الحجر ٤٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۰۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

مگر بندگان مخلصت را.»

|مگر بندگان خالص شده‌ى تو را از ميان آنها
مگر بندگان خالص تو از ميان آنان را.»
به جز بندگان پاک و برگزیده تو را.
مگر [آن] بندگانت را که خالص شدگانِ [از هر نوع آلودگی ظاهری و باطنی] اند.
مگر آنها كه بندگان با اخلاص تو باشند.
مگر آن بندگان اخلاص یافته‌ات را
مگر آن بندگانت، از ميان آنان، كه پاك و ويژه و برگزيده تو باشند.
مگر بندگان گزیده و پاکیزه‌ی تو از ایشان. (که چون دلهایشان به یاد تو آباد است، تلاش من در حق آنان بر باد است).
«مگر خالص‌شدگان (ربانی) از بندگانت را.»
جز بندگان تو از ایشان آن ناآلودگان (پاک‌شدگان)


الحجر ٣٩ آیه ٤٠ الحجر ٤١
سوره : سوره الحجر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْمُخْلَصِینَ»: گزیدگان. پاکیزگان (نگا: یوسف / ، ص و).


تفسیر

نکات آیه

۱- ابلیس، بندگانى را که خداوند آنان را از هر ناخالصى پالوده است، از قلمرو اضلال و گمراه کردن خود، استثنا کرد. (لأغوینّهم أجمعین . إلاّ عبادک منهم المخلصین) برداشت فوق، مبتنى بر این است که «منهم» حال براى عباد باشد. «مخلص» به صیغه مفعولى، به کسى گفته مى شود که از هرگونه ناخالصى پاک و پالوده شده باشد.

۲- بندگى خداوند و نداشتن هیچ گونه ناخالصى، شرط رهایى از اغواگرى ابلیس (إلاّ عبادک منهم المخلصین)

۳- همه انسانها، حتى بندگان خالص خدا، در معرض فریب و آراسته نمودن زشتیها توسط ابلیس (لأغوینّهم أجمعین . إلاّ عبادک منهم المخلصین) جمله «إلاّ عبادک منهم المخلصین» استثنا از جمله «لأغوینّهم أجمعین» است نه جمله «لأزیننّ لهم ...» ;یعنى، ابلیس از گمراهى بندگان خالص خدا ناتوان است، ولى به سراغ همه مى رود و درصدد وسوسه همگان برمى آید. گفتنى است آیه‌‌‌‌‌۲۰۰ سوره «اعراف» - که درباره وسوسه گرى شیطان براى پیامبراسلام(ص) است - مؤید همین حقیقت است (و إما ینزغنّک من الشیطان نزغ فاستعذ بالله).

۴- ابلیس، به تکثیر نسل آدم(ع) و حوا و نیز به اغواپذیرى اکثر آنان و تأثیرناپذیرى بندگان خالص خدا از وسوسه هایش، از آغاز خلقت انسان آگاه بود. (لأغوینّهم أجمعین . إلاّ عبادک منهم المخلصین)

۵- بندگان خالص خداوند، در اقلیتند. (إلاّ عبادک منهم المخلصین) از آن جایى که مستثنى بنابر قاعده کمتر از مستثنى منه است و گرنه استثنا مستهجن خواهد بود، نکته یاد شده استفاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • آدم(ع): ازدیاد نسل آدم(ع) ۴
  • ابلیس: اغواگرى ابلیس ۳; شرایط نجات از اغواگرى ابلیس ۲; علم ابلیس ۴; محدوده اغواگرى ابلیس ۱
  • اخلاص: آثار اخلاص ۲
  • اکثریت: اغواپذیرى اکثریت ۴
  • انسان: اغواپذیرى انسان ۴; گمراهى انسان ها ۳;‌ لغزشگاه های انسان ۴
  • بندگان خدا: اغواناپذیرى بندگان خدا ۱، ۲; کمى بندگان خدا ۵
  • عبودیت: آثار عبودیت ۲
  • مخلصین: اغواناپذیرى مخلصین ۱، ۴; فضایل مخلصین ۱; کمى مخلصین ۵; مصونیت مخلصین ۱

منابع