تفسیر:المیزان جلد۵ بخش۲۵

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۴۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
  • آيات ۵۴ - ۵۱ سوره مائده
  • معناى « اخذ » و « ولاء ولايت »
  • اقوال مفسرين درباره اينكه مراد از ولايتى كه در « لا تتخذوا اليهود و النصارىاولياء » از آن نهى شده كدام ولايت است
  • حادثه خارجى (شاءن نزول ) عموميت و اطلاق آيات قرآنى را محدود نمى سازد
  • شواهدى بر اينكه ولايت منهى عنه ، ولايت مودت و محبت است نه ولايت حلف (هم پيمانى )
  • يهود و نصارا در مقابل اسلام و مسلمين يك دست و هماهنگ مى باشند
  • منظور از ملحق شدن مسلمانى كه يهود و نصارا را ولى بگيرد به يهود و نصارا
  • آيه شريفه ناظر بر منافقين اصطلاحى نيست
  • مراد از « فتح » در جمله « فعسى الله ان ياءتى بالفتح » كدام فتح است ؟
  • بيمار دلان غير از منافقين هستند
  • وجه اشتراك منافق و بيمار دل
  • شباهت بين بيمارى دل و بيمارى هاى جسمانى
  • بيان ارتباط آيه : « و من يرتدكم منكم ... » با آياتقبل
  • در آيه شريفه (فسوف ياءتى الله بقوم ...) پيشگويى غيبى شده است
  • نقطه افتراق مهم بين كلام الهى و كلام بشرى
  • آنچه از اطلاق كلام خداوند استفاده مى شود
  • مراد از « قوم » كه خداوند وعده آمدن آنان را داده است ، اشخاص نيستند
  • كسانى كه خدا دوستشان دارد مبرا از رذائل و متصف بهفضائل هستند
  • رواياتى در مورد شاءن نزول آيات مربوط به دوست گرفتن يهود و نصارا
  • بيان عدم ارتباط آيات شريفه با قصه عبادة بن صامت و عبدالله بن ابى
  • منظور از « قومى كه مى آيند و در برابر مؤ منين متواضع و در برابر كفار شديدند » امام على (ع ) و اصحاب اويند
  • روايات ديگرى در مورد مراد از قومى كه در آيه آمده است
  • رد سخن مفسرى كه گفته است آيه شريفه عام است و اختصاصى به قومى خاص ندارد
  • (درباره اهميت مساءله نهى از تولى كفار در خطاب الهى ، و مضامين بلندى كه در وصفقومى كه در آيه آمده است وجود دارد)
  • روايتى از رسول الله (ص ) متضّمن اخبار از اوضاع واحوال مردم در آخرالزمان
  • روايتى مشروح از امام صادق عليه السلام در همين باره