الليل ٢١
گسترشکپی متن آیه |
---|
ترجمه
الليل ٢٠ | آیه ٢١ | الليل ٢٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَسَوْفَ یَرْضَی»: راضی خواهد بود. راضی خواهد شد (نگا: توبه / ، نجم / ).
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۱، سوره ليل
- مراد از اينكه درباره مؤ من انفاق كننده متقّى فرمود: ((فسنيسّره لليسرى ))
- درباره بخل ورزنده مكذّب فرمود: ((فسينسّره للعسرى ))
- هدايت خلق از قضاهاى الهى است كه بر خود واجب كرده (انّ علينا للهدى ) و با هادى بودنانبياء (عليهم السّلام ) منافات ندارد
- فرق بين هدايت به معناى ارائه طريق و هدايت به معناىايصال به هدف
- بيان اينكه تكذيب كننده دعوت حقّ و روى گرداننده از آن ((اشقى )) است ،
- و اينكه مفاد آيه ((لا يصليها الا الاءشقى ...)) اينست كه فقط كافر اشقى خالد در جهنم است
- متّقى ترين افراد كسى است كه در راه رضاى خدا ازمال حود انفاق مى كند
- (رواياتى درباره نزول آيات : ((فاءما من اعطى و اتّقى ...)) در شاءن ((ابودحداح ))و روايتى درباره اينكه هدايت كننده خدا است )
- كلام فخر رازى در شاءن نزول سوره ليل و نقد و برسى آن
نکات آیه
۱ - انفاق گران باتقوا و مخلص، آینده اى سرشار از رضایت خاطر خواهند داشت. (و لسوف یرضى)
۲ - انفاق همراه باتقوا و اخلاص، مایه رسیدن به تمام خواسته ها و آرزوها در قیامت است. (و لسوف یرضى) رسیدن به مرحله رضایت، به معناى دست یافتن به تمام امورى است که شخص به آن رغبت دارد.
۳ - خداوند، تضمین کننده پاداش انفاق گرانِ باتقوا و برآورنده آرزوى آنان در رسیدن به مقام قرب الهى است. (إلاّ ابتغاء وجه ربّه الأعلى . و لسوف یرضى)
۴ - خداوند، بر وعده خود درباره رساندن انفاق گرانِ باتقوا به فرجامى رضایت بخش، سوگند یاد کرده است. * (و لسوف یرضى) «لام» در «لسوف»، لام قسم و یا لام ابتدا است; برداشت یاد شده، براساس احتمال اول است.
۵ - برخوردارى از توجّهات و عنایت هاى خداوند، مایه خشنودى انسان و دست یافتن او به فرجامى پسندیده و رضایت بخش (ابتغاء وجه ربّه ... و لسوف یرضى)
۶ - رضایت خداوند از انسان، در گرو تقوا و اخلاص در انفاق است. (الأتقى . الذى یؤتى ماله ... ابتغاء وجه ربّه الأعلى . و لسوف یرضى) چنانچه فاعل «یرضى» خداوند باشد، آیات پیشین در مقام بیان زمینه هاى رضایت او خواهد بود.
۷ - «وجه اللّه»، رضایت او است. (ابتغاء وجه ربّه ... و لسوف یرضى) در صورتى که فاعل «یرضى» خداوند باشد، وعده «رضایت او» به کسانى که طالب «وجه اللّه» هستند، بیانگر اتحاد آن دو خواهد بود.
موضوعات مرتبط
- آرزو: زمینه اجابت آرزو ها در قیامت ۲
- انسان: عوامل رضایت انسان ها ۵
- انفاق: اخلاص در انفاق ۲; اهمیت اخلاص در انفاق ۶; اهمیت تقوا در انفاق ۶; تقوا در انفاق ۲
- انفاقگران: پاداش انفاقگران ۴; حسن فرجام انفاقگران ۱; رضایت انفاقگران ۱; منشأ پاداش انفاقگران ۳; منشأ تحقق آرزوى انفاقگران ۳; منشأ تقرب انفاقگران ۳
- خدا: آثار لطف خدا ۵; پاداشهاى خدا ۳; حتمیت وعده هاى خدا ۴; رضایت خدا ۷; زمینه رضایت خدا ۶
- خواسته ها: زمینه اجابت خواسته ها در قیامت ۲
- رضایت خدا: مشمولان رضایت خدا ۴
- فرجام: عوامل حسن فرجام ۵
- قرآن: سوگندهاى قرآن ۴
- متقین: پاداش متقین ۴; حسن فرجام متقین ۱; رضایت متقین ۱; منشأ پاداش متقین ۳
- مخلصان: حسن فرجام مخلصان ۱; رضایت مخلصان ۱
- وجه الله :۷
منابع