فصلت ٢٨

از الکتاب
کپی متن آیه
ذٰلِکَ‌ جَزَاءُ أَعْدَاءِ اللَّهِ‌ النَّارُ لَهُمْ‌ فِيهَا دَارُ الْخُلْدِ جَزَاءً بِمَا کَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ‌

ترجمه

این آتش کیفر دشمنان خدا است، سرای جاویدشان در آن خواهد بود، کیفری است بخاطر اینکه آیات ما را انکار می‌کردند.

ترتیل:
ترجمه:
فصلت ٢٧ آیه ٢٨ فصلت ٢٩
سوره : سوره فصلت
نزول : ٩ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«النَّارُ»: آتش دوزخ. عطف بیان یا بدل از (ذلِکَ) و یا این که خبرمبتدای محذوف (هُوَ) است. «دَارُ الْخُلْدِ»: سرای ماندگاری و جاودانگی. یعنی در دوزخ اقامتگاه همیشگی کفّار است. «جَزَآءً»: مفعول مطلق عامل محذوف (نگا: اسراء / ) و یا مفعول له است. «جَزَآءً بِمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ»: حرف (ب) یکم متعلّق به (جَزَآءً) و دوم متعلّق به (یَجْحَدُونَ) است.


تفسیر


نکات آیه

۱ - آتش دوزخ، کیفر و سزاى دشمنان خدا است. (ذلک جزاء أعداء اللّه النار)

۲ - مخالفت با قرآن و پیام وحى، دشمنى با خدا است. (قال الذین کفروا لاتسمعوا لهذا القرءان ... ذلک جزاء أعداء اللّه النار)

۳ - آتش دوزخ همیشگى است و دشمنان خدا در آن جاودانه اند. (ذلک جزاء أعداء اللّه النار لهم فیها دار الخلد)

۴ - آتش دوزخ، دوزخیان را فراگرفته و از هر سو آنان را احاطه خواهد کرد. (لهم فیها دار الخلد) مطلب بالا از کلمه «فیها» که ظرفیت را افاده کرده و نوعى احاطه را مى رساند و نیز از کلمه «دار» قابل برداشت است.

۵ - انکار آیات الهى، از سر عناد و حق ستیزى، در پى دارنده آتش همیشگى دوزخ (لهم فیها دار الخلد بما کانوا بأیتنا یجحدون)

۶ - آشکار بودن حقانیت قرآن، براى کافران مکه (کانوا بأیتنا یجحدون) واژه «جحد» در مواردى به کار مى رود که حقانیت چیزى معلوم باشد و در عین حال مورد انکار قرار گیرد.

۷ - انکار قرآن، با وجود درک حقانیت آن دشمنى با خدا است. (ذلک جزاء أعداء اللّه ... جزاء بما کانوا بأیتنا یجحدون)

۸ - قرآن، از آیات الهى است. (کانوا بأیتنا یجحدون) مصداق مورد نظر براى «آیاتنا» - به قرینه آیه ۲۶ - قرآن است.

۹ - انکار و برخورد عنادآمیز با قرآن و پیامبر(ص)، شیوه مستمر کافران مکه (کانوا بأیتنا یجحدون) فعل «کان» هرگاه بر مضارع داخل شود افاده استمرار مى کند.

۱۰ - جاودانگى عذاب کافران، متناسب با نوع عملکرد آنان است. (لهم فیها دار الخلد جزاء بما کانوا بأیتنا یجحدون) «باء» در «بما کانوا» براى مقابله است; یعنى، جاودانگى کافران در دوزخ، در برابر شیوه مستمر آنان در عناد و لجاجت با پیامبر(ص) و آیات الهى است.

۱۱ - تناسب عذاب هاى الهى، با گناهان و عملکرد آدمیان (لهم فیها دار الخلد جزاء بما کانوا بأیتنا یجحدون) گفتنى است که در آیه شریفه در برابر انکار مستمر آیات الهى، عذاب مستمر و همیشگى قرار داده شده است. با الغاى خصوصیت از مورد، مطلب بالا قابل برداشت است.

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: کیفر تکذیب آیات خدا ۵
  • جهنم: احاطه آتش جهنم ۴; جاودانان در جهنم ۳; جاودانگى آتش جهنم ۳; عوامل جاودانگى در جهنم ۵; ویژگیهاى آتش جهنم ۳، ۴
  • جهنمیان: ۱
  • حق: کیفر حق ستیزى ۵
  • خدا: دشمنان خدا در جهنم ۱، ۳; دشمنى با خدا ۲، ۷; کیفر دشمنان خدا ۱
  • قرآن: آثار مخالفت با قرآن ۲; تکذیب قرآن ۷، ۹; حقانیت قرآن ۷; دشمنى با قرآن ۹; قرآن از آیات خدا ۸; وضوح حقانیت قرآن ۶
  • کافران: جاودانگى عذاب کافران ۱۰
  • کافران مکه: دشمنى کافران مکه ۹; روش برخورد کافران مکه ۹; کافران مکه و قرآن ۶
  • کیفر: تناسب کیفر با گناه ۱۱; هماهنگى کیفر با عمل ۱۰
  • لجاجت: آثار لجاجت ۵
  • محمد(ص): تکذیب محمد(ص) ۹; دشمنى با محمد(ص) ۹
  • نظام کیفرى: ۱۱

منابع