۱۶٬۲۹۰
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۵۵: | خط ۱۵۵: | ||
<span id='link161'><span> | <span id='link161'><span> | ||
==انحراف جمعى از اهل علم معاصر با تفسير مادى | ==انحراف جمعى از اهل علم معاصر با تفسير مادى حقایق دينى و از آن جمله معجزه == | ||
ولى | ولى متأسفانه جمعى از اهل علم معاصر، در همين جا منحرف شده اند، و همان طور كه در سابق نيز اشاره كرده ايم، گفته اند: اساس معارف الهى و حقايق دينى بر اصالت ماده و تحول و تكامل آن است. چون اساس علوم طبيعى بر همان است، در نتيجه تمامى ادراك هاى انسانى را در خواص ماده دانسته اند، كه ماده دماغ، آن را ترشح می دهد. | ||
و نيز گفته اند: تمامى غايات وجودى و همه كمالات حقيقى، چه افراد براى درك آن تلاش كنند و چه اجتماعات، همه و همه مادى است. و در دنبال اين دعوى بدون دليل خود نتيجه گرفته اند كه: | |||
پس نبوّت هم يك نوع نبوغ فكرى، و صفاى ذهنى است، كه دارندۀ آن - كه ما او را پيغمبر مى ناميم - به وسيله اين سرمايه، كمالات اجتماعى قوم خود را هدف همّت قرار می دهد، و به اين صراط مى افتد كه قوم خويش را، از ورطۀ وحشيّت و بربريّت به ساحت حضارت و تمدن برساند، و از عقاید و آرایى كه از نسل هاى گذشته به ارث برده، آنچه را كه قابل انطباق با مقتضيات عصر و محيط زندگى خودش هست، منطبق مى كند، و بر همين اساس، قوانين اجتماعى و كليّات عملى بر ايشان تشريع نموده، با آن اصول و قوانين اعمال حياتى آنان را اصلاح مى كند، و براى تتميم آن، احكام و امورى عبادى نيز جعل مى كند، تا به وسيله آن عبادت ها، خصوصيات روحى آنان را نيز حفظ كرده باشد. چون جامعه صالح و مدينه فاضله، جز با داشتن چنين مراسمى درست نمى شود. | |||
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۱۰ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۱۲}} | {{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۱۰ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۱۲}} | ||
[[رده:تفسیر المیزان]] | [[رده:تفسیر المیزان]] |
ویرایش