آل عمران ١٣١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۱۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و از آتشی بپرهیزید که برای کافران آماده شده است!

و از آتشى كه براى كافران آماده شده پروا كنيد
و از آتشى كه براى كافران آماده شده است بترسيد.
و بپرهیزید از آتش عذابی که برای کافران مهیا ساخته‌اند.
و از آتشی که برای کافران آماده شده است بپرهیزید.
و بترسيد از آتشى كه براى كافران مهيا شده است.
و از آتشی بترسید که برای کافران آماده شده است‌
و از آتشى كه براى كافران آماده شده بپرهيزيد.
و از آتشی بپرهیزید که برای کافران (نه مؤمنان) آماده شده است.
و از آتشی که برای کافران آماده شده است بپرهیزید.
و بترسید آتشی را که آماده شده است برای کافران‌


آل عمران ١٣٠ آیه ١٣١ آل عمران ١٣٢
سوره : سوره آل عمران
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أُعِدَّتْ»: آماده گشته است.


تفسیر

نکات آیه

۱- ضرورت پرهیز از عوامل گرفتارى به آتش دوزخ (و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)

۲- رباخوارى، از موجبات گرفتار شدن به آتش دوزخ (لا تاکلوا الرّبوآ ... و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)

۳- آتش دوزخ، در انتظار کافران و رباخواران، و آماده براى آنان (لا تاکلوا الرّبوآ ... و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)

۴- رباخواران، هر چند مدّعى ایمان باشند، در حقیقت از زمره کفرپیشگان هستند. (لا تاکلوا الرّبوآ ... و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین) مقتضاى جمع میان خطاب «یا ایّها الّذین آمنوا لا تاکلوا الرّبوآ ... » و تهدید این گروه از رباخواران به آتش مهیا شده براى کافران، قرار دادن رباخواران مدّعى ایمان است به منزله کافران.

۵- آتش دوزخ، هم اکنون حاضر و آماده براى کافران (و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین) کلمه «اعدّت» (مهیّا شده)، به صیغه ماضى، دلالت بر وجود بالفعل چنین آتشى دارد.

۶- آتش دوزخ، در اصل براى کافران مهیّا شده است. (و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین) بنابر اینکه «الّتى»، وصفِ توضیحى باشد نه احترازى.

۷- آتش دوزخ، داراى انواع مختلف (و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین) بنابر اینکه «الّتى»، که توصیفى براى کلمه «النّار» است، توصیف احترازى باشد.

۸- همگونى عذاب رباخواران با عذاب کافران (لا تاکلوا الرّبوآ ... و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)

۹- رستگارى و عذاب، دو فرجام متفاوت براى تقواپیشگان و کافران (و اتّقوا اللّه لعلّکم تفلحون. و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)

۱۰- بیان فرجام عملکرد اشخاص، از روشهاى قرآن براى تربیت انسانها (و اتّقوا اللّه لعلّکم تفلحون. و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)

موضوعات مرتبط

  • تربیت: شیوه‌هاى تربیت ۱۰
  • ترس:۱
  • تقوا: آثار تقوا ۹
  • جهنم: آتش جهنم ۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۷ ; ترس از جهنم ۱
  • رباخواران: کفر رباخواران ۴
  • رباخوارى: آثار رباخوارى ۲ ; کیفر رباخوارى ۳، ۸
  • رستگارى: عوامل رستگارى ۹
  • عذاب: اهل عذاب ۳ ; موجبات عذاب ۲، ۸، ۹
  • عمل: آثار عمل ۱۰
  • کافران:۴ فرجام کافران ۴ ۹ ; کیفر کافران ۴ ۳، ۵، ۶، ۸
  • کفر:۴ کیفر کفر ۴ ۹
  • متقین: فرجام متقین ۹

منابع