفسير خود به سندى كه به ابى بصير دارد، از امام صادق (عليه السلام) در ضمن حديثى مفصل آورده . و باز نظير آن در ذيل آيه «'''و انذرهم يوم الحسرة اذ قضى الامر'''» در جلد چهاردهم اين كتاب گذشت. | مؤلف: نظير اين روايت را قمى در تفسير خود به سندى كه به ابى بصير دارد، از امام صادق (عليه السلام) در ضمن حديثى مفصل آورده . و باز نظير آن در ذيل آيه «'''و انذرهم يوم الحسرة اذ قضى الامر'''» در جلد چهاردهم اين كتاب گذشت. | ||
بحث حقوقى و اجتماعى | «'''بحث حقوقى و اجتماعى'''» | ||
<span id='link17'><span> | <span id='link17'><span> | ||
==در باره فلسفه و حكمت تشريع ازدواج موقت در اسلام == | ==در باره فلسفه و حكمت تشريع ازدواج موقت در اسلام == | ||
جاى هيچ ترديدى نيست كه حوائج زندگى ، بشر را وادار كرده كه براى اجتماع خود | جاى هيچ ترديدى نيست كه حوائج زندگى ، بشر را وادار كرده كه براى اجتماع خود |
ویرایش