القيامة ١٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

چرا که جمع‌کردن و خواندن آن بر عهده ماست!

|چرا كه جمع آورى و قرائت آن بر [عهده‌ى‌] ماست
چرا كه جمع‌كردن و خواندن آن بر عهده ماست!
که ما خود قرآن را مجموع و محفوظ داشته و بر تو فرا خوانیم.
بی تردید گردآوردن و [به هم پیوند دادن آیات که بر تو وحی می شود و چگونگی] قرائتش بر عهده ماست،
كه گردآوردن و خواندنش بر عهده ماست.
گردآوری و بازخوانی آن بر عهده ماست‌
همانا فراهم آوردن و خواندن آن بر ماست.
چرا که گردآوردن قرآن (در سینه‌ی تو) و (توانائی بخشیدن به زبان تو، برای) خواندن آن، کار ما است. (پس از ناحیه‌ی حفظ قرآن در میان دل و جان خود، و روان خواندن و درست تلاوت کردن آن با زبان خویش، نگران مباش).
همانا گردآوریش و خواندنش تنها بر عهده‌ی ماست!
که همانا بر ما است گردآوردنش و خواندنش‌


القيامة ١٦ آیه ١٧ القيامة ١٨
سوره : سوره القيامة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«جَمْعَهُ»: گردآوردن قرآن. مراد گردآوردن قرآن در سینه پیغمبر. «قُرْآنَهُ»: قرائت آن. خداوند وعده می‌فرمایند که تمام آیات را در سینه پیغمبر جمع و حفظ نماید، و سپس قرائت آن را بر زبانش جاری فرماید. به عبارت دیگر، همان گونه که حفظ قرآن در همه دوران در میان مردمان بر عهده خدا است، نگهداری آن در سینه پیغمبر و جاری کردن آن بر زبان آن حضرت نیز بر عهده خدا است (نگا: حجر / . واژه (قرآن) مصدر است و به معنی قرائت است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تألیف و تنظیم کلمات قرآن و خواندن آن بر پیامبر(ص)، تضمین شده از سوى خداوند (إنّ علینا جمعه و قرءانه) «جمع» در لغت به معناى تألیف است و مقصود از آن در این آیه تألیف و تنظیم کلمات قرآن مى باشد. واژه «قرآن» نیز معناى مصدرى دارد; یعنى، خواندن. بنابراین «إنّ علینا جمعه و قرآنه»; یعنى، «بى تردید تألیف و تنظیم کلمات قرآن و خواندن آن بر تو [اى پیامبر] بر عهده ما است».

۲ - گردآورى قرآن در سینه پیامبر(ص) و توانایى آن حضرت بر قرائت آن، تضمین شده از سوى خداوند (إنّ علینا جمعه و قرءانه) یکى از احتمالات یاد شده در تفسیر آیه شریفه، این است که مقصود از«جمعه»، گردآورى قرآن در سینه پیامبر(ص) است; به گونه اى که آن حضرت به خاطر سپارد و فراموش نکند و مقصود از «قرآنه» تثبیت قرائت قرآن بر زبان ایشان است; به گونه اى که هرگاه خواسته باشد بتواند آن را قرائت کند (مانند آیه ۶ از سوره «اعلى» «سنقرئک فلاتنسى»).

۳ - تضمین گردآورى شدن اجزاى قرآن از سوى خداوند در یک مجموعه و حفظ و قرائت آنها در تمامى اعصار و براى همیشه تاریخ* (إنّ علینا جمعه و قرءانه) جمله «إنّ علینا جمعه و قرءانه» تعلیل براى «لاتحرّک به لسانک...» است. بر این اساس برخى از مفسران گفته اند: چون پیامبر(ص) درباره حفظ قرآن نگران بود، این آیه براى رفع نگرانى آن حضرت و تضمین دائمى درباره آن است.

۴ - صیانت قرآن از تحریف به وسیله خداوند (إنّ علینا جمعه و قرءانه)

موضوعات مرتبط

  • خدا: نقش خدا ۱، ۲، ۳، ۴
  • قرآن: تضمین جمع قرآن ۱، ۲، ۳; مصونیت قرآن ۱، ۲، ۳; منشأ مصونیت قرآن ۴
  • محمد(ص): تلاوت قرآن بر محمد(ص) ۱; تلاوت قرآن محمد(ص) ۲; وحى به محمد(ص) ۱

منابع