الأنفال ١٤: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
QRobot edit
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۳۱: | خط ۳۱: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۲#link10 | آيات ۱۴ - ۷، سوره انفال]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۲#link10 | آيات ۱۴ - ۷، سوره انفال]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۲#link11 | بيان آيات مربوط به جنگ بدر و وضع و حال روحى مسلمين در آن جنگ كه نخستين جنگ آنان بود]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۲#link11 | بيان آيات مربوط به جنگ بدر و وضع و حال روحى مسلمين در آن جنگ كه نخستين جنگ آنان بود]] | ||
خط ۴۸: | خط ۴۹: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۴#link25 | فهرست اسامى شهداى جنگ بدر]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۹_بخش۴#link25 | فهرست اسامى شهداى جنگ بدر]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۷_بخش۵۰#link57 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۷_بخش۵۰#link57 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
ذلِكُمْ فَذُوقُوهُ وَ أَنَّ لِلْكافِرِينَ عَذابَ النَّارِ «14» | |||
آن است (كيفر ما در دنيا)، پس بچشيد آن را و (بدانيد) عذاب دوزخ براى كافران (مهيّا) است. | |||
جلد 3 - صفحه 283 | |||
===پیام ها=== | |||
1- قهر و خشم الهى، نتيجهى سركشى و طغيان است و بدون دليل و بىحساب نيست. ذلِكَ بِأَنَّهُمْ ... | |||
2- مخالفت با رسول خدا، مخالفت با خداوند است. «شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» | |||
3- از سنّتهاى خداوند آن است كه هر كه با حقّ در افتد، نابود شود. وَ مَنْ يُشاقِقِ ... فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ | |||
4- كافران، در دنيا گرفتار انتقام و هلاكت مىشوند و در آخرت گرفتار عذاب. | |||
«فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ- لِلْكافِرِينَ عَذابَ النَّارِ» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
ذلِكُمْ فَذُوقُوهُ وَ أَنَّ لِلْكافِرِينَ عَذابَ النَّارِ «14» | |||
ذلِكُمْ فَذُوقُوهُ: امر به عقوبت شما كافران اين است پس بچشيد آن را عاجلا. وَ أَنَّ لِلْكافِرِينَ عَذابَ النَّارِ: و بتحقيق مر كافران را است آجلا عذاب آتش جهنم، يا بچشيد آنچه معجل است از عقاب دنيوى با آنچه مؤجل از عذاب اخروى. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
ذلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ مَنْ يُشاقِقِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ «13» ذلِكُمْ فَذُوقُوهُ وَ أَنَّ لِلْكافِرِينَ عَذابَ النَّارِ «14» | |||
ترجمه | |||
اين بسبب آنستكه آنها مخالفت نمودند خدا و پيغمبرش را و كسى كه مخالفت كند خدا و پيغمبرش را پس همانا خداوند سخت عقوبت است | |||
اين است پس بچشيد آنرا و آنكه مر كافران راست عذاب آتش. | |||
تفسير | |||
اين قتل و اسارت و ذلّت براى آنها در دنيا بسبب آن روى داد كه واقع شدند در شقّ و حزب مخالف با شقّ و حزب خدا و پيغمبر او و خداوند نسبت بكسانيكه قيام بمخالفت با او و پيغمبرش نمايند در دنيا و آخرت شديد العقاب است جزاى شما اينست اى كفار در دنيا پس بچشيد آنرا و نيز جزاى شما آنستكه از براى شما است در آخرت عذاب آتش و بنابر اين جمله اخيره عطف است بر ذلكم كه خبر مبتداء محذوف است و محتمل است مفعول معه باشد يعنى بچشيد عذاب دنياى خودتان را با آنكه عذاب آخرت شما در دنبال است. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
ذلِكُم فَذُوقُوهُ وَ أَنَّ لِلكافِرِينَ عَذابَ النّارِ «14» | |||
خطاب باين كفار است که فرداي قيامت خطاب ميشود بآنها که بچشيد اينکه عذاب شديد را و محققا از براي جميع كفار عذاب آتش جهنم است ذلكم خطاب بكساني است که مشاقه كردند با خدا و رسول فَذُوقُوهُ فاء تفريع است يعني اينکه عذاب شديد متفرع است بر آن مشاقه وَ أَنَّ لِلكافِرِينَ عَذابَ النّارِ كانه دفع دخل است که كسي توهم نكند که اينکه عذاب شديد مخصوص بكسانيست که مشاقه كردند با خدا و رسول و ساير طبقات كفار از عذاب معاف باشند خداوند ميفرمايد تمام كفار جهنم ميروند و بعذاب آتش گرفتارند با تأكيد بانّ و لام للكافرين و تقديم خبر بر مبتداء يعني بر اسم انّ ولي البته تفاوت دارد از جهت مراتب كفر از حيث شدت و ضعف. | |||
خلاصه قصه- اول صبح بدر فرستاد پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم نزد قريش که من ابتداء بجنگ نميكنم بر گرديد مرا واگذاريد و عرب و عتبة اينکه كلام را پسنديد و بقريش گفت برگرديد ابو جهل حمل بر جبن كرد و مكالماتي بين او و عتبة واقع شد سپس عتبه با برادرش شيبه و فرزندش وليد آمدند مبارز طلبيدند حضرت سه نفر از انصار | |||
جلد 8 - صفحه 88 | |||
را فرستاد مقابل آنها آنها گفتند هم شأن ما نيستند سه نفر از قريش که هم شأن ما باشند بياوريد حضرت عبيدة إبن حرث إبن عبد المطلب پسر عموي خود و او هفتاد ساله بود و حمزه عموي خود و علي عليه السّلام را روانه كرد بعبيده فرمود تو مقابل عتبه، حمزه مقابل شيبه، علي مقابل وليد. عبيده ضربتي بر فرق عتبه زد شكافت فرقش عتبه هم ضربتي بر ران عبيده زد هر دو افتادند که حضرت فرمود عبيده اول شهيد راه خدا است، حمزه با شيبه شمشير هر دو شكست دست و بغل شدند علي عليه السّلام ضربتي بر عاتق وليد زد از زير بغل او بيرون آمد با دست ديگر آن دست را بر فرق علي انداخت و بدرك واصل شد علي آمد بحمزه فرمود سر خود را تو ببر و با شمشير گردن شيبه را زد، قريش ديدند اينکه سه نفر شجاع كشته شدند يك مرتبه حمله كردند حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم دعاء كرد عرض كرد پروردگارا اگر اينکه عصابه قليل هلاك شدند ديگر احدي نيست تو را عبادت كند حالت وحي باو دست داد و عرق بر جبهه مبارك ظاهر شد فرمود اينك جبرئيل با هزار ملك نازل شدند براي كمك بشما خداوند فتح و فيروزي را نصيب مسلمين فرمود تا آخر قصه | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 14)- سپس برای تأکید این موضوع میگوید: «این مجازات دنیا را بچشید (مجازات ضربههای سخت در میدان جنگ و کشته شدن و اسارت و شکست و ناکامی و در انتظار مجازات سرای دیگر باشید) زیرا عذاب آتش در انتظار کافران است» (ذلِکُمْ فَذُوقُوهُ وَ أَنَّ لِلْکافِرِینَ عَذابَ النَّارِ). | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||