النازعات ٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و آنها که امور را تدبیر می‌کنند!

و آنان كه امور را تدبير مى‌كنند
و كار [بندگان‌] را تدبير مى‌كنند.
قسم به فرشتگانی که (به فرمان حق) به تدبیر نظام خلق می‌کوشند (که قیامتی و حشری خواهد آمد).
و سوگند به فرشتگانی که [به اذن خدا امور آفرینش را] تدبیر می کنند؛
و سوگند به آنها كه تدبير كارها مى‌كنند،
و به فرشتگانی که کار سازند
پس به آن تدبيركنندگان كارها- فرشتگانى كه تدبير امور خلق مى‌كنند- [كه هر آينه برانگيخته مى‌شويد]،
و سوگند به همه‌ی چیزهائی که (با ویژگیهائی که بدانها داده شده است) به اداره‌ی امور می‌پردازند!
پس به تدبیرکنندگان کار (آفریدگان) تدبیر کردنی.
پس کارپردازان کاری‌


النازعات ٤ آیه ٥ النازعات ٦
سوره : سوره النازعات
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْمُدَبِّرَاتِ»: گردانندگان. اداره‌کنندگان. «أَمْراً»: کار. مراد کارها است. چرا که این واژه اسم جنس و به منزله جمع است (نگا: تفسیر کبیر). جواب قسم محذوف است. یعنی سوگند به همه این آفریده‌های عجیب و غریب جهان، که رستاخیز برپا می‌شود و قیامت می‌آید.


تفسیر

نکات آیه

۱ - فرشتگان، عهده دار مدیریت و تدبیر بخش هایى از امور جهان (فالمدبّرت أمرًا) «أمراً» اسم جنس و قابل اطلاق بر کم و زیاد است و نکره بودن آن، دلالت بر ابهام یا تعظیم دارد.

۲ - کاردانى و مهارت فرشتگان، در اداره و تدبیر جهان (فالمدبّرت أمرًا)

۳ - اتخاذ تدابیر لازم در اداره امور جهان، برانگیزنده ملائکه به خروج از جایگاه ویژه خویش و سبقت بر یکدیگر (و النشطت نشطًا . و السبحت سبحًا . فالسبقت سبقًا . فالمدبّرت أمرًا) حرف «فاء» در «فالمدبّرات»، اوصاف پیشین را مقدمه تدبیر قلمداد کرده است.

۴ - جهان داراى نظامى خاص و استوار، بر پایه تدبیرهایى از سوى فرشتگان (فالمدبّرت أمرًا)

۵ - سوگند خداوند به فرشتگان مدیر و مدبّر (فالمدبّرت أمرًا)

۶ - فرشتگان تدبیرکننده امور جهان، داراى مقامى ارجمند در پیشگاه خداوند (فالمدبّرت أمرًا)

۷ - تردید ناپذیر بودن قیامت (و النازعات ... فالمدبّرت أمرًا) جواب قسم هایى که از آغاز سوره تا این آیه تکرار شده است در آیه هشتم و نهم آمده است. برخى آن را جمله اى نظیر «لیبعثنّ» دانسته اند که پیش از «یوم ترجف الراجفة» محذوف باشد. برداشت یاد شده براساس نظر دوم است.

روایات و احادیث

۸ - «عن على بن أبى طالب(ع) انّ ابن الکوّاء سأله عن «و المدبرات أمراً» قال: الملائکة یدبّرون ذکر الرحمن و أمره;[۱] از على بن ابى طالب(ع) روایت شده که در پاسخ ابن کوّاء - که از او درباره «فالمدبّرات أمراً» سؤال کرده بود - فرمود: مراد فرشتگانى اند که ذکر خداى رحمان و فرمان او را تدبیر مى کنند».

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: تدبیر آفرینش ۲، ۳، ۴، ۶; مدبر آفرینش ۱; نظام آفرینش ۴
  • انگیزش: عوامل انگیزش ۳
  • خدا: اوامر خدا ۸
  • ذکر: ذکر خدا ۸
  • سوگند: سوگند به ملائکه ۵
  • قرآن: سوگندهاى قرآن ۵
  • قیامت: حتمیت قیامت ۷
  • کارگزاران خدا :۸
  • ملائکه: تدبیر ملائکه ۱، ۲، ۴، ۵، ۶، ۸; زمینه سبقت ملائکه ۳; کاردانى ملائکه ۲; مدیریت ملائکه ۵; مقامات ملائکه ۶; نقش ملائکه ۱، ۲، ۳، ۴، ۸

منابع

  1. الدرالمنثور، ج ۸، ص ۴۰۵.