آل عمران ٧١
ترجمه
آل عمران ٧٠ | آیه ٧١ | آل عمران ٧٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَلْبِسُونَ»: آمیزه هم میدارید.
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۶۴، سوره آل عمران
- معناى ((كلمه سواء)) و مراد از دعوت اهل كتاب به كلمه سواء
- دعوت به كلمه سواء، دعوت به سير بر اساس كلمه توحيدو نفى بغى و فساد مى باشد
- نفى بغى و فساد در گفتگوهاى بين پيامبران و قوم آنان
- ويژگيهاى دين فطرى
- افراد انسان ، ابعاض و اجزاى يك حقيقت هستند و خضوع وتذلل يك فرد در برابر فرد ديگر،بافطرت انسانى مخالف است
- محاجه بى جا و جاهلانه يهود و نصارا بر سر انتساب ابراهيم (ع ) به يهوديت ونصرانيت
- دو محاجه اهل كتاب كدام است
- دين ، داراى مراتب و مراحلى بوده است و هر يك از انبياء (ع ) به منزله بكى از آنمراحل بوده اند
- اسلام حضرت ابراهيم چگونه است ؟
- نزديكترين مردم به ابراهيم (ع ) پيروان او و پيامبر اكرم (ص ) و مؤ منين بدويند
- اشاره به توحيد افعالى ، در بيان معناى اينكه :اهل كتاب جز خودشان كسى را گمراه نمى كنند
- كفر به آيات خدا غير كفر به خدا است و اهل كتاب در لسان قرآن كافر به آيات خدا هستندنه كافربه خدا
- معناى سخن اهل كتاب كه به يكديگر مى گفتند: ((به آنچه در آغاز روز بر مؤ منيننازل گشته ايمان آورديم و بدانچه در پايان روزنازل شد كافر شديد))
- سخن ديگر مفسرين در خصوص اين آيه
- جواب خداى تعالى به سخنان يهود در قضيه تغيير قبله مسلمين از بيت المقدس به كعبه
- جمله ((اولا يعلمون )) جواب خدا به يهوديان نيست
- اقوال مختلف مفسرين در معناى مختلف اين آيه
- معناى ((فضلخدا)) و بيان جوابى به يهود كه جمله ((انالفضضل بيد اللّه )) متضمن آن است
- اعتقاد بى اساس يهوديان به اينكه تافته جدا بافته هستند (ليس علينا فى الاميينسبيل )
- منشاء اين اعتقاد باطل يهود
- چرا در اين آيه نام اهل كتاب تكرار شده و به آوردن ضمير اكتفا نشده است ؟
- قنطار و دينار كنايه از بسيار و كم است
- شرط كرامت الهيه و تقرب به خداى وفاى به عهد و تقوا است نه نژاد و دودمان است
- آثار محبت خدا، و خصالى كه خداى تعالى بر آن شكنندگان عهد خدا و سوگند به خداذكرفرموده است
- دروغ بستن يهود به خداى سبحان
- بحث روايتى
- نامه پيامبر براى پادشاهان عصر خود
- برسى نامه پيامبر براى اسقف نجران
- دو روايت از تفسير ((الدرالمنثور)) سيوطى
- حكايت هجرت مسلمانان در صدر اسلام به حبشه
- نجاشى مهاجرين را فرا مى خواند
- داستان گفتگو بين نجاشى (پادشاه حبشه ) و مسلمانان مهاجر در حضور مشركين مكه وشاءن نزول آيه ((ان اولى الناس بابراهيم ...))
- حديثى از امام صادق (ع ) و بيان آن
- نزديكترين مردم به ابراهيم و پيامبر اسلام (ص ) وآل محمد عليهم السلام ، پيروان آنانند
- دو روايت از كافى و امالى
نکات آیه
۱ - آمیختن آگاهانه حق به باطل و کتمان آن توسط علماى یهود و نصارا، و نکوهش آنان از سوى خداوند (یا اهل الکتاب لم تلبسون الحق بالباطل و تکتمون الحق و انتم تعلمون)
۲ - علماى اهل کتاب با درآمیختن حق به باطل و کتمان حق، مردم را گمراه مى ساختند. (ودّت طائفة من اهل الکتاب لو یضلّونکم ... یا اهل الکتاب لم تلبسون الحق بالباطل)
۳ - علم و آگاهى علماى یهود و نصارا به حقّانیّت قرآن و رسالت پیامبر (ص) (یا اهل الکتاب ... و انتم تعلمون) با توجّه به اینکه محور اختلاف اهل کتاب با مسلمانان در حقانیت قرآن و پیامبر (ص) بوده، معلوم مى شود منظور از کلمه «الحق»، قرآن و رسالت پیامبر (ص) بوده است.
۴ - حرمت کتمان حق و آمیختن آن به باطل (لم تلبسون الحق بالباطل و تکتمون الحق و انتم تعلمون)
۵ - اظهار حق و نیامیختن آن به باطل، از وظایف عالمان و آگاهان (یا اهل الکتاب لم تلبسون الحق بالباطل و تکتمون الحق و انتم تعلمون) اگر کتمان حق حرام باشد، لزوماً اظهار آن ضرورت دارد; چون شقّ سوّمى تصوّر نمى شود.
موضوعات مرتبط
- التقاط: آثار التقاط ۲ ; حرمت التقاط ۴ ; سرزنشهاى التقاط ۱
- اهل کتاب: ۳ علماى اهل کتاب ۱، ۲، ۳ ; اهل کتاب و اضلال مردم ۲ ; اهل کتاب و کتمان حق ۱، ۲
- حق: اظهار حق ۵ ; کتمان حق ۱، ۲
- خدا: توبیخهاى خدا ۱
- علماى دین: وظایف علماى دین ۵
- قرآن: ۳
- گمراهى: عوامل گمراهى ۲
- محمّد (ص): محمّد (ص) و اهل کتاب ۳
- محرّمات: ۴
- مسیحیان: علماى مسیحیان ۱، ۳
- یهود: علماى یهود ۱، ۳