الزلزلة ٦
ترجمه
الزلزلة ٥ | آیه ٦ | الزلزلة ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَصْدُرُ»: بیرون میآیند. «أَشْتَاتاً»: جمع شَتیت، پراکندهها. مراد دسته دسته و فرد فرد است. حال است. «لِیُرَوْا»: تا بدیشان نمایانده شود.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۸، سوره زلزال
- مقصود از اينكه در قيامت زمين ((اثقال )) خود را بيرون مى كند و ((انسان )) مى گويد آنرا چه شده است
- معناى اينكه در روز قيامت زمين به وحى الهى از اخبار خود سخن مى گويد
- معناى اينكه فرمود: ((يومئذ يصدر الناس اشتاتا))
- بيان عدم منافات بين آيه : ((فمن يعمل مثقال ذرة )) با آياتى كه بر حبطاعمال ، تبديل و تكفير سيئات و انتقال حسنات و سيئات دلالت دارند
- بيان عدم منافات ...
نکات آیه
۱ - مردم، در قالب گروه هایى متفاوت، صحنه قیامت را به سوى سرنوشت مخصوص خویش، ترک خواهند کرد. (یومئذ یصدر الناس أشتاتًا لیروا أعملهم) «یصدر»; یعنى، منصرف مى شود و بازمى گردد (مفردات و صحاح اللغة). «أشتاتاً» (جمع «شتّ») به معناى «تفرق یافتگان» است (صحاح اللغة). مفاد آیه شریفه ناظر به مرحله پس از حسابرسى است که مردم از آن برمى گردند و به سوى بهشت و جهنم مى روند. فعل «یصدر» و نیز مشاهده اعمال (یا پاداش و کیفر آن)، با این معنا سازگارتر است; گرچه این احتمال نیز منتفى نیست که مراد، رجوع انسان ها به حیات دوباره باشد; ولى فعل «یصدر» و نیز مشاهده اعمال (یا پاداش و کیفر آن)، با احتمال نخست، سازگارتر است.
۲ - زلزله زمین، از مقدّمات حشر مردم و حسابرسى اعمال آنان در قیامت است. (إذا زلزلت الأرض ... یومئذ یصدر الناس)
۳ - انسان ها در قیامت، به گروه هایى گوناگون تقسیم خواهند شد. (یومئذ یصدر الناس أشتاتًا)
۴ - تمام مردم در قیامت، با بیرون آورده شدن از زمین، در صحنه محشر حضور خواهند یافت. (و أخرجت الأرض أثقالها ... یومئذ یصدر الناس أشتاتًا) جمله «یصدر الناس»، ممکن است ناظر به رجوع مردم به حیات دوباره (معاد) باشد.
۵ - مشاهده کردار و مواجه شدن با پاداش و کیفر آن، از اهداف حشر انسان ها در قیامت (یصدر الناس أشتاتًا لیروا أعملهم) حرف «لام» در «لیروا»، بیانگر برداشت یاد شده است. مشاهده اعمال، یا به معناى مشاهده پاداش و کیفر آنها است و یا ناظر به تجّسم اعمال و مشهود بودن آن در قیامت است.
۶ - پاداش ها و کیفرهاى آخرت، چیزى جز کردار انسان نیست. (یصدر الناس أشتاتًا لیروا أعملهم)
۷ - مواجه شدن انسان ها با کردار خود و پاداش یا کیفر آن، پس از بازگشت آنان از حسابرسى است. (یصدر الناس أشتاتًا لیروا أعملهم)
۸ - تجسّم اعمال و قابل رؤیت شدن آنها در آخرت (لیروا أعملهم)
۹ - روبه رو شدن با اعمال در قیامت، تخلّف ناپذیر و بیرون از اختیار انسان ها است. (لیروا) مجهول بودن فعل «یُرَوا»، بیانگر آن است که «ارائه»، وظیفه مأموران الهى است و اعمال انسان ها، خواه ناخواه به آنان نشان داده خواهد شد.
موضوعات مرتبط
- انسان: انسان ها در قیامت ۳; تفاوت اخروى انسان ها ۱; حشر اخروى انسان ها ۴، ۵; خروج انسان ها از قبر ۴; زمینه حشر انسان ها ۲; فرجام اخروى انسان ها ۱
- پاداش: عوامل پاداش اخروى ۶
- عمل: آثار اخروى عمل ۶; پاداش اخروى عمل ۵، ۷; تجسم عمل ۶، ۸; حتمیت رؤیت اخروى عمل ۹; حسابرسى عمل ۷; رؤیت اخروى عمل ۵، ۷، ۸; زمینه حسابرسى عمل ۲; کیفر اخروى عمل ۵، ۷
- قیامت: آثار زلزله قیامت ۲; حشر در قیامت ۴; زمین در قیامت ۲; فلسفه حشر در قیامت ۵; گروهبندى در قیامت ۳; گروهها در قیامت ۱
- کیفر: عوامل کیفراخروى ۶