الأعراف ٨٧
ترجمه
الأعراف ٨٦ | آیه ٨٧ | الأعراف ٨٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْحَاکِمِینَ»: داوران. قضات.
تفسیر
- آيات ۸۵ - ۹۳، سوره اعراف
- بيان آيات مربوط به رسالت شعيب (عليه السلام )
- تعاليم شعيب (ع ) به قوم خود
- اشاره به اينكه ازدياد نسل از نعمت هاى الهى و از پايه هاىتكامل بشر است
- امر به شكيبايى در برابر كفر كافران ، تعليم ديگر شعيب (ع ) بوده است
- اشتباه يك مفسر كه جمله : (( ان عدنا فى ملتكم (( رادليل بر مشرك بودن شعيب (ع ) قبل از نبوتش گرفته است .
نکات آیه
۱- گروهى از مردم مدین به رسالت شعیب (ع) ایمان آوردند و گروهى دیگر از پذیرش آن سر باز زدند. (و إن کان طائفة منکم ءامنوا بالذى أرسلت به و طائفة لم یؤمنوا فاصبروا) «إن کان طائفة ... » به دلیل آیه قبل از مواردى است که در آن «إن» شرطیه در مورد تحقق شرط به کار رفته است ; مانند «ان کنت ابنى فلا تفعل کذا». بنابراین «إن کان طائفة منکم ... فاصبروا» یعنى چنانچه گروهى از شما ایمان آوردید پس صبر پیشه سازید.
۲- شعیب (ع)، دعوتگر مؤمنان قوم خویش به صبر در برابر کفرپیشگان (إن کان طائفة منکم ءامنوا بالذى أرسلت به ... فاصبروا) در اینکه مخاطب «فاصبروا» چه کسانى هستند سه احتمال وجود دارد: خصوص مؤمنان، خصوص کافران، هر دو طایفه. برداشت فوق بر اساس احتمال اول است. در این صورت متعلق صبر، آزارها و اذیتهاى کافران است. یعنى: فاصبروا على ما یصیبکم من الکفار. (اى اهل ایمان در برابر آزار کافران صبر کنید و بر دیندارى خویش استقامت ورزید.)
۳- مؤمنان به رسالت انبیا در معرض مشکل آفرینى کفرپیشگان و موظف به صبر و استقامت (إن کان طائفة منکم ءامنوا بالذى أرسلت به ... فاصبروا)
۴- صبر در راه ایمان، مقدمه پیروزى و مایه فرارسیدن فرج از جانب خداوند (فاصبروا حتى یحکم اللّه بیننا)
۵- خداوند، برترین حکم کننده و بهترین داور است. (و هو خیر الحکمین)
۶- اختلافات دینى پیروان انبیا و مخالفان آنان با داورى خداوند خاتمه خواهد یافت. (حتى یحکم اللّه بیننا)
۷- باور به داورى برتر خدا مایه صبر مؤمنان در برابر کفرپیشگان حق ستیز (فاصبروا حتى یحکم اللّه بیننا و هو خیر الحکمین) هدف شعیب (ع) از بیان داورى برتر خدا پس از دعوت مؤمنان به صبر تا فرارسیدن قضاوت الهى، ایجاد زمینه صبر در آنان بود.
۸- شعیب(ع)، کافران قوم خویش را به داورى خدا و گرفتارسازى آنان به عقوبتهاى الهى در دنیا تهدید کرد. (و طائفة لم یؤمنوا فاصبروا حتى یحکم اللّه بیننا) با توجه به ذیل آیه ۸۹ (ربنا افتح ... ) معلوم مى شود مقصود شعیب از داورى خداوند، تحقق امرى است که نابودى کافران در دنیا و در نتیجه پیروزى اهل ایمان را در پى خواهد داشت. چنانچه مخاطب در «فاصبروا» خصوص کافران باشد، این معنا از وضوح بیشترى برخوردار خواهد بود.
۹- شعیب(ع)، مؤمنان به رسالت خویش را به داورى خداوند و پیروزى بر کافران نوید داد. (فاصبروا حتى یحکم اللّه بیننا)
۱۰- شعیب (ع) از مؤمنان و کافران قوم خویش خواست با وانهادن داورى به خداوند از تعرض به یکدیگر پرهیز کنند. (إن کان طائفة منکم ءامنوا ... و طائفة لم یؤمنوا ... فاصبروا حتى یحکم اللّه بیننا) برداشت فوق بر این اساس است که خطاب در «فاصبروا» علاوه بر مؤمنان متوجه کافران نیز باشد. در این صورت مراد از صبر در «فاصبروا» عدم تعرض به یکدیگر است.
۱۱- کافران قوم شعیب، به خدا و داورى او و یارى رسانیش به حقپویان معتقد بودند. (فاصبروا حتى یحکم اللّه بیننا و هو خیر الحکمین) چنانچه خطاب در «فاصبروا» متوجه کافران نیز باشد، دعوت شعیب از آنان به صبر تا داورى خدا، بیانگر این نکته است که منکران رسالت او معتقد به خداوند بوده اند. تصریح به «بالذى ارسلت به» پس از «ءامنوا» این معنا را تأیید مى کند.
موضوعات مرتبط
- اختلاف: اجتناب از اختلاف ۱۰ ; حل اختلاف دینى ۶ ; موجبات حل اختلاف ۶
- اهل مدین: اختلاف اهل مدین ۱۰
- ایمان: به خدا ۱۱ ; ایمان به قضاوت خدا ۷، ۱۱ ; ایمان به نبوت شعیب (ع) ۱
- پیروان انبیا: اختلاف پیروان انبیا ۶ ; مسؤولیت پیروان انبیا ۳
- پیروزى: بشارت به پیروزى ۹ ; زمینه پیروزى ۴
- حقطلبان: امداد به حقطلبان ۱۱
- خدا: اختصاصات خدا ۵ ; امدادهاى خدا ۱۱ ; قضاوت خدا ۵، ۶، ۸، ۹، ۱۰ ; کیفرهاى خدا ۸
- شعیب(ع): بشارتهاى شعیب(ع) ۹ ; تهدیدهاى شعیب(ع) ۸ ; دعوت شعیب(ع) ۲، ۱۰ ; قصه شعیب(ع) ۱، ۲، ۸، ۹، ۱۰
- صبر: آثار صبر ۴ ; اهمیت صبر ۲ ; صبر بر ایمان ۴
- فرج: زمینه فرج ۴
- قاضى: بهترین قاضى ۵
- قوم شعیب: تاریخ قوم شعیب ۸، ۹، ۱۰
- کافران: پیروزى بر کافران ۹ ; کافران و مؤمنان ۳ ; مبارزه با کافران ۲
- مؤمنان: عوامل صبر مؤمنان ۷ ; مسؤولیت مؤمنان ۳ ; مشکلات مؤمنان ۳
- مخالفان انبیا: اختلاف مخالفان انبیا ۶
- مدین: بشارت به مؤمنان مدین ۹ ; تهدید کافران مدین ۸ ; عقیده کافران مدین ۱۱ ; کافران مدین ۱ ; مؤمنان مدین ۱، ۲
- مشکلات: صبر در مشکلات ۳