العلق ٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۳۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

همان کسی که بوسیله قلم تعلیم نمود،

همان كه به وسيله قلم آموخت
همان كس كه به وسيله قلم آموخت.
آن خدایی که بشر را علم نوشتن به قلم آموخت.
همان که به وسیله قلم آموخت،
خدايى كه به وسيله قلم آموزش داد،
همان که با قلم [و کتابت انسان را] آموزش داد
آن كه [نوشتن‌] با قلم بياموخت.
همان خدائی که به وسیله‌ی قلم (انسان را تعلیم داد و چیزها به او) آموخت.
کسی که با قلم آموزش داد.
آنکه بیاموخت قلم را


العلق ٣ آیه ٤ العلق ٥
سوره : سوره العلق
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عَلَّمَ»: تعلیم داد. یاد داد. «بِالْقَلَمِ»: به وسیله قلم. به واسطه قلم.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - خداوند، معلم انسان ها است. (الذى علّم)

۲ - قلم، وسیله اى کارآمد در آموزش (الذى علّم بالقلم)

۳ - توانایى انسان بر خواندن نوشته ها و آموختن معارف مکتوب، هدیه خداوند و نعمت او است. (الذى علّم بالقلم)

۴ - تراوشات قلم نویسندگان و تأثیر آن در انتقال اطلاعات به دیگران، وابسته به خداوند است. (الذى علّم بالقلم)

۵ - توجه به وابستگى تمام آموخته ها به خداوند، مایه اطمینان پیامبر(ص) به توانایى بر عمل به وظیفه دریافت و قرائت قرآن (اقرأ ... الذى علّم بالقلم) با توجّه به «امّى» و بى سواد بودن پیامبر(ص) تا زمان بعثت، خداوند پس از فرمان دادن آن حضرت به قراءت، خود را معلم تمام اهل قلم معرفى کرده است تا آن حضرت را به امدادهاى خویش امیدوار سازد.

۶ - توجّه به آموزگار بودن خداوند و وابستگى قرائت و کتابت به قدرت او، برانگیزاننده انسان به تلاوت کلام او است. (اقرأ ... الذى علّم بالقلم)

۷ - ربوبیت خداوند بر انسان ها، جلوه گر در توانا ساختن آنان بر خواندن و نوشتن (و ربّک الاکرم . الذى علّم بالقلم)

۸ - توانا ساختن انسان بر خواندن و نوشتن و آموختن علوم به او، برخاسته از کرم والاى خداوند است. (و ربّک الأکرم . الذى علّم بالقلم)

۹ - علل و عوامل طبیعى، تجلّى گاه افعال خداوند و مجراى انجام یافتن آنها است. (علّم بالقلم)

۱۰ - نویسندگى هنرى مطلوب و مورد ترغیب از آغاز ظهور اسلام (الذى علّم بالقلم) نزول این آیات در نخستین ساعات بعثت، گویاى برداشت یاد شده است.

۱۱ - نزول قرآن به صورت قابل نوشتن، وعده خداوند به پیامبر(ص) در لحظات آغازین بعثت (اقرأ ... الذى علّم بالقلم) طرح امورى که مربوط به قلم است، به دنبال فرمان قرائت قرآن در نخستین لحظات آغاز وحى، بیانگر نکته یاد شده است.

موضوعات مرتبط

  • اطلاع رسانى: اطلاع رسانى با قلم ۴
  • انسان: معلم انسان ها ۱; منشأ استعداد انسان ۸; منشأ علم انسان ۸
  • انگیزش: عوامل انگیزش ۶
  • تعلیم: ابزار تعلیم ۲
  • تلاوت: منشأ تلاوت ۷
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۷; اهمیت قدرت خدا ۶; تعالیم خدا ۱; کرامت خدا ۸; مجارى افعال خدا ۹; نعمتهاى خدا ۳; نقش خدا ۴; وعده هاى خدا ۱۱
  • ذکر: آثار ذکر تعالیم خدا ۶; ذکر منشأ تعلم ۵
  • عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۹
  • قرآن: زمینه تلاوت قرآن ۶; کتابت قرآن ۱۱; منشأ تلاوت قرآن ۶; ویژگیهاى قرآن ۱۱
  • قلم: منشأ کتابت قلم ۴; نقش قلم ۲، ۴
  • کتابت: اهتمام اسلام به کتابت ۱۰; تشویق به کتابت ۱۰; منشأ کتابت ۶، ۷
  • محمد(ص): تلاوت قرآن محمد(ص) ۵; عوامل اطمینان محمد(ص) ۵; وعده نزول قرآن به محمد(ص) ۱۱
  • نعمت: منشأ نعمت علم ۳

منابع