الحجر ٦٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۰۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

بجز همسرش، که مقدّر داشتیم از بازماندگان (در شهر، و هلاک‌شوندگان) باشد!»

|جز زنش را كه مقدّر كرده‌ايم وى از بازماندگان [در عذاب‌] باشد
جز آنش را كه مقدر كرديم او از بازماندگان [در عذاب‌] باشد.
جز زن لوط که آن هم (چون با بدان همدست است) چنین مقرر داشتیم که از بازماندگان باشد (و با زشتکاران هلاک شود).
مگر همسرش را که [به سبب روی گردانی اش از حق] مقدّر کرده ایم از بازماندگان [در شهر و نابودشوندگان] باشد.
جز زنش را كه مقرر كرده‌ايم كه از باقى‌ماندگان باشد.
مگر همسرش که مقدر کرده‌ایم که از واپس‌ماندگان [در عذاب‌] باشد
جز زن او، كه مقدّر كرده‌ايم كه از ماندگان باشد [و هلاك شود].
مگر همسر او را که جزو بقیّه (ی مردم محکوم به فنا) قلمداد کرده‌ایم.
«جز زنش را که مقدر کردیم او همانا از بازماندگان (در عذاب) است.»
مگر زنش مقدّر کردیم که او است از گذشتگان‌


الحجر ٥٩ آیه ٦٠ الحجر ٦١
سوره : سوره الحجر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«قَدَّرْنَا»: همسان دیگران بشمار آورده‌ایم و قلمدادش نموده‌ایم. این سخن بر زبان فرشتگان رفته است ولی مراد فرموده خدا است. روشن است وقتی که درباریان و مأموران شاه بگویند: دستور داده‌ایم. چنین و چنان اندیشیده‌ایم. مراد این است که شاه دستور داده است و چنین و چنان خواسته است، و غیره. «الْغَابِرِینَ»: گذشتگان. باقی مردم. سایرین.


تفسیر

نکات آیه

۱- همسر لوط(ع) در زمره مجرمان قوم لوط و عذاب شدگان الهى بود. (إلاّ ءال لوط إنا لمنجّوهم ... إلاّ امرأته)

۲- باقى ماندن همسر لوط(ع) در میان عذاب شدگان قوم لوط، به تقدیر و دستور خدا بود. (إلاّ امرأته قدّرنا إنها لمن الغبرین) تردیدى نیست که همه مقدرات به دست خداوند است و انتساب تقدیر (قدّرنا) به فرشتگان، مى تواند به خاطر این باشد که آنان مجرى این تقدیر بوده اند.

۳- صرف رابطه خویشاوندى با پاکان، سبب رهایى از عذاب الهى و پیامد کار زشت نخواهد شد. (إلاّ امرأته قدّرنا إنها لمن الغبرین)

۴- انسان، در برابر محیط اجتماعى و عوامل تأثیرگذار، مجبور نیست و در تعیین سرنوشت خویش مختار است. (إلاّ امرأته قدّرنا إنها لمن الغبرین) خداوند، همسر لوط(ع) را به خاطر اینکه همنشین قوم بدکار لوط بود، عذاب کرد. این مى رساند که همسر لوط(ع) در همنشینى و یا ترک آن آزاد بود و مى توانست خود را از آلوده شدن نجات دهد و گرنه عذاب وى غیر معقول و به دور از اقتضاى حکمت خداوند حکیم بود.

۵- سرزمین قوم لوط، محل نزول عذاب الهى بر آنان (إلاّ امرأته قدّرنا إنها لمن الغبرین) «غابر» (مفرد غابرین) در لغت به معناى باقى و بازمانده است و مقصود از بازماندگان، عموم مردم لوط - به استثناى آل لوط - است که در شهر ماندند و عذاب الهى آنان را فرا گرفت.

۶- فرشتگان، مجریان و کارگزاران اوامر و مقدرات الهى اند. (إلاّ امرأته قدّرنا إنها لمن الغبرین) با آنکه بى تردید مقدرات امور به دست خداست، در عین حال خداوند آن را به فرشتگان نسبت داد (قالوا ... قدّرنا) و این مى رساند که فرشتگان کارگزاران و مجریان اوامر و مقدّرات الهى اند.

۷- امکان نفوذ کفر و فساد و حق ناپذیرى در افراد خانواده پاکان (إلاّ امرأته قدّرنا إنها لمن الغبرین)

۸- همسر، جزو آل و خاندان مرد است. (ءال لوط ... إلاّ امرأته)

۹- صرف داشتن رابطه خویشاوندى با پاکان، دلیل پاکى و خوبى نیست. (إلاّ ءال لوط إنا لمنجّوهم ... إلاّ امرأته قدّرنا إنها لمن الغبرین)

موضوعات مرتبط

  • انسان: اختیار انسان ۴
  • پاکان: آثار خویشاوندى با پاکان ۹; امکان حق ناپذیرى خانواده پاکان ۷; امکان فساد خانواده پاکان ۷; امکان کفر خانواده پاکان ۷; نقش خویشاوندى با پاکان ۳
  • پاکى: نشانه هاى پاکى ۹
  • جبرواختیار ۴:
  • خانواده: محدوده خانواده ۸
  • خدا: اوامر خدا ۲; مجریان اوامر خدا ۶; مقدرات خدا ۲
  • سرزمینها: عذاب بر سرزمین قوم لوط ۵
  • سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۴
  • عذاب: اهل عذاب ۱، ۲
  • قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۱، ۵; عذاب قوم لوط ۲; مکان عذاب قوم لوط ۵ کارگزاران خدا ۶
  • لوط(ع): تقدیر عذاب همسر لوط(ع) ۲; عذاب همسر لوط(ع) ۱; گناه همسر لوط(ع) ۱; منشأ عذاب همسر لوط(ع) ۲
  • ملائکه: نقش ملائکه ۶
  • همسر: موقعیت خانوادگى همسر ۸

منابع