۱۶٬۸۸۰
ویرایش
خط ۱۳۳: | خط ۱۳۳: | ||
و از همين جا روشن مى شود كه وصف مؤمنین به اعراض از لغو كنايه است از علو همت ايشان ، و كرامت نفوسشان. | و از همين جا روشن مى شود كه وصف مؤمنین به اعراض از لغو كنايه است از علو همت ايشان ، و كرامت نفوسشان. | ||
وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوةِ فَاعِلُونَ | «'''وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوةِ فَاعِلُونَ'''»: | ||
معنا و وجه «'''والذين هم للزكوة فاعلون '''» | معنا و وجه «'''والذين هم للزكوة فاعلون '''» | ||
خط ۱۴۲: | خط ۱۴۲: | ||
با اين بيان روشن گرديد كه چرا فرمود «'''زكات را عمل مى كنند'''» و نفرمود زكات را مى دهند. پس معنايش اين است كه : مؤمنين كسانى هستند كه انفاق مالى دارند. و اگر مراد از زكات خود مال بود معنا نداشت آن مال را فعل متعلق به فاعل دانسته و بفرمايد: زكات را عمل مى كنند، و به همين خاطر بعضى كه زكات را به معناى مال گرفته اند، مجبور شده اند لفظ «'''پرداختن '''» را تقدير گرفته و بگويند تقدير آيه «'''والّذين هم لتادية الزكوة فاعلون '''» است و باز به همين جهت بعضى ديگر ناگزير شده اند زكات را به معناى تطهير نفس از اخلاق رذيله بگيرند تا از اشكال مذكور فرار كرده باشند. | با اين بيان روشن گرديد كه چرا فرمود «'''زكات را عمل مى كنند'''» و نفرمود زكات را مى دهند. پس معنايش اين است كه : مؤمنين كسانى هستند كه انفاق مالى دارند. و اگر مراد از زكات خود مال بود معنا نداشت آن مال را فعل متعلق به فاعل دانسته و بفرمايد: زكات را عمل مى كنند، و به همين خاطر بعضى كه زكات را به معناى مال گرفته اند، مجبور شده اند لفظ «'''پرداختن '''» را تقدير گرفته و بگويند تقدير آيه «'''والّذين هم لتادية الزكوة فاعلون '''» است و باز به همين جهت بعضى ديگر ناگزير شده اند زكات را به معناى تطهير نفس از اخلاق رذيله بگيرند تا از اشكال مذكور فرار كرده باشند. | ||
و در | و در اين كه فرموده : «'''للزكوة فاعلون '''» و نفرموده : «'''للزكوة مودّون '''» اشاره و دلالت است بر اينكه مؤمنين به دادن زكات عنايت دارند، مثل اينكه كسى شما را امر كرده باشد به خوردن آب ، در جواب بگويى «'''خواهم نوشيد'''» كه آن نكته عنايت را افاده نمى كند، ولى اگر بگويى «'''من فاعلم '''» آن عنايت را مى رساند. | ||
<span id='link9'><span> | <span id='link9'><span> | ||
ویرایش