گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۲۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۶۵: خط ۱۶۵:
<span id='link266'><span>
<span id='link266'><span>


==خنده مؤ منان به كفار در روز جزا در مقابل خنده آن مجرمان به مؤ منان در دنيا ==
 
فَالْيَوْمَ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضحَكُونَ
«'''فَالْيَوْمَ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضحَكُونَ'''»:
منظور از «'''يوم '''» روز جزا است ، و اگر در اين آيه مجرمين در آيه قبل را كفار خوانده ، خواسته است به حقيقت حال آنان رجوع كرده باشد.
 
بعضى گفته اند: اگر نفرموده : «'''يضحكون من الكفار'''» و جمله «'''من الكفار'''» را جلوتر آورد، براى اين بود كه به اصطلاح ادبيات ، قصر قلب كرده باشد، و معناى آن اين شود: پس امروز كسانى كه ايمان آوردند به كفار مى خندند، نه اينكه كفار به مؤ منين بخندند همچنان كه در دنيا مى خنديدند.
منظور از «يَوم»، روز جزاست، و اگر در اين آيه، مجرمان در آيه قبل را كفّار خوانده، خواسته است به حقيقت حال آنان رجوع كرده باشد.
 
بعضى گفته اند: اگر نفرموده: «يَضحَكُونَ مِنَ الكُفّار» و جملۀ «مِنَ الكُفّار» را جلوتر آورد، براى اين بود كه - به اصطلاح ادبيات - قصر قلب كرده باشد، و معناى آن اين شود: پس امروز كسانى كه ايمان آوردند، به كفّار مى خندند، نه اين كه كفّار به مؤمنان بخندند، همچنان كه در دنيا مى خنديدند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۹۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۹۶ </center>
عَلى الاَرَائكِ يَنظرُونَ هَلْ ثُوِّب الْكُفَّارُ مَا كانُوا يَفْعَلُونَ
«'''عَلى الاَرَائكِ يَنظُرُونَ * هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ مَا كانُوا يَفْعَلُونَ'''»:
«'''ثواب '''» در اصل به معناى مطلق جزا بوده ، چه كيفر و چه پاداش ، ولى بعدها استعمالش در خصوص پاداش غلبه يافته است ، و جمله «'''على الارائك '''» خبر بعد از خبر است براى مبتداى «'''الذين امنوا'''» و جمله «'''ينظرون '''» خبر سوم آن است ، و جمله «'''هل ثوب ...'''» مربوط به جمله «'''ينظرون '''» و قائم مقام مفعول آن است .
 
و معناى آيه اين است كه آنهايى كه ايمان آوردند بر بالاى تخت هايى در حجله قرار دارند، و به كيفر كفار تماشا مى كنند، كيفرى كه به جرم افعال نكوهيده بدان مبتلا شدند، كه يكى از آن افعال مسخره كردن و خنديدن به مؤ منين بود، و به اين اكتفاء ننموده وقتى نزد هم فكران خود برمى گشتند خوشحالى مى كردند كه من چنين و چنان كردم ، و تازه مؤ منين را گمراه مى خواندند.
«ثَواب» در اصل به معناى مطلق جزا بوده؛ چه كيفر و چه پاداش، ولى بعدها استعمالش در خصوص پاداش غلبه يافته است. و جملۀ «عَلَى الأرائك»، خبر بعد از خبر است براى مبتداى «الّذينَ آمَنُوا»، و جملۀ «يَنظُرُونَ» خبر سوم آن است، و جملۀ «هَل ثُوِّبَ ...» مربوط به جملۀ «يَنظُرُونَ» و قائم مقام مفعول آن است.
 
و معناى آيه اين است كه: آن هايى كه ايمان آوردند، بر بالاى تخت هايى در حجله قرار دارند، و به كيفر كفّار تماشا مى كنند. كيفرى كه به جرم افعال نكوهيده بدان مبتلا شدند، كه يكى از آن افعال، مسخره كردن و خنديدن به مؤمنان بود، و به اين اكتفاء ننموده، وقتى نزد همفكران خود بر مى گشتند، خوشحالى مى كردند كه من چنين و چنان كردم و تازه، مؤمنان را گمراه مى خواندند.
<span id='link267'><span>
<span id='link267'><span>


۱۶٬۲۷۸

ویرایش