گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۰: خط ۲۰:


==معنى صراط ==
==معنى صراط ==
بيان آيات
* بيان آيات:
   
   
إهدنا الصراط المستقيم صراط الذين أنعمت عليهم ... معناى كلمه «هدايت» از بيانی كه در ذيل «صراط» از نظر خواننده مى گذرد، معلوم می شود.
* إهدنا الصراط المستقيم صراط الّذين أنعمت عليهم ... :
 
معناى كلمه «هدايت» از بيانی كه در ذيل «صراط» از نظر خواننده مى گذرد، معلوم می شود.


و اما صراط: اين كلمه در لغت به معناى طريق و سبيل نزديك بخ هم اند. و اما از نظر عرف و اصطلاح قرآن كريم، بايد بدانيم كه: خدای تعالى، صراط را وصف استقامت توصيف كرده، و آنگاه بيان كرده كه اين صراط مستقيم را كسانى مى پيمايند كه خدا بر آنان انعام فرموده.
و اما صراط: اين كلمه در لغت به معناى طريق و سبيل نزديك بخ هم اند. و اما از نظر عرف و اصطلاح قرآن كريم، بايد بدانيم كه: خدای تعالى، صراط را وصف استقامت توصيف كرده، و آنگاه بيان كرده كه اين صراط مستقيم را كسانى مى پيمايند كه خدا بر آنان انعام فرموده.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۴۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۴۵ </center>
و صراطى كه چنين وصفى و چنين شأنى دارد، مورد درخواست عبادت كار، قرار گرفته و نتيجه و غايت عبادت او واقع شده. و بهعبارت ديگر: بنده عبادت كار، از خدايش درخواست مى كند كه عبادت خالصش در چنين صراطى قرار گيرد.
و صراطى كه چنين وصفى و چنين شأنى دارد، مورد درخواست عبادت كار، قرار گرفته و نتيجه و غايت عبادت او واقع شده. و بهعبارت ديگر: بنده عبادت كار، از خدايش درخواست مى كند كه عبادت خالصش در چنين صراطى قرار گيرد.
چند مقدمه براى توضيح و تفسير «'''اهدنا الصراط المستقيم '''»
* چند مقدمه براى توضيح و تفسير «'''إهدنا الصراط المستقيم '''»:
 
* توضيح و تفسير آيه مورد بحث، به چند مقدمه محتاج است.


توضيح و تفسير آيه مورد بحث، به چند مقدمه محتاج است. مقدمه اول اين كه: خداى سبحان در كلام مجيدش، براى نوع بشر و بلكه براى تمامى مخلوقات خود، راهى معرفى كرده كه از آن راه، به سوى پروردگارشان سير مى كنند و در خصوص ‍ انسان فرموده: «'''يا أيّها الإنسان إنّك كادح إلى ربّك كدحا فمُلاقيه'''»: (هان اى آدمى! به درستى كه تو به سوى پروردگارت تلاش مى كنى، و اين تلاش تو - چه كفر باشد و چه ايمان - بالاخره به ديدار او منتهى می شود).
مقدمه اول اين كه: خداى سبحان در كلام مجيدش، براى نوع بشر و بلكه براى تمامى مخلوقات خود، راهى معرفى كرده كه از آن راه، به سوى پروردگارشان سير مى كنند و در خصوص ‍ انسان فرموده: «'''يا أيّها الإنسان إنّك كادح إلى ربّك كدحا فمُلاقيه'''»: (هان اى آدمى! به درستى كه تو به سوى پروردگارت تلاش مى كنى، و اين تلاش تو - چه كفر باشد و چه ايمان - بالاخره به ديدار او منتهى می شود).


و درباره عموم موجودات فرموده: «و إليه المصير: بازگشت به سوى او است»، و نيز فرموده: «'''ألا إلى اللّه تصير الأمور''': آگاه باش كه همه امور به سوى او بر مى گردد»، و آياتى ديگر كه به وضوح دلالت دارند بر اين كه تمامى موجودات، راهى براى خود دارند و همه راه هاشان به سوى او منتهى می شود.
و درباره عموم موجودات فرموده: «و إليه المصير: بازگشت به سوى او است»، و نيز فرموده: «'''ألا إلى اللّه تصير الأمور''': آگاه باش كه همه امور به سوى او بر مى گردد»، و آياتى ديگر كه به وضوح دلالت دارند بر اين كه تمامى موجودات، راهى براى خود دارند و همه راه هاشان به سوى او منتهى می شود.
۱۶٬۸۸۰

ویرایش