المائدة ٦٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۳۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

بسیاری از آنان را می‌بینی که در گناه و تعدّی، و خوردن مال حرام، شتاب می‌کنند! چه زشت است کاری که انجام می‌دادند!


المائدة ٦١ آیه ٦٢ المائدة ٦٣
سوره : سوره المائدة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْعُدْوَانِ»: ظلم و ستم. تعدّی و دست‌درازی. «السُّحْتَ»: مال حرام.


تفسیر

نکات آیه

۱- حرکت آشکار و بدون پرده پوشى اهل کتاب معاصر پیامبر (ص)، در گناه، تجاوز و حرام خوارى (و ترى کثیراً منهم یسرعون فى الاثم و العدون و اکلهم السحت) «ترى» (مى بینى و مشاهده مى کنى) دلالت مى کند که اهل کتاب به طور آشکارا و علنى مرتکب آن اعمال ناروا مى شدند.

۲- پیامبر (ص)، شاهد شتاب بسیارى از اهل کتاب در گناه، تجاوزگرى و حرام خوارى (و ترى کثیراً منهم یسرعون فى الاثم و العدون و اکلهم السحت) «السحت» در لغت به معناى حرام است.

۳- مسابقه و پیشى جستن در ارتکاب گناه، تجاوز و حرام خوارى، شیوه بسیارى از اهل کتاب در عصر بعثت (و ترى کثیراً منهم یسرعون فى الاثم و العدون و اکلهم السحت)

۱- «یسرعون «از مصدر» مسارعة» مى تواند به معناى پیشى جستن از یکدیگر باشد. ۲ فعل مضارع «یسرعون» دلالت مى کند که ارتکاب این اعمال شیوه آنان بوده و به طور مستمر انجام مى داده اند، جمله «کانوا یعملون» نیز دلالت بر این معنا دارد.

۴- رواج رشوه خوارى در بین اهل کتاب عصر بعثت (و ترى کثیراً منهم یسرعون فى ... و اکلهم السحت) راغب در مفردات آورده است که «رشوه را سحت مى گویند».

۵- تجاوز به حقوق دیگران، حرام خوارى و رشوه گیرى، از گناهان بزرگ (یسرعون فى الاثم و العدون و اکلهم السحت) ذکر تجاوز و حرام خوارى پس از کلمه «اثم» که شامل همه گناهان مى شود (ذکر خاص بعد از عام)، مى تواند اشاره به بزرگى آن دو گناه داشته باشد.

۶- رواج گسترده تر تجاوز، حرام خوارى و رشوه گیرى در بین اهل کتاب نسبت به دیگر گناهان (و ترى کثیراً منهم یسرعون فى الاثم و العدون و اکلهم السحت) بدان احتمال که ذکر تجاوز و حرام خوارى پس از «اثم» براى رساندن این معنا باشد که این دو گناه در بین اهل کتاب رواج بیشترى داشته است.

۷- رواج گناه و تجاوز و حرام خوارى در بین اهل کتاب، نمودى از فسق آنان (و إن اکثرکم فسقون ... و ترى کثیراً منهم یسرعون فى الاثم و العدون) به مقتضاى ارتباط بین آیات این بخش از سوره مى توان گفت: آیه مورد بحث با بیان مصداق و نمونه هایى از فسق اهل کتاب براى اثبات «ان اکثرکم فسقون» استدلال کرده است.

۸- گروهى از اهل کتاب مردانى صالح، پرهیز کننده از گناه، و بدور از تجاوز و حرام خوارى (و ترى کثیراً منهم یسرعون فى الاثم و العدون و اکلهم السحت)

۹- زشتى و ناروایى گناه، تجاوز و حرام خوارى (یسرعون فى الاثم و العدون و اکلهم السحت لبئس ما کانوا یعملون)

۱۰- نکوهش شدید خداوند از اهل کتاب، بخاطر آلودگى آنان به گناه، ستمگرى و حرام خوارى (یسرعون فى الاثم و العدون و اکلهم السحت لبئس ما کانوا یعملون)

۱۱- لزوم پرهیز از گناه، تجاوز، رشوه گیرى و حرام خوارى (یسرعون فى الاثم و العدون و اکلهم السحت لبئس ما کانوا یعملون)

موضوعات مرتبط

  • اهل کتاب: صدر اسلام ۱، ۳، ۴ ; تجاوزگرى در اهل کتاب ۱، ۲، ۳، ۶، ۷ ; حرامخوارى اهل کتاب ۱۰ ; حرامخوارى در اهل کتاب ۱، ۲، ۳، ۶، ۷ ; رشوه در اهل کتاب ۴، ۶ ; سرزنش اهل کتاب ۱۰ ; صالحان اهل کتاب ۸ ; ظلم اهل کتاب ۱۰ ; فسق اهل کتاب ۷ ; گناه اهل کتاب ۱۰ ; گناه در اهل کتاب ۱، ۲، ۳، ۷
  • تجاوز: اجتناب از تجاوز ۸ ; زشتى تجاوز ۹ ; گناه تجاوز ۵
  • حرامخوارى: اجتناب از حرامخوارى ۸، ۱۱ ; زشتى حرامخوارى ۹ ; گناه حرامخوارى ۵
  • خدا: سرزنشهاى خدا ۱۰
  • رشوه: اجتناب از رشوه ۱۱ ; گناه رشوه ۵
  • عمل: ناپسند ۹
  • گناه: اجتناب از گناه ۸، ۱۱ ; زشتى گناه ۹ ; گناه کبیره ۵ ; مسابقه در گناه ۳
  • محمّد (ص): و اهل کتاب ۲

منابع