الزخرف ٧٨

از الکتاب
کپی متن آیه
لَقَدْ جِئْنَاکُمْ‌ بِالْحَقِ‌ وَ لٰکِنَ‌ أَکْثَرَکُمْ‌ لِلْحَقِ‌ کَارِهُونَ‌

ترجمه

ما حق را برای شما آوردیم؛ ولی بیشتر شما از حق کراهت داشتید!

ترتیل:
ترجمه:
الزخرف ٧٧ آیه ٧٨ الزخرف ٧٩
سوره : سوره الزخرف
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لَقَدْ جِئْنَاکُم بِالْحَقِّ»: ما حق را برایتان آوردیم. گوینده می‌تواند خدا، مالک و سایر دستیاران او باشد. مراد از حق، دین راستین و همه حقایق سرنوشت‌ساز است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - ابتلاى مجرمان به عذاب دوزخ، پس از ابلاغ حق و اتمام حجت الهى بر ایشان در دنیا است. (إنّکم مکثون . لقد جئنکم بالحقّ)

۲ - حق گریزى و تنفر از پیام حق، ویژگى بارز بیشتر مجرمان ستم پیشه (و لکنّ أکثرکم للحقّ کرهون)

۳ - اعراض و روى گردانى از پیام حق، موجب جاودانگى در آتش جهنم (إنّکم مکثون ... أکثرکم للحقّ کرهون)

۴ - حق پذیرى، تنها رمز سعادت و رهایى انسان از فرجام شوم اخروى (لقد جئنکم بالحقّ و لکنّ أکثرکم للحقّ کرهون) تکرار لفظ «حقّ» و اکتفا نکردن به ضمیر، مى تواند اشاره به این نکته داشته باشد که تنها حق پذیرى، مى تواند تعیین کننده سر نوشت انسان باشد.

۵ - حق گریزى، ظلم و ستم آدمى به خویشتن است. (و لکن کانوا هم الظلمین ... و لکنّ أکثرکم للحقّ کرهون) از ارتباط آیات مى توان استفاده کرد که ظلم و ستم مجرمان، چیزى جز حق گریزى آنان نیست.

۶ - پذیرش پیام حق رسولان الهى، مایه سعادت انسان و رهایى از عذاب دوزخ است; نه التجا به فرشتگان در قیامت. (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک قال إنّکم مکثون . لقد جئنکم بالحقّ) این آیه شریفه در حقیقت مکمل آیه قبل و بیانگر فلسفه عدم پذیرش التجاى مجرمان به فرشتگان خازن دوزخ است.

موضوعات مرتبط

  • اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۱
  • ایمان: آثار ایمان به انبیا ۶
  • جهنم: عوامل نجات از جهنم ۶; موجبات جاودانگى در جهنم ۳
  • حق: آثار حق پذیرى ۴; آثار تنفر از حق ۲; آثار حق ناپذیرى ۳; ظلم اعراض از حق ۵
  • خود: نشانه هاى ظلم به خود ۵
  • سعادت: عوامل سعادت ۴، ۶
  • ظالمان: حق ناپذیرى ظالمان ۲
  • فرجام: عوامل نجات از فرجام شوم اخروى ۴
  • مجرمان: اتمام حجت بر مجرمان ۱; حق ناپذیرى مجرمان ۲; زمینه عذاب مجرمان ۱; ویژگیهاى مجرمان ۲
  • ملائکه: التجا به ملائکه ۶

منابع