القلم ٣٤
ترجمه
القلم ٣٣ | آیه ٣٤ | القلم ٣٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَنَّاتِ النَّعِیمِ»: (نگا: مائده / ، یونس / حجّ / ).
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۲، سوره قلم
- شرح مفاد آيه ((افنجعل المسلمين كالمجرمين )) و آيات بعد از آن كه در مقام نفى حكممكذبان به اينكه بر فرض وجود قيامت ، با مسلمانان برابرند مى باشد
- مراد از شركاى مشركين در آيه ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى اينكه درباره قيامت فرمود: ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى استدراج كفار و مكذبان (سنستدرجهم من حيث لايعلمون )
- امر به رسول الله (ص ) به صبر و نهى از اينكه چون يونس (ع ) ناشكيبا باشد
- بيان عدم منافات بين آيه : ((لو لا ان تداركه نعمة من ربه ...)) با آيه : ((فلولا انهكان من المسبحين ....))
- اشاره به اينكه دليلى بر نفى چشم زخم و خرافى بودن آن نيست
- رواياتى در ذيل آيه : ((يوم يكشف عن ساق ...))
- رواياتى در برهنه كردن خداوند ساق پايش را در قيامت كه به جهت مبتنى بودن برتشبيه مردوداند
- رواياتى درباره املاء و استدراج گنهكاران ، چشم زخم ، و....
نکات آیه
۱ - تقواپیشگان، برخوردار از بوستان هاى سرشار از نعمت هاى بى عیب و زوال ناپذیر (إنّ للمتّقین عند ربّهم جنّ-ت النعیم) «نعیم»، به معناى نعمت بسیار است (مفردات راغب). اضافه «جنّات» به «نعیم» - که مفید اختصاص است - بیانگر اختصاصى و ویژه بودن بوستان هاى بهشتى است; یعنى، مانند بوستان هاى دنیا نیست که داراى انواع آفت ها و اشیاى موذى و زوال پذیر است.
۲ - تقواپیشگان، داراى منزلت و جایگاهى رفیع در پیشگاه خداوند (إنّ للمتّقین عند ربّهم) مطلب یاد شده، از آمدن قید «عند ربّهم» استفاده مى شود.
۳ - تقواپیشگى، موجب استحقاق پاداش الهى و برخوردارى از نعمت هاى سرشار بهشتى (إنّ للمتّقین عند ربّهم جنّ-ت النعیم)
۴ - بهشت، داراى بوستان هاى متعدد و گوناگون (إنّ للمتّقین ... جنّ-ت)
۵ - تقواپیشگى، مانع از ظلم و طغیان و متقین مبرّا از آن (إنّا کنّا ظلمین ... طغین ... إنّ للمتّقین) مطلب یاد شده، از مقابله متقین با «اصحاب الجنّة» - که به ظلم و طغیان آلوده شده بودند - استفاده مى شود.
۶ - مقرر کردن «کیفر و پاداش» و «تنبیه و تشویق»، دو روش هدایتى و تربیتى قرآن (کذلک العذاب و لعذاب الأخرة أکبر ... إنّ للمتّقین عند ربّهم جنّ-ت النعیم)
موضوعات مرتبط
- بهشت: تعدد باغهاى بهشت ۴; تنوع باغهاى بهشت ۴
- پاداش: آثار پاداش ۶; موجبات پاداش ۳
- تربیت: روش تربیت ۶
- تقوا: آثار تقوا ۳، ۵
- طغیان: موانع طغیان ۵
- ظلم: موانع ظلم ۵
- کیفر: آثار کیفر ۶
- متقین: تقرب متقین ۲; فضایل متقین ۱، ۲
- نعمت: زمینه نعمت هاى اخروى ۳; مشمولان نعمت ۱
- هدایت: روش هدایت ۶